جهت مشاوره در زمینه فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 61227

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد،یعنی تاثیر معدل در کنکور با امتیاز منفی و مثبت است. تاثیر صرفا مثبت معدل در کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳، ۱۴۰۴، ۱۴۰۵ لغو شد :

در این مقاله آخرین اخبار در مورد تاثیر قطعی معدل در کنکور 1402 را در اختیار داوطلبان قرار داده ایم، بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان سنجش تاثیر معدل در کنکور با امتیاز منفی و مثبت(قطعی) محاسبه می شود و  تاثیر صرفا مثبت معدل در کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳، ۱۴۰۴، ۱۴۰۵ لغو شد.

علاوه بر این در این مقاله به سوالات رایج داوطلبان از جمله چگونگی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ نظام جدید،چه کسانی مشمول تاثیر قطعی معدل در کنکور هستند؟،معدل کدام سال در کنکور تاثیر دارد؟،میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ چقدر خواهد بود؟،تفاوت تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل در کنکور چیست؟،نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲، تکلیف داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی یا تغییر رشته‌ای چیست؟،برای دیپلمه های غیر مرتبط معدل چند درصد در کنکور تاثیر دارد؟ و… پاسخ داده ایم.


تاثیر قطعی معدل در کنکور 1402 یعنی چه

سوالی که برای داوطلبان کنکور 1402 مطرح شده این است که تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی چه در پاسخ باید بگوییم که قبلا تاثیر معدل در کنکور صرفا مثبت بود(یعنی داوطلب اگر در کنکور تراز بالا کسب می کرد اگر معدل وی پایین تر از تراز بود  تاثیر منفی معدل در نظر گرفته نمی شد).  بر اساس اطلاعیه جدید تاثیر معدل در کنکور قطعی شد یعنی  معدل می تواند هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی در تراز کنکور داشته باشد و معدل داوطلب اگر پایین باشد بصورت مستقیم و قطعی در تراز کنکور وی تاثیر دارد.

تاثیر قطعی معدل در کنکور 1402 برای داوطلبان بصورت قطعی شد،در نتیجه تاثیر قطعی معدل در کنکور برای داوطلبانی که معدل پایین دارند منفی خواهد بود مگر اینکه از قبل در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده و معدل خود را ارتقا داده باشند.


جدیدترین اطلاعیه میزان تاثیر معدل در کنکور

 تاثیر معدل در کنکور برای رشته های انسانی، تجربی، ریاضی و … متفاوت است در این قسمت میزان تاثیر معدل در کنکور را به صورت کامل و جامع شرح داده ایم.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1میزان تاثیر معدل در کنکور 1402 دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، 30 درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز 10 درصد قطعی است.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، محاسبه درصد سوابق تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی 1402-1403 در پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی است.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1میزان تاثیر معدل در کنکور 1403 برای سال تحصیلی 1403-1404 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تاثیر قطعی است.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1میزان تاثیر معدل در کنکور 1404 فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی است.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1میزان تاثیر معدل در کنکور 1405 و بعد از آن برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.


تغییرات مهم در کنکور 1402 و 1403

بر اساس قانون جدید و اطلاعیه اخیر، تاثیر معدل در کنکور 1402 و 1403 افزایش یافته است بنابراین 10 تغییر مهم در کنکور سراسری ایجاده شده است که به شرح زیر است:

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 6تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ رشته‌های انسانی، تجربی و ریاضی به میزان ۴۰ درصد قطعی و برای رشته‌های هنر و زبان به میزان ۲۶ درصد قطعی است و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت(تاثیر قطعی معدل یعنی چه؟ یعنی معدل در کنکور با تاثیر مثبت و منفی در نظر گرفته می شود و صرفا مثبت نیست).

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 7سهم آزمون تستی کنکور 60 درصد است و درس های عمومی از آزمون کنکور حذف شدند.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 8کنکور 1402 در دو نوبت برگزار خواهد شد، نوبت اول در دی ماه 1401 و نوبت دوم در تیرماه 1402 خواهد بود.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 9 داوطلبان می توانند در دو رشته مختلف در دو آزمون دی ماه و تیرماه شرکت کنند و تاثر معدل در کنکور برای هر رشته اعمال خواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 10 کنکور ۱۴۰۳ نیز در دو نوبت برگزار می‌شود اما نوبت اول اردیبهشت 1403 و نوبت دوم تیر ماه 1403 خواهد بود.بنابراین در دی ماه 1402 دیگر آزمون کنکور برگزار نخواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 11از سال 1404 معدل سال یازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار خواهد بود. همچنین از سال 1405 معدل پایه دهم نیز در کنکو موثر خواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 12 برای داوطلب تغییر رشته‌ای که در یک درس فاقد سابقه تحصیلی باشد، نمره صفر در امتحان نهایی آن درس لحاظ می‌گردد.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 13 کلیه داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی، از جمله داوطلبان دارای دیپلم متفاوت از سایر رشته‌ها و همچنین فارغ التحصیلان نظام قدیم ترمی واحدی، جهت استفاده از تاثیر 40 درصدی معدل در کنکور می‌بایست نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی از طریق شرکت در امتحانات نهایی اقدام کنند.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 14 هر داوطلب کنکور که نمرات پایینی دارد یک‌بار فرصت شرکت در امتحانات ترمیم معدل خرداد یا شهریور یا دی ماه را خواهد داشت.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 15ضرایب دروس در کنکور تغییر کرده ، تاثیر معدل در کنکور افزایش یافته و زیرگروه‌ها حذف شده‌اند.

چگونگی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ نظام جدید

تاثیر معدل در کنکور 1402 برای کلیه دواطلبان کنکور انسانی، تجربی و ریاضی به میزان 40 درصد قطعی خواهد بود وقتی که سهم و تاثیر معدل در کنکور 40 درصد است در نتیجه سهم آزمون تستی 60 درصد خواهد بود.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 16در فرمول محاسبه معدل کتبی داوطلب که در مجموع 40 درصد در کنکور تاثیر دارد، نمرات دروس اختصاصی به میزان 14 درصد و نمرات دروس عمومی به میزان 26 درصد سهم دارند. دروس عمومی شامل ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان خارجه بوده دروس تخصصی برای رشته های مختلف متفاوت خواهد بود.


چه کسانی مشمول تاثیر قطعی معدل در کنکور هستند؟

تاثیر معدل در کنکور بصورت 40 قطعی و سوابق تحصیلی برای کلیه داوطلبان کنکور اعم از نظام جدید و نظام قدیم و حتی دیپلم های قبل از سال 1384 اعمال خواهد شد. در سورتی که داوطلب در یک درس فاقد سابقه تحصیلی باشد نمره آن درس برای وی صفر در نظر گرفته می شود. اما برای رفع این مشکل راه حل وجود دراد این داوطلبان که فاقد نمره هستند می توانند در امتحانات نهایی پایه دوازدهم شرکت کنند و نمره خود را ارتقا دهند.

به عنوان مثال،داوطلبی که رشته تجربی است و قصد شرکت در آزمون انسانی دارد در فلسفه و منطق که درس تخصصی رشته انسانی است برای وی نمره صفر در نظر گرفته می شود و بخشی از تاثیر 40 درصدی معدل در کنکور را از دست خواهد داد.

این داوطلب برای ایجاد سابقه تحصیلی در درس فلسفه و منطق می‌تواند در امتحان نهایی فلسفه و منطق دوازدهم شرکت کند.


تکلیف داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی یا تغییر رشته‌ای چیست؟

تمام داوطلبانی که دیپلم یکی از رشته های انسانی، تجربی، علوم و معارف و ریاضی فیزیک را دارند را در نظام آموزشی جدید (3-3-6) طی سال های 1398 تا 1402 اخذ نموده یا اخذ خواهند کرد و همچنین کلیه افرادی که دیپلم یکی از رشته های مذکور را در نظام آموزشی سابق طی سال های 1384 تاکنون اخذ نموده اند دارای سابقه تحصیلی هستند در آن رشته هستند.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1 داوطلبانی که قبل از سال 1384 دیپلم خود را اخذ نموده اند مشمول اعمال سوابق تحصیلی نبوده و تراز کل آنها صرفا بر اساس نمره آزمون تستی در کنکور لحاظ خواهد شد، در واقع تاثیر معدل در کنکور برای این افراد منظور نخواهد شد.


ردیف وضعیت داوطلبان تاثیر معدل دیپلم تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی
1 دیپلم نظام جدید سال 1398 و بعد از آن ندارد ندارد
2 دیپلم نظام قدیم سال 1391 تا سال 1397 دارد  ندارد
3 دیپلم نظام قدیم بین سال 1384 تا 1390 دارد دارد
4 دیپلم نظام قدیم قبل از سال 1384 دارد ندارد

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 18 توجه داشته باشید فقط تاثیر معدل در کنکور در درس هایی که آزمون آنها به صورت نهایی برگزار شده است اعمال می شود. به عنوان مثال دیپلمه های نظام قدیم از سال 1384 تا 1390 که فقط معدل امتحانات سال سوم دبیرستان ها آنها در کنکور تاثیر دارد ولی پیش دانشگاهی چون نهایی برگزار نمی شد معدل آن در کنکور تاثثیر ندارد اما از سال 1391 امتحانات پیش دانشگاهی بصورت نهایی برگزار شد و معدل آن در کنکور تاثیر دارد.


 در صورتی که داوطلب فاقد سوابق تحصیلی در یک یا چند درس باشد، نمره امتحان نهایی آن درس برای ایشان صفر در نظر گرفته می‌شود، بنابراین بخشی از تاثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور را از دست خواهد داد. داوطبانی که دیپلم خود را قبل از سال 1384 دریافت کرده‌اند از این دسته هستند. همچنین داوطلبی که رشته دیپلم وی با گروه آزمایشی کنکور یکسان نباشد، به عنوان مثال داوطلبانی که رشته تجربی هستند و قصد شرکت در آزمون انسانی را دارند دروس تخصصی آنها صفر است و لازم است در امتحانات نهای مربوط به دروس تخصصی رشته مورد نظر شرکت کنند در غیر این صورت نمره آنها در کنکور برای آن درس صفر در نظر گرفته می شود.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 18این دسته از داوطلبان می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی سال دوازدهم برای خود سوابق تحصیلی ایجاد کنند تا تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصلی در کنکور را از دست ندهند.

سوالی که برای خیلی از داوطلبان پیش می آید این است که کدام معدل در کنکور تاثیر دارد؟

باید در پاسخ به این سوال بگوییم هر دانش آموز یک معدل کل دیپلم و یک معدل کتبی دارد اما سوالی که پیش می آید این است که کدام معدل در کنکور تاثیر دارد؟

با توجه به آنچه بیان کردیم معدل کتبی بر اساس آزمون های نهایی پایه داوزدهم محاسبه می شود و این معدل در کنکور تاثیر دارد اما نمرات معدل کل دیپلم بر اساس مجموع نمرات سال های دهم، یازدهم و داوزدهم محاسبه می شود و این معدل تاثیری در کنکور ندارد.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 18 توجه داشته باشید که صرفا معدل امتحانات نهایی که همان معدل کتبی دیپلم است در کنکور تاثیر دارد. 


معدل کدام سال در کنکور تاثیر دارد؟

سال هایی که امتحانات بصورت نهایی و کشوری برگزار شده است معدل آنها در کنکور تاثیر دارد مثلا برای نظام جدید فقط معدل امتحان نهایی سال دوازدهم در کنکور تاثیر دارد و برای داوطلبان نظام قدیم معدل کنکور سال سوم و پیش دانشگاهی که بصورت نهایی برگزار شده است در کنکور تاثیر دارد.

به توجه به اینکه امتحانات پایه دهم و یازدهم تاکنون بصورت نهایی برگزار نشده است تاثیر معدل یازدهم در کنکور و تاثیر معدل دهم در کنکور 1402 و 1403 لحاظ نخواهد شد.


میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ چقدر خواهد بود؟

بر اساس آخرین اطلاعیه از سازمان سنجش کشور، تاثیر معدل در کنکور 1403 به میزان 50 درصد خواهد بود و نمرات آزمون های نهایی که بصورت هماهنگ و کشوری برگزار می شود فقط در کنکور تاثیر دارد، برای اطلاع از تغییرات کنکور 1403 باید ممنتظر اطلاعیه های بعدی باشید.

اما با توجه به اینکه تصمیم گرفته شده که امتحانات پایه یازدهم از سال آینده بصورت نهایی برگزار شود لذا کنکور سال 1404 متفاوت تر خواهد بود و معدل امتحانات پایه یازدهم هم در کنکور تاثیر مستقیم و قطعی خواهد داشت.

سوالی که برای برخی دانش آموزان مطرح است این است که آیا معدل امتحانات شبه نهایی هم در کنکور تاثیر دارد یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فقط معدل امتحانات نهایی در کنکور تاثیر دارد و معدل آزمون های دیگر هیچ تاثیری در کنکور نخواهد داشت.همچنین نمره مستمر در معدل دیپلم تاثیر دارد اما در معدل نهایی و کنکور تاثیرگذار نیست. در واقع تاثیر نمره مستمر در کنکور صفر است. فقط و فقط نمراتی که در امتحانات نهایی کسب می کنید در رتبه و تراز کنکور شما تاثیر دارند. همچنین معدل ترم اول دوازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار نیست.

برای دیپلمه های غیر مرتبط معدل چند درصد در کنکور تاثیر دارد؟

برای تمام داوطلبان کنکور انسانی، ریاضی، تجربی تاثیر معدل در کنکور 1402 مطابق با اطلاعیه جدید 40 درصد خواهد بود، سوابق تحصیلی در هر گروه آزمایشی فقط برای امتحاناتی که قبلا داوطلب در آزمون نهایی آن ها شرکت کرده اعمال خواهد شد و برای بقیه دروس در نظر گرفته نمی شود. به عنوان مثال، برای دیپلمه‌های رشته انسانی که در کنکور تجربی شرکت می‌کنند نمرات امتحان نهایی دروس عمومی در کنکور تاثیر گذار بوده و دروسی مانند منطق و فلسفه، جغرافیا و روانشناسی تاثیری در رتبه و تراز کنکور این داوطلبان نخواهد داشت. این افراد باید از طریق شرکت در امتحان نهایی برای این دروس سابقه تحصیلی ایجاد کنند تا در کنکور تاثیر داده شود. در غیر اینصورت نمره صفر در امتحان نهایی درس مربوط برای ایشان لحاظ می‌گردد.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1 تمامی داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی جهت استفاده از تاثیر 40 درصدی معدل لازم است در آزمون های نهایی مربوط به دروس تخصصی رشته مورد نظر خود شرکت کنند تا از تاثیر 40 درصدی معدل در کنکور استفاده کنند.

آیا لازم است در طرح ترمیم معدل شرکت کنم؟

طرح ترمیم معدل در کنکور برای داوطلبانی است که معدل کتبی آنها پایین است و برای استفاده از تاثیر 40 درصدی معدل لازم است معدل خود را بالا بررند ولی توجه داشته باشید همه داوطلبان فقط یک بار فرصت ترمیم هر درس نهایی را دارند.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 1امتحانات ترمیم معدل سه بار در سال در ماه های خرداد، شهریور و دی برگزار خواهد شد در صورتی که نمره داوطلب در امتحان ترمیم معدل بالاتر باشد نمره بالاتر برای وی در نظر گرفته می شود.


برای اینکه نمرات ترمیم معدل در کنکور تاثیر داده شوند، باید قبل از برگزاری کنکور در طرح ترمیم معدل شرکت کنید. به عنوان مثال، نمراتی که در امتحانات ترمیم معدل خرداد 1402 کسب کنید در کنکور تیر ماه 1402 تاثیر داده می‌شوند. اما اگر شهریور 1402 در طرح ترمیم معدل شرکت کنید، این نمرات در کنکور 1402 تاثیرگذار نخواهند بود بلکه برای کنکور 1403 لحاظ می‌شوند.

تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 18شرکت د رطرح ترمیم معدل الزامی نیست اما برای داوطلبانی که در یک یا چند درس نمره پایین دارند بهتر است در طرح ترمیم معدل شرکت کنند که از تاثیر مثبت معدل در کنکور بی بهره نباشند.

تفاوت تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل در کنکور چیست؟

با توجه به اینکه تاثیر معدل در کنکور 1402 و سال های بعد قطعی اعلام شده است، یعنی چه معدل داوطلب پایین باشد و باعث پایین آمدن تراز کنکور شود و چه باعث بالا رفتن تراز کنکور شود در هر دو حالت معدل تاثیر قطعی دارد و لحاظ می شود. طبق آخرین اطلاعیه، تاثیر معدل در کنکور بصورت 40 درصد قطعی است.

اما در حال تاثیر مثبت معدل در کنکور، تنها در صورتی نمرات امتحانات نهایی داوطلب در کنکور تاثیر داده می‌شوند که این نمرات باعث بهبود تراز و رتبه کنکور آن داوطلب شود. در این حالت در واقع داوطلبان فرصت جبران دارند و اگر در آزمون تستی نمره بالا بگیرند پایین بودن معدل جبران خواهد شد اما با توجه به تاثیر قطعی معدل این حالت اعمال نخواهد شد.

معدل چند به بالا در کنکور تاثیر دارد؟

در پاسخ به این سوال که معدل چند به بالا در کنکور تاثیر دارد باید این موضوع را در دو حالت تاثیر قطعی و تاثیر مثبت بررسی کرد.

 هنگامی که تاثیر معدل مثبت باشد، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور درصورتی اعمال خواهد شد که باعث افزایش تراز داوطلب شود. و داوطلب در این حالت در آزمون تستی می تواند پایین بودن معدل را جبران کند.

اما زمانی که مانند کنکور 1402 تاثیر معدل قطعی باشد، هر معدلی بدون شک در تراز و رتبه کنکور داوطلب اثر خواهد داشت. در حالت تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، هر چه معدل کتبی بالاتر باشد به نفع داوطلب بوده و هر چه معدل کتنبی پایین تر باشد به ضرر داوطلب خواهد بود.

بنابرین در پاسخ به این سوال که معدل چند در کنکور تاثیر دارد باید بگوییم که به عملکرد داوطلب در امتحانات نهایی و آزمون تستی کنکور بستگی دارد. در واقع هنگامی که تاثیر مثبت باشد سوال معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد اساسا سوال درستی نیست زیرا نمی توان پاسخ واضحی به این سوال داد و عدد خاصی را تعیین کرد.

تاثیر مثبت معدل در کنکور سال‌های گذشته چگونه بود؟

یکی از سوالات داوطلبان کنکور نظام قدیم و نظام جدید درباره تاثیر مثبت یا قطعی معدل در کنکور و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 است.

برا اساس آخرین اطلاعیه در کنکور 1402 تاثیر معدل و سوابق تحصیلی برای تمامی داوطلبان بصورت قطعی 40 درصد درنظر گرفته شد.

در کنکور 1401 این تاثیر بصورت 40 درصد و نمثبت در نظر گرفته شد یعنی در آزمون تستی داوطلب می توانست پایین بودن معدل خود را جبران کند.

فرض کنید تراز معادل نمرات کتبی شما در امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان 8000 و تراز معادل نمرات کتبی شما در امتحانات نهایی پیش دانشگاهی 7000 بوده است. همچنین تراز معادل درصدهای شما در آزمون تستی کنکور 7500 بوده است. تراز کل شما در هر زیرگروه به گونه ای در نظر گرفته می شود که بالاترین تراز در کارنامه کنکور لحاظ خواهد شود.

در واقع تفاوت تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور این است که در حالت تاثیر مثبت بالاترین تراز ممکن برای هر زیرگروه در کارنامه کنکور درج خواهد شد و تاثیر سوابق تحصیلی به شرطی اعمال می گردد که باعث افزایش تراز کل زیرگروه شود.

در حالی که اگر تاثیر معدل قطعی باشد تحت هر شرایط سوابق تحصیلی برای داوطلب اعمال می گردد حتی اگر اعمال سوابق باعث کاهش تراز کل داوطلب گردد.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

در این قسمت نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 و در واقع حداقل معدل کنکور برای رشته تجربی، انسانی را شرح داده ایم و مطابق جدول زیر شیوه تاثیر معدل در هر گروه را می توانید محاسبه کنید:

در جواب به این سوال که معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟ و یا تاثیر معدل در کنکور چقدر است؟ باید بگوییم برای هر یک از رشته ها تاثیر معدل متفاوت خواهد بود و مطابق با جدول می توانید تاثیر معدل برای رشته های مختلف تحصیلی را مشاهده کنید:

حداقل معدل داوطلبان در کنکور 1402
رشته تحصیلی میزان تاثیر معدل در کنکور
علوم تجربی 11:50 تا 13:50
علوم انسانی 8:50 تا 11:50
علوم ریاضی 12:50 تا 14:50

چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

یکی از موارد که تاثیر مستقیم در رتبه کنکور دارد سوابق تحصیلی داوطلبان است در این قسمت چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور را شرح داده ایم.

بر اساس فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان 40 درصد قطعی در آزمون سراسری 1402 است.

میزان تاثیر معدل دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال 1402، 30 درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز 10 درصد قطعی است. 

حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، 26 درصد عمومی 14 درصد تخصصی در سال 1402 است.

28 درصد عمومی و 22 درصد تخصصی در سال 1403 است.

 30 درصد عمومی و 30 درصد تخصصی برای سال 1404 و پس از آن درنظر گرفته شده است. 

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 پایه‌ دوازدهم نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی به میزان 26 درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.

ملاک عمل سابقه تحصیلی نیز، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌آموزش کشور است.

تلفن مرکز مشاوره تحصیلی صدای مشاور تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی شد 24

راهنمای تلفنی فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور
در این مقاله نحوه محاسبه معدل در کنکور 1402 را شرح داده ایم، اگر در مورد فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور با سوال یا ابهام روبرو شده اید، یا اینکه قصد داشتید رتبه کنکور خود را با نرم افزار تخمین بزنید می توانید هر روز حتی در ایام تعظیل از ساعت 8 صبح تا 12 شب با شماره تلفن ده رقمی مندرج در همین صفحه تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان سامانه شما را راهنمایی نمایند.
به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره در زمینه فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی