جهت مشاوره در زمینه نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 56410

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور-1

در این مطلب می خوانید که نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402، چگونه است، منظور از سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چیست، اگر می خواهید بدانید فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور چیست و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور غیر مرتبط با دیپلم چگونه است، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


چگونگی اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402

درصد سوابق تحصیلی نسبت به سال قبل، افزایش یافت، در مورد چگونگی اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402 باید بگوییم که تاثیر معدل در کنکور در حدود 40 درصد رسیده است به این معنی که نسبت به سال گذشته، 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور، با 40 درصد افزایش به معنی 40 درصد افزایش تاثیر معدل بر روی تراز داوطلب می باشد. در واقع تراز یعنی تبدیل نمرات متقاضی در امتحانات نهایی و رتبه ای که داوطلب در کنکور کسب کرده است.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد قطعی خواهد بود. البته در حال تاثیر مثبت معدل در کنکور، تنها در صورتی نمرات امتحانات نهایی داوطلب در کنکور تاثیر داده می‌شوند که این نمرات باعث بهبود تراز و رتبه کنکور آن داوطلب شود. در این حالت، داوطلبی که معدل پایینی داشته در آزمون تستی کنکور فرصت جبران دارد و می‌تواند با کسب درصدهای بالا در آزمون تستی کنکور، معدل پایین خود را تا حدودی جبران کند.


سوابق تحصیلی در کنکور یعنی چه؟

سوابق تحصیلی در کنکور یعنی تاثیر معدل در تراز (نتیجه و رتبه‌ای که در کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۱۴۰۲ کسب می کنید)، تأثیر مستقیم دارد! از سال ۱۳۸۶ که مجلس شورای اسلامی قانون معروف به حذف کنکور را مصوب کرد تا به امروز، این قانون اجرایی نشده است و اگر چنین می‌شد، تأثیر معدل به‌جای تأثیر ۲۵ درصدی، تأثیر ۱۰۰ درصدی در پذیرش دانشجو داشت.


سهم دروس عمومی و اختصاصی در سوابق تحصیلی کنکور

سهم دروس عمومی و اختصاصی در سوابق تحصیلی کنکور 1402 تا 1406، به شرح جدول زیر است:

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور -2


بیشتر بدانید:

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402 1 تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402



فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

برای اینکه بتوانید نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و تاثیر معدل در کنکور را محاسبه کنید، در این قسمت فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

با استفاده از فرمول محاسبه تاثیر معدل شما می توانید به راحتی تراز خود را محاسبه کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از جدول و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور آشنا شویم.

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402
8400 = 4800 + 3600 = (60% × 8000) + (40% × 9000) = تراز نهایی

با توجه به این فرمول، 40 درصد افزایش به معنی 40 درصد افزایش تاثیر معدل بر روی تراز داوطلب می باشد. در واقع تراز که در این فرمول مشاهده می کنیند، یعنی تبدیل نمرات متقاضی در امتحانات نهایی و رتبه ای که داوطلب در کنکور کسب کرده است،بنابراین با استفاده از فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور، می توان تراز نهایی را که حاصل 40 درصد تاثیر معدل و 60 درصد تاثیر آزمون کتبی کنکور را محاسبه کرد. 


تلفن مشاور، برای محاسبه تاثیر معدل در کنکور

اگر برای محاسبه نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و تاثیر معدل در کنکور، نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید از سراسر کشور با شماره تلفن ده رقمی 9099071613 تماس بگیرید.


جدول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری

جدول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری همان جدول حداقل معدل برای تاثیر کنکور بوده و مربوط به نحوه محاسبه با فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای زیرگروه های (ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان) می باشد. البته هر یک از رشته‌ها از چندین زیرگروه تشکیل شده اند و هر یک دارای رشته‌های دانشگاهی زیرگروه آزمایشی  مشخص هستند.

داوطلبان کنکور توجه داشته باشند که نوع زیرگروه ها نیز در نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و تاثیر معدل در کنکور سراسری موثر است. در جدول زیر حداقل معدل هر گروه آزمایشی را برای نشان دهنده میزان درصد تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در نمره کل داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی را مشاهده می کنید.

حداقل معدل برای تاثیر در کنکور 1402

رشته تحصیلی میانگین معدل هر داوطلب
علوم تجربی 11.50 تا 13.50
علوم ریاضی 12.50 تا 14.50
علوم انسانی 8.50 تا 11.50

منظور از سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چیست؟

سوال مشترک اغلب داوطلبان کنکور این است که منظور از سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چیست و نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور چگونه است؟

در واقع منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی داوطلب است و این معدل، همان نمرات امتحانات نهایی می باشد. این تاثیر 40 درصدی هم در کنکور دی و هم در کنکور تیر ماه ۱۴۰۲ اعمال می‌ شود. تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۴۰ درصد است، تاثیر آزمون تستی کنکور ۶۰ درصد خواهد بود.


نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور غیر مرتبط با دیپلم

بعضی از داوطلبان کنکور، فاقد سوابق تحصیلی بودن و یا تغییر رشته‌ای هستند، تکلیف تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور غیر مرتبط با دیپلم، فاقد سوابق تحصیلی و تغییر رشته ای چیست؟

کلیه افرادی که دیپلم یکی از رشته های تجربی، ریاضی، علوم انسانی یا علوم و معارف اسلامی را در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ اخذ نموده یا اخذ خواهند کرد و همچنین کلیه افرادی که دیپلم یکی از رشته های مذکور را در نظام آموزشی سابق طی سال های ۱۳۸۴ تاکنون اخذ نموده اند دارای سابقه تحصیلی هستند در آن رشته هستند.

اما در سال های اخیر سایر افرادی که قبل از سال ۱۳۸۴ دیپلم نظام قدیم اخذ نموده اند مشمول اعمال سوابق تحصیلی نبوده و تراز کل آنها در کنکور صرفا بر اساس آزمون تستی جلسه کنکور محاسبه شده است.

وضعیت داوطلب اعمال سوابق دیپلم اعمال سوابق پیش دانشگاهی
دیپلم نظام قدیم قبل از سال 1384 X X
دیپلم نظام قدیم بین سال 1384 تا 1390 ✔️ X
دیپلم نظام قدیم بین سال 1391 تا 1397 ✔️ ✔️
دیپلم نظام جدید سال 1398 یا بعد از آن ✔️ X
  • لازم به ذکر است فقط دروسی که امتحان آنها به صورت نهایی (کشوری) برگزار شده است در کنکور تاثیرگذار خواهند بود. به عنوان مثال دیپلمه های نظام آموزشی سابق (نظام قدیم) که طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را اخذ نموده اند فقط مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم هستند زیرا امتحانات سال سوم دبیرستان طی این سالها بصورت نهایی (کشوری) برگزار می گردید درحالیکه امتحانات پیش دانشگاهی در این سالها نهایی نبوده و از سال ۱۳۹۱ به بعد بصورت نهایی برگزار شده است.
  • در صورتی که داوطلب فاقد سوابق تحصیلی در یک یا چند درس باشد، نمره امتحان نهایی آن درس برای ایشان صفر در نظر گرفته می‌شود، بنابراین بخشی از تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور را از دست خواهد داد. داوطبانی که دیپلم خود را قبل از سال ۱۳۸۴ دریافت کرده‌اند از این دسته هستند. همچنین داوطلبی که رشته دیپلم وی با گروه آزمایشی کنکور یکسان نباشد، مثلا دارای دیپلم رشته ریاضی بوده اما قصد شرکت در کنکور تجربی را دارد، در درس زیست شناسی دوازدهم فاقد سابقه تحصیلی است. بنابراین در امتحان نهایی درس زیست شناسی نمره صفر برای ایشان لحاظ خواهد شد.
  • این دسته از داوطلبان می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی سال دوازدهم برای خود سوابق تحصیلی ایجاد کنند تا تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصلی در کنکور را از دست ندهند.

تلفن مشاور، برای محاسبه تاثیر معدل در کنکور

اگر برای محاسبه نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و تاثیر معدل در کنکور، نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید از سراسر کشور با شماره تلفن ده رقمی 9099071613 تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره در زمینه نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی