کد خبر : 9100

مراحل معافیت دیابت چیست + قوانین و شرایط معافیت دیابت 

در این مقاله هدف  و سعی مان این است که توضیح بدهیم در مورد مراحل معافیت دیابت برای  مشمولان و سربازانی که دارای ای بیماری هستند  چگونه می باشد و شریط پذیرش برای معاف شدن به علت این بیماری را ارائه دهیم.

بیماری دیابت چگونه است؟؟ دیابت ((Diabetes)) یک بیماری خطیر است که در آن بدن شما نمی تواند قند مصرف شده را جهت تولید انرژی بسوزاند. سالانه در آمریکا 200 هزار نفر بعلت دیابت می میرند. دیابت شایعترین علت بیماریهای قلبی عروقی و  سکته ها و  نارسائی کلیه و  کوری و قطع اندام می باشد. بیماران دیابتی دو برابر افراد عادی مبتلا به بیماری قلبی شده و دو برابر افراد عادی از بیماری قلبی فوت می کنند.
هر چیزی که ما می خوریم در دستگاه گوارش هضم شده و سرانجام تبدیل به مولکول قند یا همان گلوکوز می شود. در بدن ما هورمونی وجود دارد بنام انسولین که قفل سلولها را باز کرده و سبب می شود که گلوکوز وارد سلول شده است  و به مصرف انرژی برسد. دیابت ((Diabetes)) وقتی حادث می شود که در بدن ما انسولین کافی برای وارد کردن گلوکوز بداخل سلولها وجود نداشته باشد. این سبب می شود که گلوکوز در خون تجمع بیابد و در اصطلاح می گوئیم که قند خون افزایش پیدا کرده است.

به  طور کلی دو نوع بیماری قند یا دیابت وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

 نوع یک که در آن بدن یا انسولین تولید نمی کند و یا اینکه انسولین کم تولید می کند. فقط 10–5 درصد دیابتها از نوع یک هستند و بیشتر در کودکان دیده می شود. در این نوع و  بیمار باید روزانه انسولین تزریق کند.

نوع دو که در آن بدن مقداری انسولین تولید می کند ولی سلول ها به انسولین پاسخ نمی دهند. در حدود 95–90 درصد دیابت از نوع دو می باشد. این نوع دیابت بیشتر در مردان بالای 40 سال که چاق هستند دیده می شود. میلیونها نفر از مردم در سرتاسر دنیا مبتلا به دیابت نوع دو هستند ولی از وجود آن خبر ندارند.


قوانین و شرایط معافیت پزشکی بیماری دیابت 

مراحل معافیت دیابت: در ادامه مطلب میخواهیم توضیح و بپردازیم که در قوانین و قانون هایی  که به وسیله ی سازمان نظام وظیفه عمومی در خصوص بیماری های تغذیه و متابولیک شرح داده شده است به مشکل دیابت نیز پرداخته شده است نیز به چه صورت و شرح می باشد:

بيماری  های تغذيه و متابوليک :

الف)) ديابت قندي تيپI: معاف دائم
ب)) ديابت غير وابسته به انسولين (تيپ II) که با وجود درمان و  هموگلوبين A1C بالاتر از 7 و قند ناشتاي بيش از 126 اثبات شده طی و  بستری در مراکز درماني نيروهای  مسلح ويا دانشگاهی  داشته باشد : معاف دائم

توضيحات بند (8):

برای تشخیص دیابت (نوع یک و دو) داشتن سوابق و مدارک معتبر در طی بستری در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی مدنظر قرار گیرد.
ج) هيپرانسولينيسم همراه با هيپوگليسمي اثبات شده در مراکز درماني نيروهاي مسلح ويا دانشگاهي : معاف دائم


مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت پزشکی دیابت

مدارک لازم   برای دریافت معافیت پزشکی دیابت به شرح و به صورت زیر می باشد:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • پر کردن برگه واکسیناسیون
  • پر کردن برگه وضعیت مشمولین
  • پر کردن برگه معاینه اولیه
  • یک قطعه عکس 3 * 4 رنگی زمینه سفید ((تمام رخ))
  • حساب عابر بانک سپه

سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی