کد خبر : 13428

معافیت پزشکی پتوز كلیه – بیماری دستگاه ادراری تناسلی

این مقاله قصد داریم بپردازیم و توضیح دهیم برای آن دسته از افراد و مشمولانی که  دارای بیماری های قلبی  مانند بيماری مادرزادی  قلبی  و بیماری همچون پتوز كلیه  و همچنین بيماری  های طبی كليه  نیز  هستند و به دنبال این میباشند که با داشتن چنین بیماری هایی آیا امکان معاف شدن از طریق معافیت پزشکی برای آنها وجود دارد؟ آیا با این بیماری ها از خدمت سربازی آنها کم میشود؟ آیا شرایط خاصی را برای این افراد  سازمان نظام وظیفه عمومی در نظر گرفته است؟  معافیت پزشکی پتوز كلیه جز بیماری های دستگاه ادراری تناسلی در نظام وظیفه قرار دارد. که در ادامه این مطالب توضیح خواهیم داد که قوانین معافیت پتوز کلیه به چه صورت نیز میباشد.

پتوز کلیه چیست؟ پتوز کلیه (( انگلیسی: Nephroptosis)) به افتادگی کلیه به پایین می‌باشد، هنگامی که فرد می‌ایستد کلیه در داخل لگن می‌باشد. پتوز کلیه در زنان شایعتر از مردان می‌باشد و از ضعف نیام (فاسیا) نگهدارنده کلیه ناشی می‌شودپتوز کلیه در زنان شایعتر از مردان می‌باشد و از ضعف نیام (فاسیا) نگهدارنده کلیه ناشی می‌شود.

 بیماری پتوز کلیه  به علت شل بودن عروق کلیه و بافت‌های اطراف آن و  کلیه جابجایی زیادی داشته به گونه‌ای که بیمار در حالت خوابیده هیچ دردی نداشت ولی در حالت نشسته و ایستاده به علت جابجایی کلیه به سمت پایین و  درد شدیدی بیمار احساس میکند.

علت بروز  پتوز کلیه: 

کلیه ها در موقعیت مناسب با استفاده از رباط های ویژه برگزار می شود. با تضعیف خود این اندام ها می توانید بسیار بیشتر از آن است که زمانی همه چیز عادی است تغییر کند.

•کاهش وزن ناگهانی، که منجر به کاهش در کپسول چرب
•ازدیاد طول بیش از حد ارثی بافت همبند ( اهلرز دانلوس سندرم)
•بلند کردن اجسام تیز از محموله یا آسیب دیدگی در ناحیه کمری باعث آسیب به دستگاه های لیگامانی
•تشکیل هماتوم در بافت perinephric
•زمانی که پتوز کلیوی وجود دارد و  علل این بیماری ممکن است شامل تنش عضلانی شکم، برای مثال که در دوران بارداری اتفاق می افتد.
•ورزش های سنگین
•عفونی بیماری های کلیه ها.


  پتوز کلیه چیست


شرایط قوانین دریافت معافیت پزشکی پتوز کلیه

در ادامه مطالب های گفته شده در مورد بیماری پتوز کلیه میخواهیم توضیح مختصری را ارائه دهیم در سازمان نظام وظیفه عمومی که قواین دریافت معافیت پزشکی پتوز کلیه  چگونه میباشد.

بيماري های طبی كليه :

الف)سندروم نفروتيك ، گلومرولونفريت مزمن ، پيلونفريت مزمن ، بيماري های كلاژن كليه  و  پروتئين اوري بيش از 500 ميلي گرم و نارسائي مزمن كليه : معاف دائم

توضیحات بند(7):پروتئین اوری بیش از 500میلی گرم،زمانی در شمول معافیت دایم قرار می گیرد که صرفا در زمینه بیماری های پارانشیمال کلیه به وجود آمده باشد.و پروتئین اوری بالا به تنهایی طبق قسمت (الف)بند سایر بیماریهای همین بخش(معاف از رزم)قابل رسیدگی می باشد.

ب ) گلومرولونفريت و پيلونفريت حاد : شش ماه معاف موقت
ج ) هماچوري اسانسيل : معاف از خدمات رزمی

پتوز كليه :

الف) درجه سه : معاف دائم

توضیحات بند(11):منظور از پتوز درجه 3 قرار گرفتن لگنچه کلیه در محاذات ناف یا رسیدن پل تختخانی کلیه به کرست ایلیاک می باشد.

ب) درجه دو : معاف از خدمات رزمی


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی