کد خبر : 7974

دوره احتیاط سربازی چیست؟ شرایط آن چیست؟

در این عنوان و مطلب سعی داریم توضیح کوتاهی را درمورد  اینکه  دوره احتیاط سربازی چیست؟  اطلاعاتی را در اختیار مشمولان و سربازان  نظام وظیفه  نیز قرار بدهیم. در قانون کشور ما تمامی افراد مذکر بین سنین 18 تا 50 سال مشمول خدمت نظام وظیفه می باشند. منظور از نظام وظیفه دوره ای است که در طی آن مشمول  متعهد به خدمت به نظام در راستای حفظ ارزش های نظام و حفاظت از تمامیت ارضی و غیره  نیز   می باشد. تمامی افراد جامعه نسبت به دوره سربازی شناخت کامل دارند.

دوره احتیاط سربازی چیست؟ در اصل خدمت سربازی به چهار دوره تقسیم  نیز می شود.  که مطابق با ماده چهار  قانون نظام وظیفه خدمت وظیفه عمومی 30 سال هست  و مراحل آن برای کلیه مشمولین و سربازان به صورت زیر می باشد:

1) مدت دوره خدمت ضرورت 24 ماه می باشد
2) دوره احتیاط 8 سال.
3) دوره ذخیره اول 10 سال.
4) دوره ذخیره دوم 10 سال.

 منظور از دوره احتیاط سربازی چیست

منظور از دوره احتیاط سربازی این می باشد  که اگر فردی کارت پایان خدمت خود را هم دریافت کرده باشد ممکن است بر اساس نیاز کشور و در زمان جنگ خود را معرفی نماید. پس از انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی برای اولین بار تعدادی از افراد برای دوره احتیاط سربازی فراخوانده شدند. در این فراخوان حدود 85000 نفر نیرو به پادگان های نیروی زمینی فراخوانده شدند. این تعداد نیرو در دوره احتیاط و  با شرکت در دوره های آموزشی دو هفته ای به یگان های جایگزین اعزام شدند. البته  باید چنین گفت که  تمام کسانی که در این دوره احتیاط شرکت کردند  به صورت داوطلبانه به جبهه های جنگ اعزام شدند. همچنین هرگز کسانی که در دوره احتیاط شرکت نکردند و  مورد بازخواست قرار نگرفتند.


دوره ذخیره خدمت سربازی چیست؟

 دوره   و مدت ذخیره و ضرورت  سربازی به دو قسمت دوره ذخیره اول و دوره ذخیره دوم خدمت سربازی تقسیم می شود. مدت دوره ذخیره اول 10 سال و مدت دوره ذخیره دوم نیز 10 سال می باشد. زمان شروع دوره ذخیره اول از سن سی  سالگی و زمان شروع دوره ذخیره دوم از سن چهل  سالگی است. در واقع تمام افراد مذکر مشمول سربازی در سن پنچاه سال  سالگی از شرکت در تمام دوره های سربازی معاف محسوب می شوند.

مدت دوره ضرورت سربازی دوسال است. فرد بعد از آنکه مشمول نظام وظیفه گردید و  به خدمت سربازی فرا خوانده می شود. پس از آن به دوره دو ماهه آموزشی فرستاده می شود. بعد از گذراندن دوره آموزشی به دوره ضرورت یا همان دوره خدمت سربازی اعزام می گردد. در حال حاضر خدمت سربازی مشمولین در کشور همان دوره ضرورت نظام وظیفه می باشد.


سامانه صدای مشاور

   

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی