کد خبر : 9389

حداکثر تا چه مدت غیبت قابل توجیه است؟


غیبت قابل توجیه: اعزام به خدمت سربازی برای افرادی که دارای سنین18 تا 50 را  سال دارند ضروری می باشد. بر طبق قانون  اگر فردی مشمول سربازی باشد و در خدمت سربازی حضور پیدا نکند و یا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نکند  از سربازی غیبت کرده و مجازات غیبت از خدمت سربازی برای او اعمال خواهد شد.اما اگر به هر دلیلی در زمان مشخص شده خود را معرفی نکنند و  به عنوان غایب شناخته می شوند. کسانی که به عنوان غایب شناخته می شوند و  دارای محدودیت هایی هستند.

همچنین در صورتی که فرد از نظر سنی مشمول سربازی باشد و برای تعیین وضعیت خود اقدام نکند  غیبت اولیه سربازی برای او لحاظ می شود. همچنین افرادی که در زمان خدمت و  به مرخصی رفته و در موعد مشخص به محل خدمت برنگردند نیز به غیبت در زمان انجام خدمت محکوم خواهند شد. در حالت کلی افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند ولی نسبت به معرفی و تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نمی‌کنند و  حکم غیبت داشته و جریمه غیبت خدمت سربازی برای آنها در نظر گرفته می شود.

شرایط توجیه غیبت سربازی

درادامه میخواهیم توضیح بدهیم در مورد شرایط و قوانین توجیه غیبت سربازی به چه صورت است و شرایط وقوانین آن به صورت زیر می باشد:

غیبت قابل توجیه: مشمولانی که به یکی از جهات زیر وارد غیبت اولیه شده باشند, غیبت آنان موجه بوده و از تنبیهات و محدودیت های مقرر در قانون و آیین نامه های مربوط از قبیل اضافه خدمت, دستگیری و معرفی به مرجع قضایی معاف می باشند همچنین رسیدگی به وضعیت آنان در خصوص معافیت ها, استخدام در نیروهای مسلح و موارد مشابه بلامانع است.

1– بیماری یا صدمات جسمی و روانی وارده تاثیر گذار به مشمول که مانع اعزام بوده و موجب تأخیر در معرفی یا اعزام حداکثر به مدت 2 ماه از زمان شروع بیماری شده باشد (با ارائه مدارک مستند و تأیید پزشک معتمد سازمان).

2– بیماری یا مجروحیت و صدمات جسمانی وارده به مشمول منجر به بستری در بیمارستان که موجب تأخیر در معرفی یا اعزام حداکثر به مدت 6 ماه از شروع بیماری شده باشد( با ارائه مدارک مستند و تأیید پزشک معتمد سازمان) و در صورت عدم بهبودی و تأخیر بیش از 6 ماه با تأیید شورای پزشکی سازمان.

3– فوت یکی از اعضای درجه یک خانواده که موجب تأخیر در معرفی یااعزام حداکثر به مدت 3 ماه از زمان فوت شده باشد. در مورد فوت پدر یا مادر همسر مشمول, مدت تأخیر حداکثر یک ماه می باشد.

4– وارد آمدن آسیب جدی جسمی, روحی یا مالی به مشمول یا اعضای درجه یک خانواده وی بر اثر وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله,سیل و طوفان و بروز حوادث قهریه مانند آتش سوزی, انفجار, سقوط هواپیما و تصادف شدید اتومبیل ((جرحی و فوتی)) که موجب تأخیر در معرفی حداکثر به مدت 6 ماه از زمان وقوع حادثه شده باشد(با ارائه مدارک مستند و تأیید مراجع ذیصلاح))

5– اشکالات اداری ایجاد شده در فرایند معرفی یا اعزام به خدمت که خارج از اراده مشمولین بوده و به تشخیص وظیفه عمومی شهرستان یا استان موجب تاخیر در اعزام یا معرفی حداکثر تا 6 ماه (با ارائه مدارک مستند و به شرط احراز عدم قصور مشمول) شده باشد .

6– تبعید   و توقیف و یا در حبس بودن مشمول با تأیید مراجع قضایی ذیصلاح و مشروط به اینکه شروع حبس قبل از ورود به غیبت باشد.

7–در مواردی مانند بیماری همسر یا فرزند مشمول که موجب تأخیر در معرفی حداکثر به مدت سه  ماه باشد( با ارائه مدارک معتبر و تأیید پزشک معتمد سازمان).

8– در مواردی که تاریخ عقد و ازدواج و یا تاریخ شروع اختلاف مشمول با همسرش که منجر به طلاق گردیده قبل از تاریخ ورود به مرحله غیبت مشمول بوده و موجب تأخیر در معرفی و یا اعزام به مدت 3 ماه از تاریخ ازدواج و یا شروع اختلاف گردیده باشد( با ارائه مدارک مستند و گواهی از مراجع ذیصلاح).

9–غیبت مشمولان متقاضی استفاده از امتیازات فوت بادر حین خدمت یا فوت در حین خدمت کارکنان پیمانی و پایور نیروهای مسلح مانع از رسیدگی به درخواست ایشان نخواهد بود .

سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی