کد خبر : 6195

امریه سربازی افرادی که غیبت دارند

•در این مقاله و عنوان سعی داریم بپردازیم و توضیح دهیم در مورد کسانی که امریه سربازی افرادی که غیبت دارند را ارائه دهیم.


مطالب سایت ما را دنبال کنید…


امریه سربازی افرادی که غیبت دارند: بر اساس قانون  نظام وظیفه عمومی و  تمامی افراد با جنسیت آقا و دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران و  به محض ورود به سن 18 سالگی مشمول قانون خدمت  نظام وظیفه عمومی و سربازی نیز  می شوند. حال ممکن است برخی افراد پس از 18 سالگی وارد دانشگاه شده باشند  و یا به هر دلیل دیگری اقدامی جهت اعزام به خدمت انجام نداده باشند. این دسته به عنوان غایب در نظر گرفته می شوند. متناسب با نوع و زمان غیبت غایب و   برخی شرایط و ضوابط شامل حالشان می گردد.

همچنین افرادی که به عنوان مشمولان غایب سربازی می باشند از انجام بسیاری از امور مرتبط به ارگان های دولتی منع خواهند شد.

اضافه خدمت غیبت سربازی:

غیبت سربازی یکی از شرایطی می باشد  که بسیاری از مشمولان و سربازان  خدمت وظیفه عمومی در آن به سر می برند. در واقع هر فرد ذکوری که به سن 19 سالگی تمام  رسیده باشد   و  18 سال آن تمام شده است مشمول خدمت وظیفه عمومی  نیز می شود . این افراد باید بر اساس شرایط و ضوابط برای رفتن به سربازی اقدام کنند.

مشمولان غایب خدمت سربازی به گروهی از افراد اطلاق  و گفته می شود که بعد از رسیدن به سن مشمولیت که همان 18 سالگی نیز می باشد  از رفتن به خدمت سربازی امتناع و جلوگیری نیز  می کنند. غیبت سربازی این افراد می  را تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما تا زمانی که علت آن به تایید سازمان وظیفه نرسیده مشمول باید مطابق قوانین جریمه غیبت سربازی در انتظار آنها است.

همچنین اگر محصل و یا دانشجو  نیز هستید بلافاصله بعد از اتمام دوره ی تحصیل خود برای مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه برای استعلام غیبت سربازی اقدام کنید به این ترتیب افرادی که قصد تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشند می توانند از معافیت های تحصیلی استفاده کنند. اما چنان چه افرادی که به عنوان مشمولان غایب خدمت سربازی شناخته شود و  سازمان  نظام وظیفه با این افراد چگونه برخورد می کند و چه جریمه هایی برایشان در نظر گرفته شده است؟؟

چه غیبت هایی قابل توجیح هستند؟؟

امریه سربازی افرادی که غیبت دارند: تعداد  تمامی افرادی که مشمول غیبت نیز  می شوند به عمد در این شرایط قرار نگرفته اند  و ممکن است تحت تاثیر یکسری وقایع و شرایط در این مسیر قرار گرفته باشند. شرایطی وجود دارد که اگر مشمولان  و  توسط یکی از آن ها از اعزام به خدمت باز مانده و وارد غیبت اولیه شده باشند و  غیبت آن ها موجه تلقی شده و از جرایم و محدودیت ها معاف می باشند.

شرایط غیبت مشمولان به صورت زیر می باشد:

• فرد دچار بیماری یا صدمه ای شده باشد که تاخیر در معرفی و یا اعزام حداکثر به مدت دو ماه  از زمان شروع بیماری را به دنبال داشته باشد.

• فرد دچار بیماری و یا صدمه ای باشد که منجر به بستری شدن وی در بیمارستان گردد و حداکثر تا شش  ماه پس از شروع بیماری ، آن هم با ارائه مدرک مستند و تاییدیه پزشک معتمد سازمان  مجاز به تاخیر در معرفی یا اعزام می باشد. درصورتی که دوره بهبود آن ها به بیش ازشش ماه بیانجامد و  باز هم به تاییدیه پزشک معتمد سازمان نیاز است.

• درصورتی که یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول فوت کند ، معرفی و اعزام او حداکثر تا 3 ماه می تواند به تاخیر بیانجامد. درصورتی که متوفی از خانواده همسر باشد این مدت زمان به حداکثر 1 ماه کاهش می یابد.

• درصورتی و حالتی  که سرپرست خانواده مشمول و سرباز نیز  دچار بیماری از کار افتادگی باشد و  در حبس به سر ببرد  ویا نیز  اعتیاد شدید داشته باشد و یاحتی  مفقودالاثر باشد و مواردی مشابه را تجربه کند  زمانی فرد می تواند غیبتش را توجیه کند که درصورت غیبت او ، خانواده توانایی امرار معاش خود را نداشته و جز او شخص دیگری نباشد که صلاحیت سرپرستی خانواده را دارا باشد. مدت زمانی که تحت این شرایط  و  غیبت افراد دارای توجیه است حداکثر 3 ماه می باشد. درصورتی که مشمول شرایط معافیت نداشته و برای اعزام اقدام نموده ، می بایست مدرک مستند از مراجع دارای صلاحیت را به منظور توجیه غیبتش ارائه دهد.

• بیماری های همسر و فرزند مشمول که موجب به تاخیر افتادن معرفی او حداکثر به مدت 3 ماه می شود. توجیه غیبتی که تحت این شرایط باشد توسط ارائه مدارک معتبر و تایید پزشک معتمد سازمان   امکان پذیر است.

• زمانی که فرد  و  قبل از شروع دوره غیبت اقدام به ازدواج کرده باشد  و یا اختلافات با همسرش منجر به طلاق وی گردد. در صورتی که این اقدامات موجب تاخیر مشمول  و یا سرباز در اعزام و یا معرفی به مدت 3 ماه شده باشد و با ارائه  دادن مدارک مستند و گواهی های مرتبط از مراجع مربوطه غیبت فرد موجه محسوب می شود.

• درصورتی که پدر یا برادر مشمول ، دچار نقص عضو و یا محجوریت باشند و شورای پزشکی تشخیص دهد که شروع بیماری هر یک از آن ها و مراقبت از آن ها به قبل از دوره غیبت مربوط بوده و در طی آن نیز ادامه داشته است.

• درصورت طلاق بائن و یا غیابی مادر مشمول که به علت حبس ، اعتیاد ، مفقودالاثر بودن پدر و مواردی مشابه رخ می دهد و به موجب آن ، وظیفه سرپرستی خانواده قبل از شروع غیبت بر عهده مشمول قرار خواهد گرفت. به شرطی که درصورت عدم حضور مشمول  و  خانواده قادر به امرار معاش خود نباشد. در این شرایط نیز ارائه مدارک مستند و تاییدیه سازمان های مربوطه لازم است.

• زمانی که اعضای درجه یک خانواده به معلولیتی گرفتار شده و تاریخ معلولیت آن ها قبل از ورود به غیبت مشمول باشد.

محاسبه غیبت خدمت سربازی:

1) کلیه  دانش آموزان و دانشجویان داخل و خارج از کشور که در مهلت یکسال از زمان فراغت از تحصیل برای خدمت سربازی اقدام نکنند مشمولِ غایب محسوب می شوند.

2) اگر فردی قبل از سن 18 سالگی از تحصیل انصراف دهد و پس از رسیدن به سن قانونی و ظرف شش ماه اقدامات لازم را جهت اعزام خدمت انجام ندهد، جزو غایبین از سربازی محسوب می گردد.

3) افرادی که اقدامات اولیّه برای اعزام به خدمت سربازی را انجام داده ولی به هر علّت در زمان و مکان تعیین شده توسط سازمان خدمت وظیفۀ عمومی حاضر نگردد، غیبت کرده و احکام فرد غایب بر او بار می گردد.

4) افرادی که به دلایلی برای معافیت های قانونی موقّت اقدام و از آن استفاده نموده اند، پس از پایان مدت  معافیت مد نظر فقط یکماه فرصت دارند تا برای مقدّمات معرفی خود جهت خدمت سربازی اقدام کنند. در غیر اینصورت غیبت کرده و در دستۀ مشمولین غایب حساب می گردند.

5) افرادی که تابعیت خارجی داشته و همزمان تابعیت تحصیلی دریافت کنند ولی شش ماه پس از دریافت تابعیت خود را جهت خدمت سربازی معرفی نکنند، درواقع غیبت کرده اند.

6) و دستۀ آخر غایبین مشمول  افرادی هستند که بیش از حدّ مجازِ قانونی ادامه تحصیل داده باشند و در عین حال خود را برای خدمت سربازی معرفی نکرده باشند.


سامانه صدای مشاور

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی