جهت مشاوره در زمینه دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 17596

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

در این مقاله از تمامی شرایط ثبت نام دستیار دندانپزشکی بدون کنکور ، نحوه ثبت نام، شرایط تحصیل در دانشگاه، دروس و بازار کار رشته دستیاری دندانپزشکی مطلع می شوید. ثبت نام بدون کنکور از طریق جهاد دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی ، نظیر دانشگاه بهشتی و …، انجام میشود.

در این مقاله از موارد زیر مطلع می شوید:

  1. معرفی دستیار دندانپزشکی بدون کنکور
  2. دستیار دندانپزشکی چیست؟
  3. وظایف و نیازهای دستیار دندانپزشک
  4. شرایط ثبت نام دستیار دندانپزشکی بدون کنکور
  5. نحوه ثبت نام بدون کنکور دستیار دندانپزشک
  6. هدف از دوره دستیار پزشکی
  7. توانمندی های فارغ التحصیلان دستیار دندانپزشک
  8. دروس دوره آموزش دستیار دندانپزشک
  9. بازار کار دستیار دندانپزشکی
  10. حقوق دستیار دندانپزشک
  11. وظایف دستیار دندانپزشک
  12. اهداف شغلی دستیار دندانپزشک
  13. ارزش مدرک دستیار دندانپزشک
  14. محل برگزاری دوره آموزشی دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

معرفی دستیار دندانپزشکی بدون کنکور 

دستیار دندانپزشک به عنوان کمکیار دندانپزشک یا هر شخص دیگری که در حال انجام عملیات ترمیمی و درمانی بر روی بیمار است می‌باشد. دستیار بیمار را آماده برای عملیات دندانپزشکی می‌کند و همچنین وسایل مورد نیاز را ضدعفونی و استرلیزه می‌نماید. دستیار دندانپزشک در هنگام عملیات دندانپزشکی وسایل مورد نیاز را به دندانپزشک می‌دهد.

دستیار دندانپزشک به خاطر ثبات شغلی، ورود سریع به بازار کار و ماهیت پزشکی و کمک‌کننده‌ای که دارد جزو شغل‌های محبوب به حساب می‌آید. دستیاران دندانپزشک عموما با ویژگی‌هایی چون منظم، منطقی، کارآمد و اجتماعی بودن شناخته می‌شوند. برای دستیار وظایف گسترده و متنوعی تعریف شده؛ اما چه در مورد کارهای روتین و عمومی مطب دندانپزشکی و چه در مورد وظایف حرفه‌ای و تخصصی، دستیار دندانپزشک به سطح بالایی از مهارت و دقت نیاز دارد.

با توجه به موارد ذکر شده لذا حضور کادر آموزش دیده در مراکز دندانپزشکی بعنوان دستیار کنار دندانپزشک امری اجتناب ناپذیر می باشد. در این راستا برنامه آموزشی دستیار کنار دندانپزشک (به انگلیسی: dental assistant) با هدف آموزش به دستیاران جهت کمک به کادر مشغول به کار در مراکز درمانی و مطب های دندانپزشکی می باشد.

ثبت نام بدون کنکوردستیار دندانپزشکی بدون کنکور 1

دستیار دندانپزشکی چیست؟

دستیار دندانپزشک به عنوان عضو حیاتی و مهم تیم دندانپزشکی هم به پزشک و هم به بیمار خدمت و کمک می‌کند. محدوده وظایف دستیار بسته به محل کار تعریف شده و طیف وسیعی را شامل می‌شود. تقریبا همه دستیاران دندانپزشک در مطب یا کلینیک دندانپزشکی و زیر نظر دندانپزشک فعالیت می‌کنند.

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور


وظایف و نیازهای دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک هم به کارهای دفتری مطب می‌رسد، هم با بیمار همراهی می‌کند و هم تحت‌ نظر دندانپزشک بخشی از فرآیند درمان را بر عهده می‌گیرد. اصلی‌ترین مسئولیت‌های آن ها شامل اینهاست:

  • کمک به بیمار برای راحت نشستن روی صندلی دندانپزشکی و آماده کردن او برای شروع درمان
  • استریل کردن وسایل دندانپزشکی
  • آماده‌سازی محیط کار با چیدن و مرتب کردن وسایل و مواد دندانپزشکی پیش از شروع درمان
  • کمک به دندانپزشک (دادن وسایل به او، آوردن مواد، مخلوط کردن و …)
  • خشک نگه‌داشتن دهان بیمار با شلنگ ساکشن یا وسایل دیگر
  • برداشتن بخیه
  • آموزش به بیمار در مورد بهداشت دهان
  • انجام عکسبرداری با اشعه X و پیگیری امور آزمایشگاهی تحت‌نظر دندانپزشک
  • ثبت فرآیند درمان
  • وقت دادن به بیمار و تشکیل پرونده
  • ارائه صورتحساب به بیمار و پیگیری پرداخت

مهارت های دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک به چندین ویژگی و مهارت نیاز دارد:

  • مهارت بین‌فردی و همدلی

دستیار وقت زیادی را با بیمار می‌گذارند، بنابراین لازم است که آمادگی کار با همه نوع بیمار را داشته باشد؛ بیماران عصبی یا آنهایی که درد دارند. داشتن شخصیتی آرام و خوشایند باعث می‌شود بیمار با احساس آرامش بیشتر آماده درمان شود.

  • مهارت ارتباطی و کار تیمی

همکاری و دوستی یکی از الزامات کار در مطب است که باعث می‌شود کارکنان به بیشترین میزان کارایی خود برسند و خدمت مطلوب‌تری به بیمار ارائه دهند. دستیار دندانپزشک باید عضوی از تیم و از لحاظ ارتباطی فردی فعال باشد.

  • مهارت تکنولوژیک

دستیار دندانپزشک باید توانایی کار با ابزارهای تکنولوژیک را داشته باشد؛ مثل شناخت تجهیزات و کار با آنها، استریل کردن درست وسایل، کار با مواد شیمیایی.

  • جزئی‌نگری

سلامت و امنیت بیمار تا حد زیادی بستگی به دقت نظر دستیار دندانپزشک دارد. آشنایی کامل با پروتکل‌های درمانی و تبعیت جز به جز از قوانین برای دستیار الزامی است.

  • مهارت مدیریت و سازمان‌دهی

دستیار باید تجهیزات و مواد مورد نیاز دندانپزشک را پیش از شروع کار مهیا کرده و در دسترس او قرار دهد. در حین کار نیز باید در کنار دندانپزشک باشد و وسایل مورد نیاز را در اختیارش قرار دهد. ضمن اینکه باید همگام با پزشک فرآیند درمانی بیمار را ثبت و در پرونده او نگه دارد. در صورتی که بیمار نیاز به کمک اورژانسی داشت، دستیار باید در کنار دندانپزشک حاضر باشد و به او کمک کند یا بخشی از فرآیند را بر عهده گیرد.


شرایط ثبت نام دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

دستیار دندانپزشک به مهارت‌‌های فردی و صبوری و دقت زیادی نیاز دارد. در صورتی که فکر می‌کنید این کار مناسب شماست باید بدانید که پیش شرط ورود به این حیطه، داشتن حداقل مدرک دیپلم است. آشنایی اولیه با زیست‌شناسی، شیمی و آناتومی بدن به شما کمک می‌کند درک درست‌تری از دستیاری داشته باشید. همانطور که گفته شد داشتن مهارت‌هایی مثل همدلی، کار تیمی و مدیریت برای دستیار شدن حیاتی است، چون باعث اعتماد و اطمینان بیشتر دندانپزشک و بیمار به شما شده و کارایی و عملکردتان را بهبود می‌بخشد.


نحوه ثبت نام بدون کنکور دستیار دندانپزشک

برای دستیار دندانپزشک شدن باید گواهینامه و مجوز این کار را داشته باشید. برای کسب گواهینامه باید در دوره‌ آموزشی دستیار دندانپزشک، که هم شامل درس‌های تئوری و هم کارآموزی عملی در کلینیک است، شرکت کنید. در پایان دوره از شما آزمون تئوری و عملی گرفته می‌شود و اگر حدنصاب نمره را گرفته باشد، گواهینامه دریافت می‌کنید. جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از نهادهای برگزار کننده دوره‌های آموزشی کوتاه‌ مدت دستیار دندانپزشک است که آن را به طور مداوم و در همه سال برگزار می‌کند.

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور 2

داوطلبان می توانند برای ثبت نام بدون کنکور دستیار پزشک و اطلاع از زمان ثبت نام دستیار دندانپزشکی در جهاد دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، با سامانه زیر تماس بگیرند:

مرکز مشاوره تحصیلی صدای مشاور برای ثبت نام بدون کنکور دستیار پزشکی

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور 3


توانمندی های فارغ التحصیلان دستیار دندانپزشک بدون کنکور

  1. روش های استریلیزاسیون و پیشگیری از سرایت بیماری های واگیر در دندانپزشکی را میداند.
  2. لوازم و تجهیزات مورد استفاده جهت درمان بیماران در دندانپزشکی را می شناسد.
  3. به عنوان دستیار در کنار دندانپزشک فعالیت می کند.

مطالب مرتبط: 

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور 4

دورس دوره آموزش دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

  • تیم دندانپزشکی و دستیار دندانپزشک
  • اخلاق حرفه ای و روابط اجتماعی
  • دهان و دندان
  • منشی گری
  • بهداشت و کنترل عفونت 1
  • کنترل عفونت 2
  • تجهیزات و حفظ و نگهداری آنها
  • ظهور و ثبوت فیلم و حفاظت در برابر اشعه
  • اورژانس های رایج و CPR در دندانپزشکی
  • دستیاری و دندانپزشکی ترمیمی
  • دستیاری و درمان های اندو
  • دستیاری و دندانپزشکی کودکان
  • دستیاری و درمان های پروتوز
  • دستیاری و درمان های جراحی دهان، فک و صورت
  • دستیاری و درمان های ارتودنسی
  • دستیاری و درمان های پریودنتیکس

بازار کار دستیار دندانپزشک

بیمارستان‌ها، مطب‌ها و کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی اصلی‌ترین موقعیت‌هایی هستند که نیاز به دستیار دندانپزشک دارند. به طور کلی چند فرصت شغلی برای دستیار می‌توان ذکر کرد:

  • دستیار دندانپزشک تخصصی؛ ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان، سالمندان، جراحی فک و دهان از جمله کارهای تخصصی دندانپزشکی هستند که نیاز به دستیار متخصص و حرفه‌ای دارند.
  • آموزش‌دهنده دوره دستیار دندانپزشکی؛ بسته به اجازه مدیران و قوانین ممکن است از دستیار دندانپزشک برای آموزش کارآموزان استفاده شود؛ مثلا تدریس برخی از دروس به آنها محول شد.
  • فروشنده و بازاریاب محصولات دندانپزشکی؛ دستیار دندانپزشک می‌تواند از مهارت حرفه‌ای خود برای بازاریابی و فروش محصولات دندانپزشکی استفاده کند.
  • حضور در کادر بیمه دندانپزشکی؛ شرکت‌های بیمه دندانپزشکی برای بررسی درخواست‌ها و شکایات نیاز به افراد آشنا به امور دندانپزشکی کلینیکی دارند.
  • تکنسین بهداشت دهان و دندان؛ این امکان وجود دارد که دستیار دندانپزشک در رشته سلامت دهان و دندان ادامه تحصیل بدهد و تکنسین و یا کارشناس سلامت دهان و دندان شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت استخدام دستیار دندانپزشکی می توانید به روزنامه های کثیر الانتشار یا رسانه هایی استخدامی مانند زیر مراجعه کنید.

آی استخدام، ایران استخدام، نیازمندی های آفتاب، راهنمای همشهری، دنتال جابز و…


بازار کار دستیار دندانپزشک در ایران

هر دندانپزشک به یک الی دو دستیار نیاز دارد. بسته به خواست محل کار، ممکن است دستیاران تمام وقت باشند و یا پاره‌وقت. طبق گفته رئیس اداره دندانپزشکی امور درمان وزارت بهداشت، هر سال برای بیشتر از 2000 دندانپزشک پروانه صادر می‌شود. یعنی هر سال به حدود 2 الی 4 هزار دستیار دندانپزشک نیاز است. بخشی از دستیاران از طریق آزمون دستیاری در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی جذب می‌شوند. در آزمون سال 98 سازمان سنجش، 345 نفر پذیرش شدند. مابقی این تعداد از بین کسانی که گواهینامه آموزشی دستیار دندانپزشکی دارند استخدام خواهند شد. بنابراین هر سال چیزی بین 1600 تا 3600 موقعیت شغلی در سرتاسر کشور برای کسانی که گواهینامه دستیار دندانپزشک دارند وجود دارد.

تعداد کل دندانپزشکان کشور در سال گذشته، بیش از 40 هزار نفر بود و پیش‌بینی شده تعداد آنها رو به افزایش خواهد بود. این بدان معناست که تا دو سال دیگر تقریبا باید 4 تا 8 هزار دستیار دندانپزشک جدید در کشور آموزش دیده و آماده ورود به بازار کار باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی صدای مشاور برای ثبت نام بدون کنکور دستیار پزشکی

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور 3

تقاضای بازار کار برای رشته دستیار دندانپزشکی در ایران

برای سال 98 نسبت جمعیت کل کشور (83 میلیون) به کل دندانپزشکان (36 هزار) در حدود 2305 در نظر گرفته شده است. یعنی به ازای هر 2305 نفر یک دندانپزشک فعالیت می‌کند. با در نظر گرفتن این مقدار، میزان جمعیت و محرومیت هر استان، تعداد تقریبی دندانپزشکان آن استان را می‌توان به صورت زیر حدس زد.

دستیار دندانپزشک موقعیت شغلی


میزان درآمد و حقوق دستیار دندانپزشک

حقوق دستیار بستگی به محل کار متغیر و زمان کار هم بسته به فضای کاری بصورت تمام وقت یا پاره وقت متغیر می باشد. همچنین با توجه به استان، شهر و موقعیت مکانی مطب، حقوق امکان تغییر دارد. اما معمولا دستیاری که وظایف منشی‌گری را هم انجام بدهد حقوقی معادل پایه حقوق وزارت کار دریافت می‌کند. به طور کلی بازه حقوقی دستیار دندانپزشک را می‌شود از یک میلیون تا سه میلیون در نظر گرفت.

کمترین حقوق مناسب دانشجویان و یا کسانی است که تمایل به کاره پاره‌وقت دارند. بیشترین تعداد افراد، حقوق پایه وزارت کار و کمی بیشتر از آن را دریافت می‌کنند. عده‌ای نیز با توجه به سابقه کاری، میزان مسئولیت و وظایفی که به آنها محول شده و همینطور موقعیت مطب به سقف حقوق می‌رسند.

با توجه به تعدد دندانپزشکان و فرصت‌های شغلی، بیشترین میزان دستمزد و همینطور پیشرفت کاری متعلق به شهر تهران است.


وظایف دستیار دندانپزشک در بازار کار

  • آماده سازی پرونده بیمار
  • کنترل عفونت های دندانی بیمار
  • قرار دادن وسایل و ست دندانپزشکی متناسب به فرایند درمان
  • مخلوط کردن مواد ترمیمی یا دندانپزشکی و آماده سازی آنها برای دندانپزشک
  • آموزش دادن به بیمار
  • ارایه توصیه های لازم به بیمار در انتهای هر فرایند درمانی
  • در نظر داشتن وسایل و مواد لازم موجود در مطب دندانپزشک و سفارش دادن آنها در صورت نیاز

اهداف شغلی دستیار دندانپزشک

دستیار دندان پزشک در مطب در کنار دندانپزشک کار می کند، باید از قوانین دندانپزشکی باخبر باشد و از روش های کنترل عفونت نیز پیروی نماید و آن ها را رعایت نمایند.

دستیار باید بتواند با مهارت ها و توانایی و تسلط کامل کار نماید. همچنین در بخشهای حساس و احاطه شده از بدن و با استفاده از ابزاری خاص باید بتوانند بسیار با دقت کار کنند. دستیاران دندانپزشک باید بتوانند به بیماران و دیگر کارکنان مراقب های بهداشتی به خوبی گوش کنند و دستورات دندانپزشک را ادامه دهند. همچنین دستیار دندان پزشک باید تمام ابزارات دندان پزشکی را بشناسد و آن ها را به درستی در اختیار دندانپزشک قرار دهد. دستیار کنار دندانپزشک بعد از گذراندن دوره باید بتوانند تمام اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص طبی و درمان جراحت ها، بیماری ها و آسیب های انسانی را در بهر گیرند، حتی علایم بیماری ها و روش های درمانی و ویژگی داروها و از مراقب های بهداشتی آگاهی کامل داشته باشند.

ارزش مدرک دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

چند دلیل برای اینکه این شغل ارزش زیادی دارد:

  • تقاضا: نیاز به دستیار دندانپزشک به دو دلیل عمده در حال افزایش است؛ اول اینکه تحقیقات اخیر ثابت کرده که بین بهداشت دهان و بهداشت عمومی بدن رابطه نزدیک وجود دارد. این مطالعات نشان داده که دهان و بدن کاملا بهم پیوستگی دارند، به این معنا که بسیاری از مشکلات سلامتی دهان و دندان منجر به شرایط و بیماری‌ها مزمن خواهد شد. آگاهی از این مساله میزان مراجعه به دندانپزشک یا کارشناس بهداشت دهان و دندان را بیشتر می‌کند. دلیل دوم این است که در سال‌های اخیر به خاطر رشد زیاد جمعیت و از طرف دیگر پیرتر شدن جمعیت نیاز به دندانپزشک و خدمات سلامت دهان و دندان بیشتر شده است. این اتفاق باعث شده تا نیاز به دستیار دندانپزشک، نه فقط در کنار دندانپزشک عمومی که در کنار متخصصین دندانپزشکی مثل ارتودنتیست، جراح، اندودنتیست و از این دست کاملا حس شود. این متخصصین به کسی بیشتر از دستیار صرف نیاز دارند.
  • میزان درآمد: با توجه به مدت زمانی که دستیار دندانپزشک صرف آموختن این حرفه و گرفتن گواهینامه می‌کند، درآمد حداقلی مناسبی است که با بیشتر شدن تجربه احتمالا بیشتر خواهد شد.
  • فرصت رشد: با گذشت زمان و تجربه دستیار دندانپزشک از صرفا یک مراقب و منشی، به کارشناس تبدیل می‌شود. دستیار دندانپزشک این شانس را دارد که موقعیتش را بهبود ببخشد و حتی با تجربه‌ای که کسب کرده در رشته‌های نزدیک مثل سلامت دهان و دندان ادامه تحصیل بدهد.
  • محیط کاری: هیچ دو روزی در مطب شبیه هم نیست و ممکن است اتفاقات متعددی بیافتد. ولیکن ساعت کار ثابت و مشخص بودن روزهای کاری، به دستیار این امکان را می‌دهد که به ثبات و تعادل در زندگی برسد.
  • ارزش کاری: دستیار دندانپزشک می‌تواند باعث تغییر در زندگی بیماران شود. یکی از مسئولیت‌های مهم این شغل گوش دادن به نگرانی بیماران و اطمینان خاطر دادن به آنهاست. دستیار تلاش می‌کند تا بیمار احساس آرامش و راحتی داشته باشد. این چیزی است که می‌شود به آن افتخار کرد.

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور 99-1400

محل برگزاری دوره آموزشی دستیار دندانپزشکی بدون کنکور

جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از معتبرترین مراکزی است که می‌توان در آن دوره کوتاه‌ مدت آموزش دستیار دندانپزشک را گذراند. این دوره‌ها در سطح پیشرفته با آموزش دندانپزشکان حرفه‌ای برگزار می‌شود.

شما با چند ماه آموزش و حضور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به یک تکنسین تبدیل خواهید شد؛ با آناتومی دهان و دندان، بیماری‌های دهانی و راه‌های کنترل عفونت، کار با دستگاه‌ها و مواد، و تخصص‌های دندانپزشکی آشنا می‌شوید و قادرید در کلینیک یا مطب دندانپزشکی کمک‌های تخصصی ارائه دهید.


مرکز مشاوره تحصیلی صدای مشاور برای ثبت نام بدون کنکور دستیار پزشکی

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613

دستیار دندانپزشکی بدون کنکور 3


5/5 - (1 امتیاز)
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 2 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ابتهال پنج‌شنبه , 14 سپتامبر 2023 - 17:25

سلام چطور میتونم در مورد دوره‌ای دستیار دندانپزشک بپرسم که معتبر هستن یا باید دانشگاه بخونم

پاسخ مشاور جمعه , 22 سپتامبر 2023 - 15:35

سلام لطفا مقاله مربوط مطالعه نمایید

نصب اپ دانش آموزی