جهت مشاوره در زمینه تخفیف شهریه دانشگاه ها برای دارندگان سهمیه جانبازی

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 50303

حقوق رزمندگان معسر در سال 1402

حقوق رزمندگان معسر در سال 1402 1

خبر خوب برای حقوق رزمندگان معسر، پیرو درخواست های ایشان، افزایش پیدا کرد. حقوق رزمندگان معسر در سال 1402 اعلام شد. افزایش حقوق مربوط به رزمندگان و جانبازان فاقد است که به عنوان رزمندگان و جانبازان معسر شناخته می شوند. در این صفحه از جزئیات کامل خبر مطلع می شوید:


میزان حقوق رزمندگان معسر در سال 1402

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط معیشت رزمندگان، ایثارگران و نیروهای مسلح شرح داد، براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت اعتبار لازم برای تامین معیشت حداقل گروه های اعلام شده با هر میزان از کارافتادگی شامل اشخاص زیر را پیش بینی و حداقل حقوق تعیین شده را به آن ها پرداخت می کند:

  1. آزادگان با حداقل 3 ماه اسارت
  2. رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور در جبهه
  3. افراد تحت تکفل قانونی جانبازان
  4. آزادگان و رزمندگان متوفی که فاقد شغل و درآمد هستند

هیئت وزیران آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور که به موضوع کمک معیشت ایثارگران بر اساس دهک بندی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان می‌پردازد را به تصویب رساند.

 هیئت وزیران در جلسه اخیر سال جاری به بررسی پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان برنامه و بودجه کشور و ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص تعیین سقف کمک معیشتی ایثارگران بر اساس دهک بندی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، پرداخت.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند (ب-۱) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند و افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی، فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد مشمول این آیین‌نامه خواهند شد.

حقوق جانبازان و رزمندگان معسر

در ماده ۲ این آیین‌نامه آمده است که متقاضیان برای بهره‌مندی از کمک‌معیشت موضوع این آیین‌نامه باید درخواست خود را در سامانه اعلامی از سوی بنیاد و یا ستاد کل (حسب مورد) ثبت و سپس اقرارنامه محضری مبنی برنداشتن شغل و درآمد را در سامانه یاد شده بارگذاری نمایند.

  • همچنین بر اساس ماده ۳ این آیین‌نامه بنیاد و ستاد کل (حسب مورد) مکلفند ظرف (۱۰) روز کاری پس از ثبت نام متقاضی به منظور احراز شرایط وی جهت برخورداری از کمک‌معیشت و عدم اشتغال وی نسبت به استعلام از صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های اجتماعی نظیر صندوق بیمه و بازنشستگی تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پایگاه رفاه ایرانیان، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف ایران و تعاون ایران، سازمان اداری و استخدامی کشور حسب مورد اقدام کنند و دستگاه‌های یادشده موظفند مراتب اشتغال و میزان درآمد ماهیانه متقاضی را ظرف یک ماه کاری از تاریخ استعلام از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به مرجع استعلام نمایند.
  • در ماده ۴ آیین‌نامه مذکور بنیاد و ستاد کل (حسب مورد) موظفند در چهارچوب اعتبارات مصوب مربوط نسبت به برقراری کمک معیشت برای مشمولان این آیین‌نامه با اولویت دهک‌های درآمدی پایین‌تر (دهک‌های ۱ تا ۴) اقدام نمایند.
  • در تبصره ماده ۴ این آیین‌نامه، بنیاد و ستاد کل (حسب مورد) موظفند ظرف سه ماه، اطلاعات مشمولین دهک‌های (۸) تا (۱۰) را پایش نموده و در مقاطع زمانی سه ماهه به ترتیب از دهک‌های بالاتر حذف و منابع حاصل را صرف تحت پوشش قرار دادن افراد در نوبت مشمول دهک‌های (۱) تا (۷) نمایند.
  • طبق ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۲)، بنیاد و ستاد کل (حسب مورد) مکلفند از تاریخ برقراری کمک معیشت برای مشمولین، حداقل یک‌بار نسبت به استعلام مجدد وضعیت وی از حیث اشتغال و درآمد و تغییرات ایجاد شده در وضعیت آنان از دستگاه‌های موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه اقدام نمایند و دستگاه‌های مذکور موظفند نسبت به پاسخ استعلام با قید فوریت اقدام نمایند.
  • همچنین دستگاه‌های یادشده موظفند در صورت تغییر در شرایط احراز دریافت کمک معیشت وضعیت را راسأ با قید فوریت به مرجع استعلام اعلام نموده تا براساس آخرین اطلاعات دریافتی اقدام قانونی به عمل آید.
    بر همین اساس کمک معیشت پرداختی طبق ماده ۶ به مشمولین بر اساس جدول زیر ارائه می‌شود:

    طبق تبصره ماده ۷ این آیین‌نامه، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در صورت اعتراض فرد نسبت به دهک تعیین شده، نسبت به بررسی مجدد آن اقدام و نتیجه را اعلام نماید.

  • بر اساس ماده ۸ آیین نامه مذکور چنانچه مشمولین از صندوق‌های بازنشستگی حقوق یا مستمری کمتر از مبلغ کمک‌معیشت مقرر در این آیین‌نامه دریافت نمایند، صرفاً مابه‌التفاوت آن تا سقف مبلغ مندرج در این آیین‌نامه توسط بنیاد یا ستاد کل (حسب مورد) پرداخت می‌شود.
  • طبق ماده ۹ این آیین‌نامه جانبازان، آزادگان و رزمندگانی که توانایی انجام کار داشته و علی‌رغم فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد و ستاد کل (حسب مورد) مشغول به کار نشده باشند، مشمول این آیین‌نامه نمی‌گردند.
  • گفتنی است بر اساس ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۲) نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه بر عهده بنیاد و ستاد کل (حسب مورد) است.

میزان حقوق رزمندگان معسر در سال 1401

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری فراکسیون ایثارگران مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه، میزان حداقل حقوق رزمندگان معسر در سال 1401به مبلغ ۵میلیون و ۶۰۰ هزارتومان در ماه تایید نهایی شد. هم اکنون حقوق رزمندگان معسر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان در ماه تایید نهایی شده است.

  • رییس مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس در موافقت با استفساریه دولت درخصوص بند(هـ) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال 1401 کل کشور درباره پرداخت حقوق به رزمندگان و جانبازان فاقد شغل متناسب با حداقل حقوق کارکنان دولت برابر با ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موافقت کردند.
  • وی در تشریح این استفساریه گفت: در بند(هـ) تبصره(12) قانون بودجه سال 1401 کل کشور بحث جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد طرح بوده و این استفساریه منحصر به این قشر است و استفساریه مذکور به دنبال قانون جدیدی که نیاز به اعتبار داشته باشد و بار مالی به دولت تحمیل کند، نیست، بلکه این موضوع در قانون بودجه سال جاری مصوب شده و برای آن منابع مالی در جداول تعیین شده است.
  • دبیر اول فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حقیقت مبلغ 5 هزار و 600 میلیون تومانی که برای این قشر در نظر گرفته شده، از محل سرجمع بودجه نیروهای مسلح کسر و در جداول بودجه برای افزایش حقوق جانبازان و ایثارگران فاقد شغل و آسیب دیده از جمله جانبازان اعصاب و روان در نظر گرفته شده تا بخشی از مشکلات و هزینه های این افراد را جبران کند./حقوق رزمندگان معسر در سال 1401
  • مطابق بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال 1401 کل کشور: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷)‌ این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر‌اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک‌ معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
  • استفساریه- آیا مقصود قانونگذار از “معادل حداقل حقوق کارکنان دولت” در بند هـ تبصره ۱۲، مبلغ ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال بر اساس جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه 1401 می باشد ؟ جواب- بله
  • گفتنی است نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند(هـ) تبصره(12) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، با متن این استفساریه با 158 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند. / حقوق رزمندگان معسر در سال 1401


بیشتر بدانید:

مبلغ عیدی رزمندگان معسر


زمان افزایش حقوق رزمندگان و جانبازان فاقد شغل (معسر) 

اما زمان افزایش حقوق رزمندگان و جانبازان فاقد شغل که به عنوان رزمندگان و جانبازان معسر شناخته می شوند، چه زمانی است؟ این قانون در مهر ماه 1401 تایید و قطعی شده است. جزئیات بیشتر در مورد تعیین تکلیف افزایش حقوق رزمندگان و جانبازان فاقد شغل؛ حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به شرح زیر است:

  • نمایندگان مجلس در موافقت با استفساریه دولت درخصوص بند (ه) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال 1401 کل کشور درباره پرداخت حقوق به رزمندگان و جانبازان فاقد شغل متناسب با حداقل حقوق کارکنان دولت برابر با ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موافقت کردند.
  • نمایندگان مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند (ه) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، با متن این استفساریه با ۱۵۸ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند./حقوق رزمندگان معسر در سال 1401
  • نمایندگان مجلس در موافقت با استفساریه دولت درخصوص بند (ه) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال 1401 کل کشور درباره پرداخت حقوق به رزمندگان و جانبازان فاقد شغل متناسب با حداقل حقوق کارکنان دولت برابر با ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موافقت کردند.
  • نماینده یکی از شهرها در تشریح این استفساریه گفت: در بند (ه) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال 1401 کل کشور بحث جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد طرح بوده و این استفساریه منحصر به این قشر است. استفساریه مذکور به دنبال قانون جدیدی که نیاز به اعتبار داشته باشد و بار مالی به دولت تحمیل کند، نیست، بلکه این موضوع در قانون بودجه سال جاری مصوب شده و برای آن منابع مالی در جداول تعیین شده است.
  • وی در مجلس یازدهم ادامه داد: در حقیقت مبلغ ۵ هزار و ۶۰۰ میلیون تومانی که برای این قشر در نظر گرفته شده، از محل سرجمع بودجه نیروهای مسلح کسر و در جداول بودجه برای افزایش حقوق جانبازان و ایثارگران فاقد شغل و آسیب دیده از جمله جانبازان اعصاب و روان در نظر گرفته شده تا بخشی از مشکلات و هزینه‌های این افراد را جبران کند.
  • نماینده یکی از شهرها نیز در مخالفت با طرح مذکور با بیان اینکه هیچ نیازی به ارائه استفساریه نبوده و مجلس با این افزایش حقوق موافق است، ادامه داد: مخالفت بنده از این باب است که دولت نباید هر روز برای بخش‌های مختلف قانون به مجلس استفساریه دهد. قانون باید جامع و کامل باشد و ان شالله در دوره‌های بعدی قانون به نحوی تنظیم شود که دیگر دولت نیازی به ارائه استفساریه نداشته باشد، کما اینکه دولت برای تاخیر در انجام قانون و بهانه تراشی در اجرا اقدام به ارائه استفساریه به مجلس می‌کند، در حالی که در بسیاری از مواقع قانون کاملا شفاف است./حقوق رزمندگان معسر در سال 1401
  • وی اضافه کرد: دولت همچنین باید برای افزایش حقوق کارکنان که هیچ تناسبی با تورم ندارد، متممی بیاورد.
  • در ادامه یکی دیگر از نمایندگان استانی در شمال کشور نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: امنیت و آرامش اکنون ما مدیون ایثارگران و رزمندگان بوده و باید به وضعیت معیشتی آن‌ها توجه کنیم.
  • نماینده یکی از شهرها مرکزی نیز در مخالفت با طرح استفساریه دولت عنوان کرد: متاسفانه بعد از گذشت چند دهه از دفاع مقدس هنوز وضعیت حقوق رزمندگان بلاتکلیف بوده و به صورت دائمی مشخص نشده است. علاوه بر این دولت باید به موضوع حقوق نیروهای مسلح که انقلاب و نظام مدیون آن‌هاست، توجه ویژه‌ای داشته باشد. هم اکنون برخی از نیروهای مسلح حقوقی کمتر از ۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند در حالی که امنیت و دفاع از کشور در اختیار آن‌هاست. اگر هم اکنون به این موضوع توجه نکنیم، چه تضمینی وجود دارد که در مجالس دیگر این مهم مورد توجه قرار گیرد.
  • وی ادامه داد: دولت باید لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق را به مجلس ارائه کند و وضعیت حقوق رزمندگان یکبار برای همیشه به قانون دائمی تبدیل شود.
  • نماینده یکی از شهرها شمال غربی در موافقت با طرح استفساریه گفت: علت ارائه این طرح برای این است که اگر به صورت طرح در مجلس مطرح می‌شد، بار مالی داشته و مشمول ماده ۷۵ آیین نامه می‌شد، در خصوص این موضوع روز گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور دستگاه‌های مختلف، بحث و گفت وگوی مفصلی صورت گرفت، هنگام بررسی لایحه بودجه کاملا این موضوع مورد توجه قرار گرفته و در جداول منابع مالی آن ذکر شده است. این ابهام در قانون وجود داشت که آیا پرداخت حقوق به رزمندگان و جانبازان فاقد شغل باید متناسب با حداقل حقوق کارکنان دولت باشد که جواب استفساریه؛ بلی بود./حقوق رزمندگان معسر در سال 1401
  • مطابق بند ه– تبصره ۱۲ قانون بودجه سال 1401 کل کشور: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷) این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که براساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
  • مقصود قانونگذار از «معادل حداقل حقوق کارکنان دولت» در بند ه– تبصره ۱۲، مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بر اساس جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه 1401 است./حقوق رزمندگان معسر در سال 1401

در ادامه بخوانید:

افزایش حقوق جانبازان حالت اشتغال 




به این مقاله امتیاز دهید
منابع :

جهت مشاوره در زمینه تخفیف شهریه دانشگاه ها برای دارندگان سهمیه جانبازی

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 22 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

احمد فزونی یکشنبه , 14 می 2023 - 12:06

با سلام بنده ۲۸ ماه خدمت کردم که ۱۲ ماهش مناطق جنگی بوده فقط کارت ایثار دارم چگونه باید مشمول دریافت حقوق بصم

پاسخ مشاور یکشنبه , 21 می 2023 - 9:59

سلام اگر شما وهمسرتان فاقد شغل بیمه درامد باشید می توانید اقدام کنید

رسولی سه‌شنبه , 2 می 2023 - 20:27

سلام رزمنده معسر هستم کمک معیشت میگیرم فاقد مسکن هستم باید چکار کنم در نهضت ملی مسکن ثببت نام کردم پیش پرداخت میخواستند ولی بنده نداشتم بدم راهنمایی کنید ممنون

پاسخ مشاور پنج‌شنبه , 11 می 2023 - 16:52

سلام اطلاعیه چیزی اعلام نشده است

ابراهیم چهارشنبه , 26 آوریل 2023 - 12:19

سلام من کارم قرار درست بشه ب من دفترچه درمانی و موقات حقوق هم تعلق میگیره

پاسخ مشاور دوشنبه , 1 می 2023 - 13:28

سلام در صورت موافقت بیمه مکمل

ابراهیم چهارشنبه , 26 آوریل 2023 - 12:17

اقا من دو سال پروندم تشکیل شده و اومده تهران اما خبری نیست من فقد شغل و مسکنم و بیمه اگه کارم درست بشه بهم بیمه درمانی و موقع این چند مدت پرداخت میشه

پاسخ مشاور دوشنبه , 1 می 2023 - 13:28

سلام از ارگان مربوطه پیگیری نمایید

محمدی چهارشنبه , 19 آوریل 2023 - 21:13

سلام چرا حقوق رزمندگان معسر در فروردین 1402 کم شده من ۴۵٠٠ میگرفتم این ماه فروردین ۵٠٠ هزارتومان کم بم دادن چرا کسی خبر داره

پاسخ مشاور دوشنبه , 24 آوریل 2023 - 16:22

سلام از ارگان مربوطه پیگیری نمایید

رجبعلی نوری شنبه , 8 آوریل 2023 - 23:52

با سلام و خسته نباشید ببخشید رزمندهای زیرشش‌ماه‌چی‌میشه‌زیر‌شش‌ماه‌خانه‌خواب‌بودن‌اگرتواشپزخانه‌پشت‌خط‌بودن‌‌شش‌ماهشون‌‌رزمنده‌ولی‌زرمنده‌زیر‌شش‌ماه‌سنگر‌سازان‌بی‌سنگر‌زیر‌شش‌ماه‌چه‌میشه‌حق‌نا‌حق نکنید‌لطفا ‌خدا‌جای‌حق‌نشسته ‌باید‌جواب‌گو‌یاشید‌التماس.دعا ‌

پاسخ مشاور شنبه , 15 آوریل 2023 - 16:21

سلام فعلا تعلق نمی گیرید

صفی الله بیگدلی یکشنبه , 30 آوریل 2023 - 0:31

سلام بنده جانباز5درصدباسابقه36ماه منطقه عملیاتی 1سال2ماه بنیاداسمم را نوشته‌اند برای حقوق بدهند ولی الان هیچ چی ندادند چکارکنم

پاسخ مشاور دوشنبه , 1 می 2023 - 11:50

سلام از بنیاد پیگیری نمایید

محمدمهدی رمضانی دوشنبه , 20 فوریه 2023 - 10:31

سلام سئوال دارم لطفا جواب بفرمایئد
کارت ایثار وتکریم به تهایی کافیه یا باید
برای حقوق جداگانه اقدام کنیم
62 تا 64 دشت مهران بودم
3782070158

پاسخ مشاور یکشنبه , 5 مارس 2023 - 12:36

سلام اگر شررایط معسرری دارید جداگانه اقدام کنید

اکبر بهرامی علی آبادی شنبه , 17 دسامبر 2022 - 17:02

سلام بنده دوسال در جبهه های نبردبوده ام درسال ۶۲-۶۴کارت ایثار هم دارم یکسال است در نوبت تبدیل به کارت هوشمند قراردارد هنوز خبری نیست از کارت ایثار ملی لذادرزمان جبهه دچار موج انفجار شدم واعصاب وروان بنده از همان موقع بلحاظ موج انفجار خراب است و همیشه درحال و هوای جبهه وافسردگی شدید هستم ااکنون هم این مریضی را دارم لذا بعداز اتمام خدمت به همین لحاظ سوابق بستری دارم آیا درصد جانبازی بهم تعلق می‌گیرد.لطفا راهنمائی بفرمائید

پاسخ مشاور شنبه , 7 ژانویه 2023 - 13:05

سلام میوانید برای جانباززی فاقد مدارک بالینی اقدام نمایید

نصب اپ دانش آموزی