کد خبر : 13865

تفاوت مرخصی با معافیت موقت چیست

در این مقاله و مطلب خواهیم پرداخت و توضیح میدهیم برای آن دسته از مشمولان و سربازی که میخواهند به خدمت سربازی بروند یا اینکه در حین خدمت سربازی هستند و سوالاتی ذهن آنها مشغول کرده است این است که تفاوت مرخصی با معافیت موقت چیست  و اینکه در حین خددمت چگونه میتوانند از شرایط مرخصی استفاده کنند. معافیت موقت در خدمت سربازی چگونه است. و معافیت پزشکی بهتر میباشد یا معافیت موقت؟ در صورت داشتن معافیت پزشکی برای به انها در جذب کار مشکل به وجود نمی آورد و از اینگونه سوال ها که در ذهن مشمولان است. مرخصی استعلاجی چیست؟

تعریف مرخصی استعلاجی:

به زمان استراحت پزشکی برای سرباز و مشمول  بیمار  مرخصی استعلاجی گفته می شود. افرادی که حین خدمت جانباز و یا مصدوم می‌شوند، می‌توانند برای اخذ گواهی و دریافت مرخصی استعلاجی اقدام کنند. در واقع مرخصی استعلاجی به زمانی میگویند که مشمول بنا به تشخیص پزشک خدمت سربازی را به مدت یک ماه به تعویق میندازد. بیماری های متفاوتی از جمله بیماری های قلبی – عروقی بیماری های مغز و اعصاب  اختلالات شنوایی و بینایی و همچنین بیماری‌های کلیوی انواع بیماری های روحی روانی و  غیره ممکن است منجر به عدم فعالیت سرباز شود.

روش استفاده از مرخصی استعلاجی:

1- مدت زمان استفاده از مرخصی استعلاجی حداکثر یک ماه می باشد.
2- شرایط استفاده از این مرخصی برای مجردان و متاهلان متفاوت است. به این صورت که مرخصی سربازان مجرد سالی ۱۲ روز و سربازان متاهل سالی یک  ماه است.
3-سربازان برای اخذ گواهی پزشکی فقط باید به بیمارستان های طرف قرارداد بروند و نمی توانند خودسرانه به هر مرکز درمانی بروند. به دلیل وجود سواستفاده هایی که در این خصوص انجام میشوند.
4- مرخصی استعلاجی بستگی به مسافت هم دارد. به این صورت که در ازای هر صد کیلومتر فاصله منزل تا محل خدمت یک روز به مرخصی شان اضافه می گردد.
5- شرایط آب و هوایی در مرخصی استعلاجی نیز تاثیر دارد.به این صورت که در مناطق بد آب و هوای درجه دو شش روز و درجه سه هشت روز و درجه چهار  ده روز اضافه می گردد.
6-دوره یک ماهه مرخصی استعلاجی جزو ماه‌های خدمت سربازان محسوب می‌شود. اما اگر دوره درمان آن ها از یک ماه بیشتر شود اضافه خدمت به آنها تعلق میگیرد.
7-کسانی که اقوام درجه یکشان فوت کند 10 روز به مرخصی آنها اضافه خواهد شد.
8- ایام تعطیل جزو مرخصی سربازان محاسبه نمی گردد.
9- میزان تحصیلات در معافیت و مرخصی استعلاجی تاثیر دارد.

معافیت دائم از خدمت سربازی

در ادامه مطلب های گفته شده حالا میخواهیم توضیح دهیم که معافیت دائم و معافیت از خدمات رزم حین خدمت چگونه هستند و مشمول باید دارای چه شرایطی باشند.


مطالب سایت ما را دنبال کنید…


در صورتی که فرد یا مشمول  در حین خدمت دچار عارضه یا بیماری شدیدی شود و قابل درمان نباشد معافیت  دائم از خدمت سربازی نیز  می‌شود. در این شرایط دیگر نیاز نیست که خدمت خود را ادامه بدهند.در این شرایط فرد کارت معافیت پزشکی دریافت میکند. برای دریافت کارت معافیت پزشکی شخص باید خود را به بهداری یگان محل خدمت خود معرفی کند و پس از معرفی به بیمارستان نسبت به دریافت کارت اقدام نماید.

معافیت از خدمات رزم حین خدمت:

تفاوت مرخصی با معافیت موقت چیست برخی از صدمات که به سربازان وارد می شود آنقدر شدید نیستند که مانع آنها در انجام فعالیت های حین خدمت شوند. اما ممکن است با انجام برخی فعالیت های شدید تشدید شود. مانند اختلالات روانی جزئی یا نقص عضو هایی که به دلیل عارضه یا بیماری خاصی به وجود آمدند. همین منظور این افراد می توانند نسبت به معافیت از خدمات رزم حین خدمت اقدام نمایند.در این نوع معافیت سرباز از انجام فعالیت ها سخت و سنگین مثل رژه و سینه خیز یا پست های نگهبانی معاف می شود.

مراحل لازم جهت اخذ معافیت موقت

  • مراجعه به بهداری یگان محل خدمت
  • ارائه مدارک پزشکی در صورت داشتن پرونده پزشکی
  • انجام معاینات لازم توسط بهداری در صورت نداشتن پرونده پزشکی
  • ارجاع فرد به بیمارستان مربوطه توسط بهداری
  • انجام معاینات لازم از جانب بیمارستان و در صورت لزوم بستری فرد در بیمارستان

فرق و تفاوت مرخصی و معافیت دائم موقت

زمانی که به فرد سرباز مرخصی داده می شود طول مدت مرخصی معمولا جزئی از دوران خدمت سربازی او  نیز محسوب می شود. این مرخصی کوتاه مدت است. اما در صورتی که انجام خدمت سربازی به دلیل مشکلات فردی یا خانوادگی برای سرباز مقدور نباشد، سرباز برای مدت مشخصی از انجام خدمت سربازی معاف می شود تا به مسائل شخصی خود بپردازد. پس از برطرف شدن مشکل سرباز موظف میباشد  مجددا اقدامات اداری را انجام دهد و ادامه خدمت را از سر بگیرد.

مدت زمان معافیت موقت و  جز خدمت سربازی محسوب نمی شود. بنابراین میزان مدتی که سرباز در معافیت موقت بوده به خدمتش اضافه می شود.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی