کد خبر : 8108

تمدید معافیت تحصیلی خارج از کشور

در این مقاله و عنوان سعی داریم توضیح مختصری را  در مورد تمدید معافیت تحصیلی خارج از کشور و همچنین قوانین این معافیت ارائه دهیم.



مطالب سایت ما را دنبال کنید…



سامانه صدای مشاور

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613

تماس از  8  صبح تا 12 شب

      حتی ایام تعطیل      




معافیت تحصیلی برای مشمولان داخل و خارج از کشور دارای شرایط و قوانین خاص و ویژه ای می باشد.

معافیت تحصیلی جز معافیت های موقت حدمت سربازی می باشد. فرد مشمول  در صورت اتمام تحصیل مشمول نظام وظیفه می باشد و باید وضعیت خود را نسبت به نظام وظیفه مشخص نماید.

حداکثر مدت زمان معافیت تحصیلی در مقاطع مختلف متفاوت می باشد. معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام است. یعنی فرد دانش آموز تا قبل از سن 20 سالگی فرصت دارد تحصیلات خود را در آموزش و پروش به پایان برساند و مدرک دیپلم را اخذ نماید. معافیت تحصیلی در وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز در هر مقطع متفاوت می باشد.

دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در بدو  ورود قبولی در دانشگاه مورد نظر می بایستی بسته به مقطع تحصیلی مورد نظر و  نامه ی معافیت خود را از دانشگاه  خود دریافتکنند و سپس با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ درخواست خود را مبنی بر معافیت تحصیلی در این دفاتر ثبت نمایند.

سقف سنوات تحصیلی برای مقاطع مختلف که در صورت اتمام آن بایستی به شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان مراجعه نمایند به صورت زیر می باشد:

  • دانش آموزان: بیست سال تمام
  • کاردانی: حداکثر 2 سال و نیم
  • کارشناسی ناپیوسته: حداکثر 3 سال
  • کارشناسی ارشد ناپیوسته: حداکثر 3 سال
  • دکتری ناپیوسته: حداکثر 3 سال
  • کارشناسی پیوسته: حداکثر 5 سال
  • کارشناسی ارشد پیوسته: حداکثر 6 سال
  • دکترا پزشکی پیوسته: حداکثر 8 سال
  • دکترا تخصصی پیوسته: حداکثر 6 سال

 قوانین معافیت تحصیلی خارج از کشور

دانشجویان خارج از کشور که  نیز برای تمدید معافیت تحصیلی می توانند درخواست خود را از طریق وزارت علوم و یا وزارت بهداشت به سازمان وظیفه عمومی ناجا در تهران ارسال کنند و در صورت دارا بودن شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان از آن بهره مند خواهند شد.

قوانین این معافیت تحصیلی به صورت زیر نیز می باشد:

طبق ماده 31 :

دانش آموزان مدارس و دانشجويان مراكز آموزش عالي وابسته به وزارت آموزش و پرورش و يا مورد تأييد آن وزارت و دانشجويان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتی يا غير دولتی داخلی و خارجی مورد تأييد وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌هاي علميه كه در حين تحصيل به سن مشموليت رسيده باشند  و يا می ‌رسند و  تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه مي‌دهند از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف مي‌باشند.

طبق ماده 33 :

صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان  دانشجویان و طلاب علوم دینی و موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طريق مراجع ذي‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پايان تحصيلات در هر مقطع مي‌باشد.

تبصره یک:

حداكثر معافيت تحصيلي براي دانش‌آموزان تا سن بيست سال تمام و در هر يك از مقاطع تحصيلي كارداني دو و نيم سال و  كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي‌ارشد ناپيوسته سه سال و در مقطع كارشناسی پيوسته پنج سال و كارشناسی  ارشد پيوسته شش سال و  دكتراي پزشكی پيوسته هشت سال و دكتراي تخصصي شش سال است.

تبصره دو:

در مواقع ضروري با تشخيص و اعلام كميسيون موارد خاص دانشگاه‌هاي مربوط حداكثر يک سال به مدت فوق اضافه می شود.


طبق ماده 34:

دانش‌آموزان و دانشجويان و طلاب علوم ديني مشمول در صورت ترک  تحصيل و  اخراج  انصراف يا فراغت از تحصيل و  بايد براي خدمت دوره ضرورت خود را معرفي نمايند. مقامات مسئول مكلفند صورت اسامي اين قبيل مشمولان و سربازانی که  را با ذكر مشخصات كامل و نشانی  و رشته تحصيلي به طور انفرادی و  بدون تأخير به سازمان محل ارسال دارند.

تبصره دو:

مشموليني كه با داشتن معافيت تحصيلي در خارج از كشور تحصيل مي‌كنند، پس از ترك تحصيل يا اخراج يا انصراف يا فراغت از تحصيل، موظفند براي رسيدگي به وضع مشموليت خود حداكثر ظرف يك سال خود را به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور معرفي نمايند.

تبصره سه :

متخلفين از اجراء اين ماده براي بار اول به توبيخ كتبي و درج در پرونده و براي بار دوم علاوه بر توبيخ كتبي به يك ماه انفصال از خدمت و براي بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محكوم مي‌شوند.

طبق ماده 36:

مشمولين داراي مدرك كارشناسي و بالاتر و معادل آن در حوزه‌هاي علميه علاقمند به تحصيل در خارج از كشور در صورتي كه از نظر مقررات اين قانون و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت حائز شرايط ادامه تحصيل در خارج از كشور باشند و دانشگاه‌ها و رشته‌هاي آنها مورد تأييد وزارتخانه‌های  فوق باشد می توانند با سپردن تضمين‌های لازم با استفاده از مقررات اين قانون براي تحصيل به خارج از كشور مسافرت نمايند.

طبق ماده 37:

ايرانيان مقيم خارج از كشور و همچنین  فرزندان مامورين ثابت دولت جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور و همچنين كساني كه قانوناً تحت كفالت و  يا ولايت قانوني آنها مي‌باشند  چنان چه در حين تحصيل در مدارس ايراني مستقر در خارج از كشور و يا مؤسسات آموزشي كشورهاي خارج مورد تأييد آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌هاي علميه مورد تأييد شورای عالي حوزه‌هاي علميه به سن مشموليت برسند از معافيت تحصيلي بهره‌مند می ‌گردند و ادامه تحصيل آنان تا سقف يک  سال پس از فراغت از تحصيل در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي خارج از كشور كه مورد تأييد وزارتخانه‌هاي علوم يا بهداشت هستند بلامانع می ‌باشد.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی