جهت مشاوره در زمینه در مورد کارنامه رتبه بندی معلمان

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 52751

کارنامه رتبه بندی معلمان برای ارزیابی فرهنگیان 1402-1403

کارنامه رتبه بندی معلمان برای ارزیابی فرهنگیان 1401-1402

کارنامه رتبه بندی 600هزار نفر صادر شد، تاکنون کارنامه رتبه بندی معلمان برای ارزیابی فرهنگیان در سال 1402-1403 صادر شده است به این ترتیب مدارک رتبه بندی 600 هزار فرهنگی ارزیابی شد. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت ارزیابی فرهنگیان با صدور کارنامه رتبه بندی معلمان انجام می شود. در ادامه از جزئیات کامل خبر مطلع می شوید:

کارنامه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرد که کارنامه رتبه بندی 600هزار نفر صادر شد و حدود ۶۰۰ هزار نفر از معلمان در قالب اجرای قانون نظام رتبه بندی، ارزیابی شدند و «کارنامه رتبه» برایشان تولید شده است. وی شرح داد که قانون نظام رتبه بندی معلمان، مبتنی بر اسناد بالادستی و عین سندتحول است، اما باید در اجرا دقت کنیم و همه همکاران را ببینیم.

  • رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با اشاره به بند ۱۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این بند تکلیفی مبنی بر استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش و پرورش به ما سپرده شده که در سندتحول بنیادین آموزش و پررش نیز مورد تاکید است.
  • وی افزود: برای عمل به این تکلیف، چه باید کرد؟ در مصوبه ۷۶۰ و ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش شاخص‌ها تدوین و اعلام شده‌اند و خیلی هم خوب مطرح و به آن پرداخته شده است اما باید مشخص شود که کجا از شاخص‌ها فاصله گرفته و انحراف پیدا کرده‌ایم تا بتوانیم جلوی آن را بگیریم.
  • رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تولیت احصای این شاخص‌ها به عهده مرکز ما بود گفت:  در حالی که خیلی از این موارد فارق از ید این مجموعه است، اما به عنوان جایی که می‌تواند بر اساس شاخص‌ها رصد را انجام دهد اقداماتی را همه ساله انجام می‌دهیم.  رصد این شاخص‌ها را صرفاً در پایه دوازدهم که سال آخر و سال خروجی ماست به صورت دقیق انجام می‌دهیم و یک آزمون استاندارد ملی هماهنگ برگزار و تحت عنوان امتحانات نهایی اجرا می کنیم.
  • او افزود: البته که این آزمون نیز سال‌ها اسیر نظام سنجش دیگری تحت عنوان کنکور قرار می‌گرفت و دانش آموز خودش را برای کنکور آماده می‌کرد و برای سال ها گزارش داده می‌شد که میانگین معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی  ۱۲ است و وضعیت ما در این حوزه خوب نیست، زیرا آینده‌ دانش آموز در نظام دیگری رقم می‌خورد و خودش را برای همان آماده می‌کرد.
  • وی با بیان اینکه بر اساس تغییری که اتفاق افتاد، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصت خوبی فراهم کرد تا بتوانیم آموزش و پرورش را از این گرفتاری نجات داده و آن را به ریل اصلی‌اش برگردانیم گفت: به جزء امتحانات نهایی، رصد دقیقی از سایر پایه‌ها نداریم و صرفا گزارش آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز را داریم که همچنان در رده ۴۰ به بالا قرار می‌گیریم و البته نمی‌دانیم این آزمون‌ها چه چیزی را می‌سنجند و آیا ما دنبال همین سنجه‌ها هستیم و یا چیز دیگری را باید دنبال کنیم. آزمون‌های پیشرفت تحصیلی می‌تواند به این رصدها کمک کند.
  • رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله مهم دیگر، نیروی انسانی است. در بند ۵ ماده ۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول بر استقرار نظام ارزشیابی و سنجش صلاحیت‌های عمومی مبتنی بر شاحص های آموزشی و فرهنگی تاکید شده است. در سند ۲ از راهکار ۱۰ اهداف عملیاتی سند نیز تاکید شده که سال‌ها معطل باقی مانده بود و با تصویب نظام رتبه بندی محقق شد.
  • ایشان با اشاره به کارنامه رتبه بندی معلمان و  شاخص‌های معلم تراز گفت: ما قبلا همیشه معلم تراز را توصیف می‌کردیم و شاخص ها را نمی‌گفتیم. مشخص نبود معلم تراز باید چه ویژگی‌هایی در شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه داشته باشد،  اما الان این شاخص‌ها در قانون نظام رتبه بندی روشن است و همکار ما می‌داند که معنی معلم تراز یعنی چه و باید خودش را به آن برساند. در واقع نظام رتبه‌بندی بهترین فرصت است.
  • وی افزود: در طول سالها از زحمتی که همکاران می‌کشیدند غافل بودیم. بر اساس مدرک تحصیلی و اینها ارتقاءهایی رخ می داد اما اینکه در عرصه عمل و در کلاس درس چه می‌کند را هیچ وقت ارزش گذاری نمی‌کردیم. اکنون فرصتی فراهم شده تا ارزش کار همکارمان را ببینیم و در این نظام شایستگی‌ها ارزشش را لحاظ کنیم.
  • رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه دریای عظیم نیروی انسانی داریم ولی توان همکاران و شایستگی‌های آنها را سطح بندی نکردیم تا متناسب با آن از توانمندی‌شان استفاده کنیم اظهار کرد: مشخص نبوده که مثلاً چه تعداد دکتر معلم داریم و چه حد از آن ها استفاده شده است. ما سرآمدن حوزه خودمان را به مردم معرفی نکرده‌ایم. مثلاً پسا دکترا داشته‌ایم و نمی‌دانسته‌ایم و این یک عیب است که معلمین ما در شورای عالی کمتر دیده می‌شوند.
  • وی در مورد کارنامه رتبه بندی معلمان ادامه داد: قانون نظام رتبه بندی معلمان، مبتنی بر اسناد بالادستی و عین سندتحول است، اما باید در اجرا دقت کنیم و همه همکاران را ببینیم. باید محکم بایستیم تا این کار را استمرار دهیم. البته در مرحله استقرار، محدویت زمانی داریم و ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد کند، اما در تداومش باید همگی این کار را جدی بگیریم.
  • وی به فرایند نظام رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: همکاران ما ابتدا با خوداظهاری شایستگی‌های خود را اعلام کردند و مدارک و مستندات را بازگذاری کردند. دو کار می‌توانستیم انجام دهیم، یا باید کانون ارزیابی می‌گذاشتیم و حضوری دعوت می‌کردیم و دوم اینکه رفتار همکاران در موقعیت واقعی کلاس درس را از سوی مدیران مدارس بسنجیم که راهکار دوم اجرایی شد. قریب به ۶۰۰ هزار نفر ارزیابی شدند و کارنامه رتبه برایشان تولید شده است. گام نهایی در مورد موضوع کارنامه رتبه بندی معلمان بازخورد شایستگی‌ها است که می‌خواهیم به همکاران بدهیم. این نظام ارزیابی می‌تواند در  جذب و ورودی‌ها، ارتقای مدیران عملیاتی، میانی و ارشد هم کمک کند.
به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره در زمینه در مورد کارنامه رتبه بندی معلمان

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی