جهت مشاوره در زمینه دستیار پزشکی بدون کنکور

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 17579

دستیار پزشکی بدون کنکور

دستیار پزشکی بدون کنکور

ثبت نام دستیار پزشکی بدون کنکور چگونه است و شرایط می توانند برای ثبت نام بدون کنکور دستیار پزشکی چیست. این مقاله در زمینه دستیار پزشکی بدون کنکور و با کنکور است.

ثبت نام دستیار پزشکی بدون کنکور

بسیاری از علاقمندان به این رشته تمایل به ثبت نام دستیار پزشکی بدون کنکور دارند . دستیار پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار است و رقابت برای پذیرش دستیاری در کنکور بسیار شدید است. با توجه به اینکه رشته دستیار دندانپزشکی و بیش از 98 درصد از رشته ها در دانشگاه دولتی ، ثبت نام بدون کنکور دارند، سوال این است که آیا در زیرگروه های پزشکی نیز ثبت نام بدون کنکور وجود دارد. امکان ثبت نام بدون کنکور دستیاری از طریق جهاد دانشگاهی و زیر مجموعه های رشته پزشکی و پیراپزشکی از طریق پردیس دانشگاه های دولتی و آزاد وجود دارد. واجدین شرایط می توانند برای ثبت نام اقدام نمایند:

دستیار پزشکی بدون کنکور 1  شرایط ثبت نام پزشکی بدون کنکور 

دستیار پزشکی بدون کنکور 2

تعریف دستیار پزشکی یا رزیدنتی :

دوره دستیاری یا دوره رزیدنسی، در علوم پزشکی دوره‌ای است عملی و تکمیلی در تحصیلات آموزش عالی که در بسیاری از کشورها پس از گذراندن، دوره دکترای حرفه ‌ای توسط پزشکان گذرانیده می شود. به دانشجویانی که این دوره را می ‌گذراند رزیدنت گفته می‌شود. فارغ التحصیلان این دوره به عنوان متخصص، با درجه تخصص ، وارد بازار کار می ‌شوند. پس از پایان دوره می توانند در دوره فوق تخصص ادامه تحصیل دهند.

اغلب طول دوره رزیدنسی ۴ سال یا بیشتر است. رزیدنت به فراگیری و آموزش بالینی یا عملی مبانی و گرایش ‌های تخصصی میپردازد.

مطالب مرتبط: 

دستیار پزشکی بدون کنکور 3

مشاوره ثبت نام بدون کنکور رشته های پزشکی

برای مشاوره ثبت نام بدون کنکور و انتخاب رشته  بدون کنکور پزشکی ، اطلاع از شهریه رشته دستیار پزشکی، بازار کار این رشته و میزان درآمد این رشته در ایران و خارج از کشور، با سامانه زیر تماس بگیرید:

برای مشاوره ثبت نام بدون کنکور کلیک کنید.دستیار پزشکی بدون کنکور 2

مرکز مشاوره تحصیلی صدای مشاور 

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613

دستیار پزشکی بدون کنکور 5

ثبت نام دستیار پزشکی با کنکور

ثبت نام دستیار پزشیک با کنکور مطابق با آئین نامه آموزشی دوره دستیاری رشته های تخصصی علوم پایه پزشكی و بهداشت به شرح زیر است:

فصل اول : كلیات دستیار پزشکی

الف) تعریف

ماده 1 ) دوره دستیاری رشته های تخصصی علوم پایه پزشكی و بهداشت یكی از مقاطع تحصیلی دانشگاهی است كه دارندگان مدرك دكتری ( پزشك , دامپزشك , دندانپزشك و داروساز) می توانند پس از اتمام آن موفق به اخذ دانشنامه تخصصی در رشته مربوطه گردند.

ب ) هدف

ماده 2) هدف از ایجاد دوره دستیاری رشته های تخصصی علوم پایه پزشكی و بهداشت تربیت متخصصینی است كه با احاطه بر آثار علمی در رشته مربوط و آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق بتوانند ضمن برطرف كردن نیازهای آموزشی- پژوهشی و خدمات تخصصی پزشكی در تعمیم و گسترش سلامت جامعه و اعتلای دانش پزشكی نقش موثری ایفاء نمایند.

ج ) مراحل دوره

ماده 3 ) دوره دستیاری به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود :

o مرحله آموزشی از زمان پذیرفته شدن دانشجو در امتحان ورودی آغاز می شود و پس از طی دوره آموزشی و گذراندن امتحان جامع طبق مواد این آئین نامه دانشجو وارد مرحله پژوهشی می شود.
o مرحله پژوهشی پس از قبولی داوطلب درامتحان جامع آغاز می شود و با تدوین رساله ودفاع از پایان نامه می پذیرد.
تبصره 1 : دستیار می تواند تحقیقات اولیه مرحله پژوهشی خود را در مرحله آموزشی آغاز نماید ولی ثبت نام رسمی برای مرحله پژوهشی و تدوین رساله منوط به موفقیت در امتحان جامع خواهد بود.

تبصره 2 : در مرحله پژوهشی دستیار موظف است نسبت به تدریس حداقل معادل شش واحد درسی نظری و عملی جهت دانشجویان مقاطع پائین تر بانظر گروه آموزشی اقدام نماید.

د ) طول دوره دستیاری

ماده 4) حداقل مدت دوره دستیاری علوم پایه پزشكی و بهداشت 3 سال و حداكثر 5/4 سال بوده و سقف واحدهای آموزشی و پژوهشی دوره های دستیاری بین 42 تا 50 واحد می باشد. علاوه بر آن دستیار موظف به ارائه خدمات تمام وقت آموزشی, پژوهشی و بالینی مورد نیاز بخش ها می باشد.

 فصل دوم : شرایط ورود به دوره دستیاری

ماده 5 ) شرایط پذیرش داوطلبان ورود به دوره های دستیاری در رشته های علوم پایه پزشكی و بهداشت به شرح زیر است :

1-5- داشتن شرایط عمومی ورود به دوره برابر ضوابط مربوطه

1-5- داشتن مدرك دكتری در یكی از رشته های پزشكی, دندانپزشكی , داروسازی و دامپزشكی از یكی از دانشگاههای داخل و یا خارج از كشور كه به تائید یكی از وزارتین بهداشت یا علوم   رسیده باشد.

3-5- نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه

4-5- پذیرفته شدن در آزمون ورودی دوره

 فصل سوم : آزمون ورودی دستیار پزشکی

ماده 6 ) آزمون ورودی هر رشته براساس مواد درسی هریك از رشته های تخصصی و باتوجه به سیاست وزارت متبوع كه در آئین نامه های مربوطه اعلام می گردد برگزار خواهد شد.

  فصل چهارم : استاد راهنما

ماده 7 ) گروه آموزشی موظف است به منظور هدایت آموزشی و رسیدگی به مسائل دستیاران در طول دوره , یك نفر از اساتید را به عنوان راهنمای آموزشی دانشجو تعیین نماید.

ماده 8 ) استاد راهنمای رساله پس از تعیین موضوع تحقیقاتی , به تقاضای دانشجو و موافقت كتبی استاد و با تصویب شورای گروه آموزشی تعیین می گردد.

تبصره 1 : استاد راهنما یكی از اعضاء هیات علمی گروه مربوطه بوده و باید حداقل دارای مرتبه دانشیاری باشد.

تبصره 2 : در موارد ضروری و استثنائی , گروه می تواند با درخواست دانشجو مبنی بر انتخاب استاد راهنما از اعضاء هیات علمی دیگر گروهها, دانشگاهها و موسسات علمی موافقت نماید.

ماده 9 ) استاد راهنما می تواند حداكثر راهنمائی به دستیار را بطور همزمان بعهده گیرد.

ماده 10 ) به پیشنهاد استاد راهنما وتائید گروه آموزشی مربوط از بین اعضاء هیات علمی و یا سایر صاحبنظران و محققان برجسته حداقل یك نفر بعنوان استاد مشاور تعیین می شود.

 فصل پنجم : مرحله آموزشی دستیار پزشکی

ماده 11 ) دانشجویی كه برای دوره دستیاری رشته های علوم پایه پزشكی و بهداشت ثبت نام  می كند, در مرحله آموزشی موظف است حداكثر تا 10 واحد پیشنیاز و 36 – 32 واحد تخصصی الزامی را مطابق برنامه مصوب در مدت مجاز دوره با موفقیت بگذراند.

تبصره 1 : در این مرحله دانشجو مجاز است در هر نیمسال تحصیلی بین 6 تا 10 واحد ثبت نام نماید, مگر آنكه واحدهای باقیمانده دانشجو كمتر از 6 واحد باشد.

تبصره 2 : واحدهای پیشنیاز جزو سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه نمی شود.

ماده 12) حداكثر طول مدت مجاز مرحله آموزشی پنج نیمسال است و چنانچه دانشجو نتواند در این مدت مرحله آموزشی را به پایان برساند از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

تبصره : دانشجو موظف است در طول دوره دستیاری مجموع دوره های آموزشی مصوب و فعالیتهای آموزشی – پژوهشی وخدماتی برنامه ریزی شده از سوی شورای گروه آموزشی را به انجام رسانده و در هر مورد گواهی انجام موفقیت آمیز دوره را دریافت نماید.

ماده 13) برنامه درسی هر رشته پس از تصویب در شورای آموزش علوم پایه پزشكی, بهداشت و تخصصی قابل اجرا خواهد بود.

ماده 14) حداقل نمره در هر سال 14 از 20 و حداقل میانگین كل دروس دوره دستیاری برای قبولی نباید از 15 كمتر باشد.

تبصره 1 : درصورتی كه دستیار در هر درس نمره كمتر از 14 داشته باشد ملزم به تكرار آن درس     می باشد. اگر دستیار نتواند برای سومین بار حداقل نمره قبولی راكسب كند از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

تبصره 2 : چنانچه دستیاری در یك نیمسال معدل كمتر از 15 كسب كند در نیمسال بعد بصورت مشروط ثبت نامه می كند و در صورت تكرار از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

تبصره 3 : چنانچه میانگین كل نمره های دستیار در مرحله آموزشی به 15 نرسد به دستیار یك نیمسال فرصت داده می شود تا نسبت به تكرار برخی از دروسی كه نمره كمتر از 15 گرفته اقدام نماید و در صورت عدم موفقیت از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

 فصل ششم : امتحان جامع دستیار پزشکی

ماده 15 ) دستیاری كه در امتحانات كلیه دروس قبول شده باشد, باید در امتحان جامع كه به صورت كتبی و شفاهی برگزار می شود شركت كند.

ماده 16 ) امتحان جامع مطابق دستورالعملی كه به تصویب شورای آموزش علوم پایه پزشكی , بهداشت و تخصصی خواهد رسید, بعمل می آید.

در اجرای فصل ششم ( امتحان جامع) آئین نامه آموزشی دوره دستیاری رشته های تخصصی علوم پایه پزشكی و بهداشت مصوب 28/7/1375 شورای آموزش علوم پایه پزشكی , بهداشت و تخصصی, دستورالعمل اجرایی زیر در11 بند در سومین نشست شورای آموزش علوم پایه پزشكی, بهداشت و تخصصی مورخ 6/10/76 به تصویب رسید و از زمان تصویب لازم الاجرا می باشد.

1-    شرط شركت دانشجویان در امتحان جامع دوره تخصصی ( دستیاری ) , گذراندن تمامی دروس, اعم از واحدهای جبرانی و واحدهای درسی مصوب دوره و اعلام نمرات آن به آموزش دانشكده, باحداقل میانگین كل 15 می باشد.

2-    امتحان جامع دوره تخصصی (دستیاری) از دو مرحله كتبی و شفاهی تشكیل می شود.

3-    دانشجو برای شركت در امتحان جامع می بایست 3 ماه قبل از تاریخ مورد نظر برای امتحان در دانشكده ثبت نام نماید.

4-    درصورتی كه شرایط مندرج در بند یك احراز شده باشد, دانشگاه موظف است مراتب را حداقل 2 ماه قبل از زمان برگزاری امتحان, جهت اعزام استاد ممتحن به دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشكی , بهداشت و تخصصی اعلام نماید.

5-    امتحان كتبی مشتمل بر موضوعات اصلی و یك موضوع وابسته, حسب رشته می باشد كه موضوع فرعی حداكثر دو هفته بعد از نام نویسی دانشجو برای امتحان جامع توسط گروه آموزشی مربوطه به وی ابلاغ خواهد شد. موضوعات اصلی باید دربرگیرنده تمامی زمینه ها و ابعاد رشته تحصیلی باشند.

6-    حد نصاب نمره قبولی در امتحان جامع تخصصی 15 ( نمره كتبی 70% و شفاهی 30% ) می باشد.

7-    امتحان جامع توسط هیاتی مركب از 4 نفر از اعضاء هیات علمی ذیصلاح گروه آموزشی و یك نفر از اعضاء هیات ممتحنه و ارزشیابی كه توسط دبیرخانه علوم پایه معرفی می شوند, برگزار می گردد.

8-    امتحان شفاهی حداكثر یك روز پس از امتحان كتبی برگزار می گردد.

9-    مسئولیت هماهنگی و برگزاری امتحان جامع به عهده مدیر گروه آموزشی و با هماهنگی

شورای تحصیلات تكمیلی دانشگاه می باشد.

10-شركت در امتحان جامع باتوجه به سنوات تحصیلی حداكثر تا دوبار مجاز می باشد و فاصله دو آزمون حداقل 3 و حداكثر 6 ماه تعیین می گردد.

11-دانشجویی كه برای مرتبه دوم نیز نتواند در امتحان جامع نمره قبولی كسب كند از ادامه تحصیل محروم می شود.

فصل هفتم : مرحله پژوهشی و تدوین رساله 

ماده 17 ) تعداد واحدهای رساله دوره دستیاری بین 10 تا 14 واحد برحسب برنامه مصوب رشته تخصصی می باشد كه دستیار موظف به گذراندن آن است.

ماده 18 ) دستیار موضوع رساله خود را با نظر استاد راهنما تعیین و پس از تصویب شورای گروه آموزشی, مرحله پژوهش را آغاز می كند.

ماده 19 ) فعالیتهای علمی و تحقیقی دستیار در ارتباط باتهیه و تدوین رساله باید با هدایت و نظارت استاد راهنما باشد و دستیار موظف است در هر زمانی كه استاد راهنما تعیین كند نتیجه تحقیقات خود را به وی گزارش نموده و هر 6 ماه یكبار گزارش تحقیقات خود را به استاد راهنما و اساتید مشاور و شورای گروه ارائه نماید.

تبصره : كیفیت علمی و صحت مطالب رساله دانشجو باید به تائید استاد راهنما و اساتید مشاور برسد و همچنین برگه تائیدیه در صفحات پایانی رساله درج شود.

ماده 20 ) دستیاران رشته های تخصصی علوم پایه, پس از گذراندن امتحان جامع و با تائید گروه آموزشی می توانند مدت 6 ماه تا یكسال از دوره خود را به منظور كسب تجربه بیشتر و ارتقاء علمی , در یكی از دانشگاهها و مراكز علمی معتبر داخل یا خارج از كشور طی نمایند. بدیهی است هزینه های مربوطه طبق مقررات اداره كل بورسها و دانشجویان خارج پرداخت خواهد شد.

تبصره : دستیار موظف است در طول مدت ماموریت هر سه ماه یكبار و در پایان نیز گزارش جامعی از پیشرفت فعالیتهای خود را به دانشگاه و وزارتخانه تسلیم نماید. ضمناً این قبیل افراد موظفند گواهی معتبری مبنی بر اتمام موفقیت آمیز دوره را از موسسه مورد نظر ارائه نمایند.

ماده 21 ) دفاع از رساله پس از تدوین وتائید استاد راهنما در حضور هیات داوران صورت می گیرد. تركیب هیات داوران بشرح زیر است :

  • 1-    مدیر گروه
  • 2-    استاد راهنما, رئیس هیات داوران
  • 3-    اساتید مشاور
  • 4-    یك نفر از متخصصین رشته به عنوان نماینده معاون آموزشی دانشكده

هیات داوران پس از شور و بررسی رساله, امتیاز آن را به شرح ذیل تعیین می نماید :

  • 1- با درجه ممتاز نمره            20 – 19
  • 2- با در جه بسیار خوب     99/18 – 17
  • 3- با درجه خوب                99/16 – 15
  • 4- غیرقابل قبول                  كمتر از 15

ماده 22 ) سه ماه قبل از دفاع از رساله, دستیار باید در جلسه پیش دفاع با حضور استاد راهنما و اساتید مشاور گزارشی از كار تحقیقاتی و رساله خود را عرضه و از آن دفاع نماید.

ماده 23 ) چنانچه هیات داوران رساله را از جهاتی ناقص تشخیص دهند, موارد نقص را در رای خود ذكر می كنند و از دستیار می خواهند در مدتی كه از حداكثر مجاز دوران تحصیل تجاوز نكند رساله را كامل و در صورت نیاز مجدداً از آن دفاع نماید.

فصل هشتم : حضور و غیاب

ماده 24 ) حضور دستیار در تمامی برنمه های درسی و سایر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مربوط بطور تمام وقت الزامی است و عدم حضور وی در هریك از جلسات, غیبت محسوب    می شود. غیبت دانشجو درهر درس نباید از 17/4 مجموع ساعات درس نظری و عملی و 10/1 ساعات كارورزی بخشها تجاوز كند. در غیراینصورت نمره دانشجو در آن درس صفر خواهد بود.

تبصره : درصورتی كه غیبت دستیار از نظر گروه آموزشی موجه تشخیص داده شود, درس حذف   می گردد. در اینصورت رعایت حد نصاب 6 واحد الزامی نیست.

ماده 25 ) نمره دروسی كه دستیار در امتحان آن غیبت غیرموجه داشته است صفر منظور خواهد شد.

تبصره : درصورتی كه غیبت دستیار در جلسه امتحان از طرف شورای گروه آموزشی مربوط موجه تشخیص داده شود و به تائید آموزش دانشكده برسد, به دستیار در آن درس نمره ناتمام داده خواهد شد و هر زمان كه گروه تعیین كند از وی امتحان مجدد به عمل خواهد آمد. زمان امتحان مجدد حداكثر تا پایان نیمسال بعدی است.

فصل نهم : مرخصی تحصیلی دستیار پزشکی

ماده 26 ) دستیار در طول دوره تحصیلی می تواند حداكثر تا دو نیمسال باكسب موافقت دانشكده مربوط از مرخصی تحصیلی استفاده كند.

تبصره 1 : مدت مرخصی تحصیلی برای یك نیمسال جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی شود.

تبصره 2 : دستیاران می توانند در هر سال باموافقت مدیرگروه یك ماه از مرخصی استحقاقی استفاده نمایند.

ماده 27 ) ترك تحصیل یا انصراف دستیار موجب انفصال از خدمت دستیار می شودو با وی برابر مقررات مربوط رفتار خواهد شد.

ماده 28 ) بازگشت به تحصیل دستیار منصرف در صورتی كه مدت انفصال وی از تحصیل بیشتر از یك ماه نباشد, به تقاضای ذینفع , موافقت گروه آموزشی و تائید دانشكده مربوطه بلامانع خواهد بود. اما در صورتی كه مدت انفصال بیش از یك ماه باشد, بازگشت به تحصیل دستیار , تنها در صورت شركت و قبولی در آزمون ورودی دوره دستیاری ممكن خواهد بود.

 فصل دهم : سایر مقررات

ماده 29 ) حداقل مدت مجاز تحصیل در دوره تخصصی رشته های علوم پایه پزشكی و بهداشت سه سال و حداكثر آن 5/4 سال می باشد. درصورتی كه دستیار در مدت مجاز تحصیل نتواند از رساله خود دفاع كند از ادامه تحصیل در آن رشته محروم می شود.

تبصره : شورای آموزشی دانشگاه می تواند در موارد استثنائی به پیشنهاد استاد راهنما وتائید گروه آموزشی رشته مربوط و تائید دانشكده حداكثر یك نیمسال تحصیلی به مدت مجاز تحصیل دستیار اضافه نماید.

ماده 30 ) عدم نام نویسی و انتخاب واحد در زمان مقرر و عدم ثبت رساله در مدت مجاز به منزله انصراف از تحصیل خواهد بود. در موارد استثنائی كه دستیار عذر موجه داشته باشد در شورای آموزشی دانشگاه د راین مورد تصمیم گیری خواهد شد.

ماده 31 ) تعداد واحدها و سرفصل دروس هر دوره تخصصی در هریك از رشته های علوم پایه پزشكی و بهداشت توسط هیات های ممتحنه و ارزشیابی رشته های مربوط تهیه و پس از تصویب شورای آموزش علوم پایه پزشكی , بهداشت و تخصصی به دانشگاهها و یا موسسات مربوط ابلاغ خواهد شد.

ماده 32 ) به دستیاران رشته های علوم پایه ماهانه مبلغی به عنوان حق الزحمه پرداخت می گردد. میزان این حق الزحمه 50 درصد بالاتراز حق الزحمه دستیاران بالینی تعیین می شود.

ماده 33 ) تغییر رشته دستیاران ممنوع می باشد.

ماده 34 ) این آئین نامه در ده فصل , 34 ماده و 17 تبصره در اولین نشست شورای آموزش علوم پایه پزشكی , بهداشت و تخصصی مورخ 28/7/75 به تصویب رسید.

اصلاحیه تبصره 1 ماده 8 آئین نامه آموزشی دوره دستیاری رشته های تخصصی علوم پایه پزشكی و بهداشت

مصوبه سومین نشست شورای آموزش علوم پایه پزشكی , بهداشت و تخصصی

تبصره 1 : استاد راهنما می تواند یكی از اعضاء هیات علمی گروه مربوطه , با حداقل مرتبه استادیاری و سه سال سابقه تحقیق و تدریس باشد.
تبصره الحاقی به ماده 4 آئین نامه آموزشی دوره دستیاری رشته های تخصصی علوم پایه پزشكی و بهداشت

مصوبه چهارمین نشست شورای آموزش علوم پایه پزشكی , بهداشت و تخصصی

تبصره : در رشته های دستیاری علوم پایه پزشكی و بهداشت كه گذراندن دوره آموزشی MPH جزو دوره آموزشی آن رشته ها می باشد, تعداد واحدهای دوره MPH به سقف واحدهای مجاز دوره دستیاری افزوده شده و به حداكثر مدت مجاز تحصیل این رشته ها نیز یكسال افزوده می شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی