کد خبر : 16023

کفایت از آموزش چیست؟ نحوه دوره تکمیلی و معافیت دانش‌آموزی


در این عنوان سعی داریم بپردازیم و توضیح مختصری ارائه دهیم در مورد کفایت از آموزش چیست برای آن مشمولانی که به دنبال کفایت هستند. خدمت سربازی طی سال‌ها دچار تغییرات و دگرگونی بسیاری شده است. لذا همواره سازمان نظام وظیفه جهت آشنایی جوانان با قوانین اقدام به انتشار دفترچه خدمت سربازی می‌کند که مشمولان با مطالعه دقیق قوانین از کم و کیف خدمت سربازی آگاه شوند. بسیاری از مشمولان به دنبال راه‌هایی برای ساده‌تر شدن مراحل خدمت خود یا معافیت‌ها می‌باشند.

دوره تکمیلی یا کفایت از آموزش

به باور بسیاری از مشمولان خدمت سخت‌ترین بخش خدمت همان دوره 45 روزه آموزشی می‌باشد و پس از آن سربازان کمتر دچار سختی خواهند شد. در این جا مسیری به شما پیشنهاد داده می‌شود که بتوانید به راحتی از این دوره سخت آموزشی خلاصی پیدا کنید. دوره تکمیلی یا کارت سبز پیشنهاد ما به شماست. دوره تکمیلی شامل یک دوره 30 روزه است که شما حدود 4 الی 5 ساعت از وقت خود را صرف کلاس های آموزشی می‌کنید و بسیاری از سختی‌های دوره آموزشی مثل دور بودن از محل زندگی یا قوانین سفت و سخت و حتی کوتاه کردن موها که در آموزشی اجباری می‌باشد(بود!)، در این دوره اجباری نیست. از این دوره شما می‌توانید به جای دوره آموزشی استفاده کنید و سپس در سپاه، باقی خدمت ضرورت خود را انجام دهید.

از نکات مثبت این طرح این است که لازم نیست شما حتما این دوره را چند ماه مانده به اعزام طی کنید. شما می‌توانید در حین تحصیل و یا در تعطیلات تابستان چند سال قبل از اعزام در این دوره شرکت کنید. برنامه اجرا شده به این صورت است که شما از شنبه تا پنج شنبه‌ها 4 ساعت سر کلاس می روید و جمعه‌ها از صبح تا غروب برای تیراندازی به میدان تیر می‌روید. در پایان دوره نیز 3 الی 5 روز به اردو می‌روید. و در بیابان برگزار می‌شود. باید خاطر نشان کرد که پس از پایان این دوره شما قبل و بعد از مشخص شدن تاریخ اعزام یک دوره 15 روزه آموزش نظامی نیز خواهید رفت.

 کفایت از آموزش چگونه است؟

یکی از ارگان‌هایی که سربازان در آن جا خدمت می‌کنند و سپاه می‌باشد. اگر از کسانی که به سربازی رفته‌اند سئوال کنید که برای خدمت، بین ارتش و سپاه و نیروی انتظامی کدامیک برای خدمت مناسب تر از بقیه می‌باشد قریب به اتفاق همه پاسخ خواهند داد سختگیری سپاه نسبت به بقیه ارگان ها کمتر است. برای گذراندن دوره سربازی در سپاه شرایط خاصی لازم است.


معافیت دانش‌آموزی چگونه است؟

ماده 31:

دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیردولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانیکه به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف هستند.

ماده 33:

صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنها از طریق مراجع ذی‌ربط و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع است.

تبصره 1:

حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن بیست سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسیارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی‌ارشد پیوسته 6 سال، دکتری پزشکی پیوسته هشت سال و دکتری تخصصی 6 سال است.

ماده 34:

دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول و در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی کنند، مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولان را با ذکر مشخصات کامل، نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تأخیر به سازمان محل ارسال کنند.

تبصره 1:

مهلت معرفی مشمولان مذکور حداکثر یک سال پس از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل است.

تبصره 2:

متخلفان از اجراء این ماده برای بار نخست به توبیخ کتبی و درج در پرونده و برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی به یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی