کد خبر : 13325

معافیت پزشکی سل ریه – بیماری های عفونی


در این مقاله قصد داریم بپردازیم و توضیح دهیم برای آن دسته از افراد و مشمولانی که  دارای بیماری های عفونی مانند هپاتیت و بیماری همچون سل ریه هستند و به دنبال این میباشند که با داشتن چنین بیماری هایی آیا امکان معاف شدن از طریق معافیت پزشکی برای آنها وجود دارد؟ آیا با این بیماری ها از خدمت سربازی آنها کم میشود؟ آیا شرایط خاصی را برای این افراد  سازمان نظام وظیفه عمومی در نظر گرفته است؟  معافیت پزشکی سل ریه  در نظام وظیفه عمومی جز دسته های بیماری عفونی نیز قرار دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد که اگر دارای چین بیماری است شرایط معافیت آن به چه شرح و صورت میباشد.

بیماری سل چگونه است؟ سل يک بيماری  عفونی واگيردار می باشد  بيماری سل از سال هاي بسيار دور وجود داشته باشد و افراد بسيار مشهوری نيز در دنيا به اين بيماری مبتال شده اند.اين بيماري ازقديم در كشور ما شناخته شده بود. در گذشته به اشتباه تصور مي كردند كه نفرين كسي و يا شدت غم و غصه علت اصلی ابتال به بيماری سل است. كه در اثر مجموعه مايكوباكتريوم های سـلی يعنـی هـر كـدام از مايكوبـاكتريوم هـاي توبركلوزيس و  بوويس و آفريكانوم ايجاد می شود.

علائم بیماری سل:  علائم کلاسیک عفونت سل فعال عبارتند از سرفه مزمن با خلط آغشته به خون و  تب و  تعریق شبانه  و کاهش وزن. (سل قبلاً به دلیل کاهش وزن افراد به ((زوال)) مبتلا معروف بود) عفونت اندام‌های دیگر باعث طیف وسیعی از علائم می‌شود. تشخیص سل فعال به رادیولوژی (معمولاً عکس از قفسه سینه با X-ray) و همچنین آزمایش‌های میکروسکوپی و کشت میکروبیولوژیک مایعات بدن متکی است. تشخیص سل نهفته متکی بر تست پوستی توبرکولین (TST) و آزمایش خون می‌باشد. درمان دشوار است و مستلزم آن است که آنتی‌بیوتیک‌های متعددی در یک مدت زمان طولانی استفاده شوند. ارتباطات اجتماعی نیز غربالگری و در صورت لزوم مورد درمان قرار می‌گیرند. مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها یک مشکل رو به رشد در عفونت‌های سل مقاوم در برابر داروهای چندگانه (MDR–TB) می‌باشد. برای جلوگیری از سل، مردم باید برای این بیماری غربالگری و با واکسن bacillus Calmette-Guérin واکسینه شوند.


بیماری سل ریه


انواع سل:

دو نوع عفونت بیماری سل وجود دارد: پنهان و فعال.

سل پنهان: در این حالت باکتری در بدن به‌شکل غیرفعال باقی می‌ماند. این نوع سل هیچ نشانه‌ای ندارد و مسری هم نیست، اما ممکن است به نوع فعال تبدیل شود.

سل فعال: در این حالت باکتری فعال است و نشانه‌های سل در بیمار مشاهده می‌شود. این نوع سل به دیگران سرایت می‌کند.


 قوانین معافیت پزشکی بیماری سل ریه و هپاتیت

در ادامه مطالب های گفته شده در این مقاله توضیح خواهیم داد که شرایط و قوانین معافیت پزشکی بیماری سل ریه و همچنین هپاتیت که در زیر مجموع  و گروه بیماری های عفونی قرار دارند در سازمان نظام وظیفه عمومی چگونه میباشد که این قانون و قوانین در بند های  1 و بند 5 به شرح و صورت زیر میباشد.

بند 1:

بيماران مبتلاء به هپاتيت:

الف) هپاتيت  نوع حاد : شش ماه معاف موقت

توضيحات بند(1) جزء (الف): لازم است طی این مدت مشمول جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمان مورد نیاز به یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی مراجعه داشته و سوابق اقدامات مذکور را پس از طی دوره معافیت موقت ارائه نماید.
ب) هپاتيت مزمن (بيش از 6 ماه) : معاف دائم .

توضيحات جزء(ب): افزایش آنزیم های کبدی(حداقل دو برابرنرمال)و تداوم آن پس از شش ماه معافیت موقت،موید هپاتیت مزمن باشد.توضیح این که افزایش آنزیم ها در کبد چرب شامل این بند نمی گردد.

بند 5:

سل:

الف) سل ريه فعال : معاف دائم
ب) سل احشائی فعال و سل ستون فقرات و استخوانها و مفاصل در هر مرحله : معاف دائم
ج) سل ريه بهبود يافته وآدنيتهاي سلي درمان شده(با رؤيت و تأييد سوابق و مستندات كلينيكي و پاراكلينيكی  توسط شورا):معاف ازخدمات رزمی


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی