کد خبر : 13797

فرمول محاسبه چاقی و لاغری برای دریافت معافیت چیست؟

در این مقاله و عنوان قصد داریم توضیح دهیم و بپردازیم برای آن دسته از مشولینی که به سن قانونی رسیده اند ولی به دلایل زیاد و مختلفی نمیخواهند که به خدمت سربازی بروند و میخواهند راهی پیدا کنند که از خدمت سربازی معاف شوند. بعضی از این مشمولین هستند که دارای بیماری های خاصی نیز هستد که بنا به شرایط بیماری و قوانین که در سازمان نظام وظیفه عمومی وجود دارد میتواند معافیت بگیرند. یکی از این بیماری ها که ممکن است بعضی از مشمولین داشته باشند چاقی یا لاغری باشد که این شرایط در سازملان نظام وظیفه به شکل بیماری دیده میشود که مشمولان در صورت داشتن شرایط میتواند با فرمول محاسبه چاقی و لاغری خود از این معافیت نیز استفاده کنند که در ادامه مقاله در مورد بیماری های چاقی و لاغری توضیح خواهیم داد.

آیا چاقی یک بیماری محسوب میشود؟

چاقی وضیعت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی  از جمله کاهش میانگین طول عمر و/یا کاهش کیفیت زندگی گردد. شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید. طبق تعریف هنگامی که شاخص توده بدن از 30 (kg/m^2) بیشتر شود ۳۰ kg/m۲، آن فرد چاق محسوب می‌شود.

دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده‌است. اما مهم‌ترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن و  عبارت است از تمایل بدن ما برای ذخیره انرژی به صورت چربی این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده‌است. هزاران سال پیش و اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره‌های پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند.

مرض چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون، به خصوص بیماری‌های قلبی و  دیابت نوع دوم  آپنه مسدودکننده خواب و همچنین  انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوان و آسم را افزایش می‌دهد. مرض چاقی بیشتر به وسیله ترکیب بیش از اندازه انرژی غذایی ورودی تحرکات بدنی کم  و استعداد ژنتیکی  ایجاد می‌شود. هرچند اندک مواردی در ابتدا به وسیله ژن، اختلالات غده درون‌ریز و  داروها یا امراض روانی ایجاد می‌شوند.

چاقی و لاغری بیماری است


نحوه  محاسبه فرمول چاقی و لاغری در نظام وظیفه عمومی

در ادامه مطالب های گفته شده توضیح خواهیم داد که در سازمان نظام وظیفه شرایط و نحوه محاسبه کردن چاقی و لاغری برای مشمولانی که دارای چنین امراض و بیماری هستند چگونه محاسبه و انجام میشود که در بندهای سه و چهار و پنج این عارضه به شرح زیر میباشد.

بند 3:

چاقي مفرط BMI > 35 : معاف از خدمات رزمی

بند 4:

لاغری مفرط BMI < 17 : معاف از خدمات رزمی

بند 5:

مشمولين پزشک که از سلامتی کامل در خصوص هر يک از بيماريهاي فوق برخوردار نباشند (بيماری آنان در حد معافيت دائم باشد) ليکن قادر به طبابت در نيروهای مسلح باشند : معاف از خدمات سنگين.

سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی