کد خبر : 12366

معافیت به خاطر افسردگی و شرایط آن


در این مطلب و مقاله میپردازیم و توضیح میدهیم  برای آن دسته از مشمولان و سربازانی که به دنبال معافیت به خاطر افسردگی و بیماری اعصاب و روان هستند در ادامه توضیح   خواهیم داد که این نوع قوانین معافیت برای این نوع بیماری ها و افسردگی چگونه می باشند و در کل معافیت چیست.

معافیت سربازی چیست؟؟ براساس قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران تمام آقایانی که سن 18 سالگی آن ها به پایان رسیده است موظف هستند مدارک خود را برای معرفی به سازمان نظام وظیفه جهت اعلام آمادگی خدمت سربازی ارائه نمایند. سربازی در لغت به معنای جان فشانی کردن و  ایستادن تا پای جان در نبرد می باشد اما در اصطلاح امروزی خدمت وظیفه عمومی یا سربازی به معنای خدمت موقت و یا دائم در نیروهای مسلح کشورها می باشد.

خدمت سربازی برای تمام آقایان 18 تا 50 سال اجباری می باشد مگر افرادی که دارای شرایط معافیت از خدمت سربازی باشند. دریافت انواع معافیت خدمت سربازی برای انواع معافیت ها یکسان نیست. برای دریافت انواع معافیت خدمت سربازی باید فرد مشمول دو  الی سه  ماه قبل از اعزام به خدمت سربازی اقدام کنند.

انواع معافیت ها

ب طور کلی میتوان گفت دو نوع معافیت نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

معافیت موقت:

به این معناست که فرد با داشتن یک سری شرایط می تواند از خدمت برای مدتی معاف شود. معافیت موقت شامل: معافیت تحصیلی، معافیت بنیاد ملی نخبگان، گواهی اشتغال به خدمت  می باشد.

معافیت دائم:

به این معناس که فرد با داشتن این شرایط می توانند برای همیشه از خدمت معاف شوند. معافیت دائم شامل: 1- معافیت پزشکی، 2- معافیت سه برادری، 3- بخشودگی سن  و  4- معافیت کفالت می باشد.


معافیت پزشکی  به خاطر بیماری  افسردگی


اختلالات خلقی

الف)ابتلا به بيماري دوقطبي نوع يك در هر مرحله و فاز : معاف دائم
ب) اختلال افسردگي اساسي : معاف دائم

توضيحات بند(2)جزء(ب):دراین جزءنوع شدید بیماری مدنظر می باشد و در موارد اختلال متوسط به استناد قسمت (الف)بند سایر بیماریها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

ج) انواع اختلال خلقي افسردگي خفيف (ديس تايمي و سايكلو تايمي ) ، اختلال خلقي دو قطبي نوع دوّم (هايپومانيا) در صورتيكه با دارو تحت كنترل بوده و يا تهديد كننده خود و اطرافيان نباشد : معاف از خدمات رزمي

توضيحات جزء(ج):اختلال دو قطبی نوع دوم شدید ومقاوم به درمان به استناد قسمت (الف)بند سایر بیماریها(معاف از رزم)قابل رسیدگی می باشد.

د) در صورتيکه حداقل شش ماه از حمله حاد(اولين حمله حاد مانيا) و افسردگي گذشته باشد و هيچگونه علامتي نداشته باشد : معاف از خدمات رزمی

انواع اختلالات شخصيتي :

الف) انواع سايكوپات(ضداجتماعي)  و مرزی  ، اسكيزوئيد ، اسكيزوتايپال و پارانوئيد : معاف دائم

توضيحات بند (3)جزء(الف):جهت بررسی های تشخیصی،اقدامات درمانی و اثبات بیماری سایکوپات(ضد اجتماعی)در مراکز درمانی معتمد و طرف قرارداد به استناد (ّب)بند سایر بیماریها(شش ماه معاف موقت)منظور می گردد.در صورت بهبودی به استناد قسمت(الف)بند سایر بیماریها(معاف از رزم)ودر صورت تایید واثبات بیماری و تعلق معافیت دایم لازم است مراتب در شورای عالی پزشکی نیز تایید گردد.

ب) انواع ديگر اختلال شخصيت در صورتيكه ناتوان كننده نباشد : معاف از خدمات رزمی
توضيحات جزء (ب) :صفات شخصیت مرزی از مصادیق این جزء می باشد .



سامانه صدای مشاور



به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی