کد خبر : 13567

عوارض واکسن سربازی – واکسن مننژیت چیست؟

در این مقاله و عنوان توضیح کوتاهی را میخواهیم ارائه دهیم برای افراد و مشمولینی که به سن قانونی رسیده اند و باید به خدمت سربازی بروند و همچنین میخواهند راهی برای معاف شد خود پیدا کنند و همچنین میخواهند اطلاعاتی را در مورد این موضوع که اگر به خدمت سربازی بروند قبل از اعزام شدن باید واکسن مربوطه را بزند و عوارض واکسن سربازی برای مشمول چه عوارضی را دارد.

واکسن مننژیت چیست؟

 (به انگلیسی: Meningococcal vaccine) به واکسنهایی گفته می‌شود که ازبیماریهای عفونی مننژیت که عامل ایجاد آنها نایسریا مننژیتیدیس است پیشگیری می‌کنند. انواع گوناگون واکسن برای پیشگیری از گونه‌های A ,C , W ۱۳۵ و Y به کار می‌روند. واکسنها بین85 تا 100% در صد ایمن‌سازی کرده و تا دو سال دوام دارند.واکسن مننژیت به روش تزریق عضلانی یا زیر جلدی داده می‌شود.

راه انتقال و انتشار اين نوع مننژيت چيست؟

ترشحات تنفسي بزاق و گلو اصليترين راه انتقال اين بيماري است و يكي از ويژگي‌هاي اين نوع مننژيت اين است كه افرادي كه در معرض تماس با اين بيماران هستند مي‌توانند حامل اين ميكروب باشند. افراد خانواده و اطرافيان فرد مبتلا به مننژيت1200 برابرِ خود فرد مبتلا به اين بيماري در معرض حامل بودن اين ميكروب قرار دارند. وقتي شانس حاملي اين ميكروب در گلو بالا برود شانس انتشار آن نيز بسيار بالا مي‌رود. بنابراين افرادي كه درتماس با اين نوع مننژيت‌ها هستند، ممكن است در يك هفته اول دچار علائم بشوند. براين اساس اين مننژيت از اهميت بهداشتي خاص برخوردار است. در كشور ما، در نقاطي كه تراكم وجود دارد احتمال بروز و انتشار اين ميكروب بيشتر است. به عنوان مثال پادگان‌هاي نظامي، خوابگاه‌هاي دانشجويي و مراسم حج از جمله جوامعي هستند كه توسط اين ميكروب تهديد مي‌شوند. خوشبختانه در كشور تقريباً در اين سه گروه تدابير پيشگيرانه سال‌هاست به اجرا درآمده است و افرادي كه به حج مي‌روند يا قرار است دوره خدمت سربازي را بگذرانند واكسينه مي‌شوند، به طوري كه اين واكسيناسيون موفقيت خوبي به همراه داشته است و توانسته سال‌ها اين بيماري را در كشور به كنترل درآورد.


واکسن منژیت

واکسن های سربازی:

دیتفری و کزاز و واکسن مخصوص مننژیت یا همان التهاب پرده ی مغزی توسط مراکز بهداشت و درمان که در هر شهر و منطقه ای موجود می باشند قابل تزریق خواهند بود و سرباز نیاز است که این واکسن ها را دریافت کند. البته که یکی از دلایل اصلی آن جلوگیری از ایجاد بیماری به دلیل زندگی های جمعی در مراکز و یگان های نظامی سربازی است.

نام واکسن خدمت سربازی چیست؟ آیا این واکسن برای مشول ضرر ندارد؟  کجای بدن مشمول تزریق میشود؟ معاینه پزشکی در سربازی چگونه انجام میشود؟

این واکسن حداقل باید 15 روز قبل از اعزام مشمول  تلقیح شود باید توجه داشته باشید از آنجایی که عمل تولید Anti body توسط این واکسن صورت گیرد لذا می بایست بین یک تا دو هفته زمان سپری شود و مراکز آموزش از پذیرفتن مشمولانیکه کمتر از این زمان واکسن را تلقیح کرده باشند خودداری خواهند نمود. تزریق این واکسن در عضلهٔ دلتویید ( سر شانه ) نیز می‌باشد.

چه افرادی باید واکسن سربازی را تزریق کنند؟

در ادامه مطالب های گفته شده میپردازیم و توضیح مختصری میدهیم درمورد اینکه چه مشمولانی  باید واکسن سربازی را تزریق کنند.

عوارض واکسن سربازی: تزريق واكسن مننژيت از بروز بيماري ها و تلفات در پادگان ها جلوگيري مي كند سربازان در صورت تزريق اين واكسن ، در حين آموزش يا خدمت دچار مشكل نمي شوند.


سامانه صدای مشاور

2.7/5 - (3 امتیاز)
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی