جهت مشاوره در زمینه جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 23468

جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟

جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟ 1

جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟

به طور کلی جعل سند جرم محسوب می شود، جرم جعل کارت پایان خدمت سربازی در این صفحه به طور کامل شرح داده شده است. توجه داشته باشید که اگر فردی اقدام به جعل کارت پایان خدمتش کند مجرم به حساب می‌ آید.


جرم جعل پایان خدمت در سال 1401-1402

جعل و استفاده از کارت جعلی جرم است و مشمول جزا خواهد بود. جرم جعل زمانی اثبات می شود که فرد نوشته، سند، مهر و امضا شخص دیگری را به نام خودش استفاده کند و با خراشیدن دست بردن یا قلم زدن در سند اقدام به تقلب کند.

به طور کلی جعل هرگونه اسناد جرم است و مجرم شخصی است که قصد، فریب یا ضرر رساندن به دیگران را دارد. این شخص از سند غیرواقعی برای رسیدن به اهدافش استفاده میکند.

فردی کارت پایان خدمت خود را جعل کند و ادعا کند که خدمت سربازی را انجام داده ، در حالیکه او اصلا به سربازی نرفته و معافیت نداشته و تنها کارت پایان خدمت را جعل کرده است، پبرو قانون مجازات می شود.


مجازات جرم جعل چیست؟

1- ممکن است جاعل برای دریافت معافیت گواهی پزشکی اقدام کرده باشد، بر این اساس اگر جعل کننده خود فرد یا جاعل باشد مجازات آنان بر طبق ماده 538 اجرا می شود.

به این صورت که اگر هر کس شخصا برای معافیت خود از خدمت اقدام به جعل کند یا توسط شخص دیگری برای فرار از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی پزشکی به اسم طبیب جعل کند مشمول مجازات های زیر خواهد بود:

  • حبس از شش ماه تا یکسال
  • جریمه نقدی از سه تا شش میلیون ریال

2- مجازات پزشک برای مشارکت در جعل کارت پایان خدمت به این ترتیب است که اگر پزشک مدرک یا تاییدیه ای خلاف ارائه دهد، طبق ماده 539 به شرح زیر مجازات خواهد شد:

  • درصورتی که پزشک تصدیق نامه کذب برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع قضائی ارائه کرده باشد، محکوم به حبس از 6 ماه تا 2سال یا به سه تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.
  • اگر تصدیق نامه مزبور به خواهد شد.
  • لازم به ذکر است که اگر پزشک برای دادن مدرک خلاف واقع از فرد وجه یا پولی گرفته باشد باید آن مال را به عنوان جریمه پرداخت کند. مشمول مجازات جعل کننده و مجازات رشوه گیرنده نیز می شود.
به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی