کد خبر : 2541

سن مشمولیت سربازی در سال ۱۴۰۳

سن مشمولیت سربازی در سال ۱۴۰۳ به اطلاع عمومی مشمولین می رسد. سن سربازی 20سال یا 19 سال ابهام بسیاری از مشمولان در سال ۱۴۰۳ است. به همین منظور سن سربازی داوطلبانه و مشمولیت سربازی در این مقاله به اطلاع مشمولان عزیز می رسد:

اعلام سن مشمولیت سربازی در سال ۱۴۰۳

یکی از سوال متداول مشمولان سربازی سن مشمولیت سربازی در سال ۱۴۰۳ است. اینکه آیا سن مشمولیت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرده است یا خیر..؟ سن سربازی 19سال، یا 20، 21 و 22 سال است؟؟

  • سن اعزام به خدمت در سال ۱۴۰۳، 18 سال تمام است. در صورتی مشمولان خدمت سربازی می توانند در سنین بالاتر مثلا 19، 20 یا 21 سال  به خدمت اعزام شوند، که به صورت پیوسته در حال تحصیل بوده و با مراجعه به پلیس +10، معافیت تحصیلی دریافت کنند.
  • کلیه پسران تا سن بیست سالگی می توانند دیپلم بگیرند و اگر موفق به کسب نمره قبولی نشوند درصورتی که مجددا برای انتخاب دروس رد شده، اقدام نکنند، دیپلم ردی محسوب می شوند. در این حالت اگر برای اعزام به خدمت اقدام نکنند، غایب محسوب می شوند.
  • درصورتی که مشمول خدمت نظام وظیفه موفق به کسب نمره قبولی نشود و مجددا برای انتخاب دروس ردی اقدام کند، به این دلیل که در حال تحصیل بدون وقفه است، می تواند به پلیس+10 مراجعه کرده و معافیت تحصیلی بگیرد.

سن مشمولیت سربازی در سال 99

طرح تغییر سن مشمولیت سربازی 

طرح تغییر سن مشمولیت سربازی به نقل از ریاست اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح شرح داده شد. با تغییر سن مشمولیت سربازی ۲۱-۲۲ سال، مشمولینی که قصد دارد تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهد وارد دوره میانسالی میشوند زیرا در طور ادامه تحصیل، تاخیر و فاصله هم وجود دارد.

اگر پشت کنکوری و نگران خدمت سربازی هستید باید بگوییم که سازمان نظام وظیفه برای اعزام به خدمت سربازی  مشمولان پشت کنکور تمهیداتی اندیشیده است. احتمال اخیرا اخبار نظام وظیفه درمورد اینکه سن مشمولیت به 20سال رسیده است، شنیده اید. سردار کمالی درمورد این خبر توضیحاتی را ارائه نموده است:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، با توجه به درخواست این شورا مبنی بر افزایش مهلت سربازی برای مشمولان، با افزایش مهلت سربازی و به تعویق انداختن آن تا سن 20 سالگی خبر داد.درخواست مذکور از سوی ستاد نیروهای مسلح ایران مطرح شد، در این شرایط فشار کنکور بر روی دانش آموزان کمتر خواهد شد.

سردار کمالی در اضافه نمود، با توجه به اینکه سربازان از مهم ترین عامل های دفاعی کشور می باشند، ستاد کل نیروهای مسلح در راستای ارتقا و بهتر کردن سربازی از هر طرح کاربردی استقبال می کند. البته زمانی طرح رسانه ای خواهد شد که کازشناسی ها و برآورد مزایا و معایب آن انجام شود. طرح های کاربردی لازم است ابتدا برای ستاد کل نیروهای مسلح فرستاده شوند زیرا مجری آن ستاد نیروهای مسلح می باشد.

طرح افزایش سن سربازی باعث معطلی جوانان می شود. هم اکنون بسیاری از جوانان درخواست تعجیل در خدمت سربازی دارند. یعنی مایلند تاریخ اعزام به خدمت سربازی ایشان زودتر از موعد باشد. اگر سن سربازی افزایش پیدا کند افرادی که قصد ادامه تحصیل ندارند معطل می شوند. البته دیپلم ردی ها تا سن 21 سالگی فرصت دارند تا وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

این طرح در سال ۱۴۰۳، اجرایی نمی شود و امسال سن اعزام به خدمت، 18 سال تمام است. کلیه پسران تا سن بیست سالگی می توانند دیپلم بگیرند و اگر موفق به کسب نمره قبولی نشوند درصورتی که مجددا برای دروس رد شده، اقدام نکنند، دیپلم ردی محسوب می شوند و اگر برای اعزام به خدمت اقدام نکنند، غایب محسوب می شوند.

درصورتی که مشمول خدمت نظام وظیفه موفق به کسب نمره قبولی نشود و مجددا برای انتخاب دروس ردی اقدام کند، به این دلیل که در حال تحصیل بدون وقفه است، می تواند به پلیس+10 مراجعه کرده و معافیت تحصیلی بگیرد.


مشمول به چه کسی گفته می‌شود؟

برابر قانون، افراد از 18 سالگی تمام تا 50 سالگی تمام در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی قرار دارند و مشمول شناخته می‌شوند.

با توجه به تغییراتی که در قانون وظیفه عمومی صورت گرفته، سن مشمولیت در حال حاضر چه سنی است؟

برابر ماده (دو) قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که طی آن ماه به سن 18 سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است.

تکلیف افرادی افرادی که سن خود را تغییر داده‌اند، چیست؟

برابر قانون، سن مشمولان و افراد تحت تکفل از لحاظ خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از آن، تابع مندرجات اولیه نخستین شناسنامه بوده و هرگونه تغییری که بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظیفه عمومی معتبر نیست. تغییر سن بر مبنای ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب سال 67 فقط درباره خود مشمولین معتبر است.

برابر ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی مصوب 1367، تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع است. در تبصره این قانون آمده: صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر و در صورتی که اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی به تشخیص کمیسیون مربوط، بیش از پنج سال باشد، می‌تواند سن خود را اصلاح کند.

تغییر سن برای بستگان مشمول مانند پدر، در ارتباط با معافیت کفالت پذیرفته می‌شود؟

خیر. سن بستگان و افراد تحت تکفل مشمولان از لحاظ معافیت،‌ تابع مندرجات اولیه نخستین شناسنامه آنها است و هرگونه تغییری که بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظیفه عمومی معتبر نخواهد بود مگر اینکه شناسنامه اولیه آنها با حکم قضایی ابطال شده باشد که در این صورت شناسنامه جدید ملاک است.

مشمولانی که قصد تعویق یا تعجیل خدمت سربازی را دارند، (جلو یا عقب انداختن تاریخ خدمت) می توانند از طریق شماره تلفن های مندرج در همین صفحه با سامانه صدای مشاور تماس بگیرند:


1/5 - (1 امتیاز)
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی