کد خبر : 13815

آیا معافیت نمره چشم و آستیگماتیک یکی است؟

در این عنوان و مطلب قصد و سعی داریم بپردازیم برای آن دسته از مشمولانی که به سن قانونی خدمت سربازی رسیده اند ولی به دلایل مختلفی یا از خدمت سربازی میترسند یا به این موضوع فکر میکنند  که دو سال از عمر و وقت آنها هدر می رود با رفتن به سربازی و یا دلایلی همچون این موضوعات به همین دنبال راه حل میگردند که از خدمت سربازی معاف شوند. بعضی از مشولان نیز هستند که دارای ضعف بیماری چشم و نمره های چشم هایشان با هم فرق دارد و آیا گاهی هم دارای عارضه ای مثل آستیگماتیک و آستیگماتیسم چشمی هستند که با داشتن هر گونه از عارضه ها میتوانند با قوانینی که در سازمان نظام وظیفه عمومی وجود دارد از خدمت سربازی معاف شوند. و سوال بعضی از مشمولان این میباشد که آیا معافیت نمره چشم و آستیگماتیک یکی است؟

 علت ضعیف شدن چشم چیست؟

یکی از مهمترین اعضای حساس بدن چشم است که نیاز به مراقبت بالایی دارد.کم شدن دید چشم و ضعف در بینایی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عدم استفاده از عینک آفتابی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و  همیشه از کلاه و عینک آفتابی استاندارد استفاده نمایید. اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تخریب شبکیه چشم شده و ریسک آب مروارید را افزایش می دهد. طبق گفته پروفسور Vinay Aakalu خطر سرطان پوست پلک افزایش می یابد. موقع بازی اسکی یا حمام آفتاب اشعه های مضر خورشید نوعی آفتاب سوختگی در غشاء مخاطی قرنیه ایجاد می کنند و  که در پی آن فرد دچار درد، تاری دید و آبریزش از چشم خواهد شد.

ابتلا به سردرد می تواند زنگ خطری برای ضعیف شدن چشم ها باشد، ضعیف شدن چشم در افرادی که درجاتی از دوربینی و آستیگماتیسم دارند  با سردرد همراه است. معمولاً این افراد  با انجام کارهایی مانند مطالعه، تماشای تلویزیون و  کار کردن  با کامپیوتر و همچنین  خیاطی و  رانندگی و انجام کارهای هنری به سردرد دچار می شوند. سردردهایی که ناشی از ضعف بینایی باشند با سردردهای میگرنی و عصبی متفاوت هستند. سردردهای ناشی از ضعیف شدن چشم ها در ناحیه پیشانی به وجود می آیند، و معمولا پس از انجام کارهای ظریف یا سخت فرد را مبتلا می کنند،این نوع سردرد شدید نیست و با استراحت خوب می شود.


نحوه دریافت معافیت پزشکی چشم

در ادامه مطالب های گفته شده این مقاله میپردازیم و توضیح خواهیم داد  که نحوه دریافت شرایط معافیت پزشکی چشم در نظام وظیفه عمومی چگونه است.این شرایط در نظام وظیفه به 38 بند تنظیم شده است و توضیحات کامل در مورد امراض بیماری های چشم ارائه شده است.

آیا معافیت نمره چشم و آستیگماتیک یکی است؟ همچنین در متن آیین نامه معافیت پزشکی چشم اصطلاحاتی به کار رفته است که  شاید مشمولینی که قصد استفاده از این نوع معافیت را دارند و  نتوانند به درستی آن را متوجه شوند به همین خاطر سعی کردیم توضیحی در خصوص برخی از این اصطلاحات به شما ارائه نماییم.

هيپرمتروپی، سیکلوپلژی و دیوپتر به چه معناست؟

از جمله اصطلاحات به کار برده شده در آیین نامه ی اجرایی شرایط معافیت سربازی چشم به شرح و صورت زیر میباشد:

هیپرمتروپی:

هیپرمتروپی به وضعیت غیرطبیعی چشم گفته می شود که در آن بینایی برای اشیاء دورتر بهتر از اجسام نزدیک است. ( دوربینی ) این بیماری ناشی از کوچک بودن چشم است که باعث می شود تصاویر در پشت شبکیه چشم متمرکز شود.

سیکلوپلژی:

سیکلوپلژی به معنای فلج عضله ی چشم است که منجر به از دست دادن قدرت تطابق چشم می شود.

دیوپتر:

همچنین دیوپتر واحد اندازه گیری توان عدسی و یا به طور دقیق تر دیوپتر واحد اندازه گیری عیوب انکساری چشم است. به این معنا که مانند یک واحد اندازه گیری همچون میلیمتر و سانتی متر است اما برای عدسی چشم استفاده می شود.

هيپرمتروپي با سيكلوپلژي كامل

نکته: (هيپرمتروپي با سيكلوپلژی  كامل كه در صورت همراه بودن با آستيگماتيسم ، با علامت منفي منظور شود ولي محاسبه نگردد.)

الف) هيپرمتروپي بيش از6 ديوپتر يک  چشم : معاف دائم
تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر هيپرمتروپي بيش از 8 ديوپتر يک چشم: معاف دائم
ب) هيپرمتروپي از 3 تا 6 ديوپتر هر يك از چشم ها : معاف از خدمات رزمي
تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر هيپرمتروپي از 3 تا 8 ديوپتر هر يی از چشم ها: معاف از خدمات رزمی

توضيحات در مورد بند(1): مقرر گردید چنانچه هیپیرمتروپ و میوپ با استیگماتیسم همراه باشد واسفر و سیلندر همه علامت باشند در محاسبه،مجموع آنها در یک چشم در نظر گرفته شود.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی