کد خبر : 8641

مجازات سرباز فراری – ارتش،سپاه

در این مقاله و عنوان هدفمان توضیح و بررسی در مورد موضوع مجازات سرباز فراری و مجازات مشولانی که غیبت دارند نیز به چه صورت نیز می باشد.



مطالب سایت ما را دنبال کنید…



سامانه  صدای مشاور

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613

تماس از  8  صبح تا 12 شب

      حتی ایام تعطیل     



عده ای از مشمولان و سربازان    نه تنها شرایط معاف شدن  را  ندارند بلکه به خدمت سربازی نمی‌روند و دچار غیبت می‌شوند و یا از خدمت سربازی فرار می‌کنند.

همچنین این افراد نیز به دنبال راه حلی نیز  می‌گردند که از ادامه سربازی خود  معاف شوند و یا از مجازات غیبت سربازی و یا فرار از خدمت رهایی پیدا کنند.

آیا فرار از خدمت جریمه دارد؟

فرار از خدمت به مفهوم رها کردن خدمت نظامی وسربازی  یا ترک کردن بدون اجازه ی پادگان نظامی می باشد. برای برخی از مشمولین خدمت سربازی یک وظیفه مقدس و برای دیگران هدر دادن دو  سال از عمر است.

در این شرایط  قانون در مورد معافیت فرار از خدمت سربازی تا این حد پر طرفدار شده است که به شایع ترین جرم در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

از آنجایی که خدمت کردن سربازی  زندان نیست و سربازان  نیز زندانی نیستند  صرفا غیبت کردن و عدم بازگشت به یگان خدمتی می تواند به منزله ی فرار از خدمت بوده و مستوجب جریمه فرار از خدمت سربازی می شود.


مجازات سرباز فراری‌ها چگونه می باشد؟


مجازات سرباز فراری: قوانین مربوط به فرار از خدمت سربازی با توجه به علت فرار از خدمت سربازی مشخص می‌شود. اگر فرار سرباز از خدمت موجه باشد و  در دادگاه نظامی علت فرار فرد از خدمت سربازی بررسی می‌شود. نوع مجازات فرار از خدمت سربازی با توجه به دلایل موجود تعیین می‌شود که یا منجر به حبس و یا منجر به اضافه خدمت می‌شود و البته گاهی هم به دلیل وجود دلایل موجه مورد بخشودگی قرار می‌گیرد.

با توجه به ماده 60 قانون جرایم نظامی اگر فرد بعد از فرار از خدمت و  خود را معرفی نماید و برای اولین مرتبه فرار کرده باشد و  نهایتا مدت سه ماه اضافه خدمت برایش لحاظ می‌شود. در صورتی که فرد سابقه فرار بیش از 60 روز داشته باشد و  بین دو  الی شش ماه زندان برایش در نظر گرفته می‌شود. گاهی نیز با نظر قاضی و بررسی دلایل فرار و سوابق فرد مدت حبس به جریمه نقدی یا اضافه خدمت تبدیل می‌شود.

مطابق این قانون اگر سربازی در هنگام صلح بیشتر از 15 روز متوالی به یگان خدمتی خود مراجعه نکند و غیبت داشته باشد و نیز عذر موجهی نیز برای غیبت خود نداشته باشد فراری بوده و مشمول جریمه فرار از خدمت سربازی خواهد بود.

چنین سربازی اگر دستگیر شود به یکی از دو مجازات زیر محکوم می شود:

  • از 3 ماه تا 1 سال حبس
  • از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت

   

سامانه صدای مشاور

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی