جهت مشاوره در زمینه نحوه استخدام در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی و کنکور سراسری

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 53227

راههای ورود به آموزش و پرورش (نحوه استخدام در آموزش و پرورش)

 (راههای ورود به آموزش و پرورش)

اگر متقاضی استخدام آموزش و پررش هستید، لازم است از نحوه استخدام در آموزش و پرورش در آموزش و پرورش مطلع باشید. راههای ورود به آموزش و پرورش، را در این مقاله شرح داده ایم.


نحوه استخدام در آموزش و پرورش کل استان ها

نحوه استخدام در آموزش و پرورش از طریق شرکت در آزمون های ورودی امکانپذیر است. متداول ترین راههای ورود به آموزش و پرورش، شرکت در آزمون سراسری و پذیرفته شدن توسط دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است. در واقع برای استخدام در آموزش و پرورش راه‌های زیادی وجود دارد که درست‌ترین راه آن، پذیرفته شدن توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رجایی است. علاوه بر آن روش‌های دیگری مانند شرکت در آزمون استخدامی وجود دارد در ادامه همه چیز درمورد راههای ورود و نحوه استخدام در آموزش و پرورش استانهای کل کشور را می خوانید:


راههای ورود به آموزش و پرورش

همانطور که شرح دادیم، راههای ورود به آموزش و پرورش به طور کلی از طریق برگزاری آزمون است. توجه داشته باشید که آموزش و پرورش،  شرایط ویژه ای برای استخدام دارد. به عنوان مثال گاهی اوقات فرد در یک رشته دانشگاهی تحصیل کرده است و قصد دارد در آینده، در همان رشته به عنوان معلم، مشغول به کار شود.  اما چنین فردی، واجد شرایط پذیرفته شدن در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی نیست و نیاز است از طریق راه‌های دیگر معلم شدن مانند قبولی در آزمون استخدامی اقدام کند.


1- استخدام آموزش و پروش، از طریق مراکز تربیت معلم

یکی از معمول‌ترین و مطمئن‌ترین راههای ورود به آموزش و پرورش، شرکت در کنکور سراسری و به دست آوردن رتبه قابل قبول برای پذیرفته شدن توسط دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

برای مجاز به انتخاب رشته شدن در گروه آزمایشی موردنظر، داشتن حداکثر سن ۲۴ سال در بدو ورود به دانشگاه، کسب حداقل نمره ۶۵۰۰ و بالاتر از آن در زیرگروه مربوطه و حداقل معدل ۱۴ در دوره متوسطه دوم از شرایط ابتدایی قبول شدن است.


2- استخدام آموزش و پرورش از طریق آزمون‌ استخدامی

روش دوم استخدام آموزش و پرورش، از طریق شرکت در آزمون استخدامی است. به طور میانگین، آموزش و پرورش، هر سال جهت جذب نیرو موردنظر خود، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی در قالب آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی می‌کند.

  • این آزمون، با عنوان ماده ۲۸ هم شناخته می‌شود. در واقع دلیل این نام‌گذاری به این دلیل است که امکان جذب نیرو تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام می‌شود. بنابراین در صورت برآورده نشدن نیاز آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه‌ها، اقدام به جذب نیرو از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر می‌کند.
  • فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر در صورت علاقه‌مندی، جهت استخدام در آموزش و پرورش، نیاز است بعد از قبولی در آزمون، انجام مصاحبه و گزینش، یک دوره یک ساله را در دانشگاه‌های فرهنگیان یا شهید رجایی بگذرانند.
  • در شرایطی که فرد در دانشگاه‌های فرهنگیان یا شهید رجایی پذیرفته نشده است و امکان شرکت در آزمون استخدامی هم برای او وجود ندارد، می‌تواند به اشتغال در مدارس غیردولتی بپردازد.
  • البته تدریس در مدارس غیردولتی نیز شرایط خاص خود را دارد. شرایط پذیرفته شدن در مدارس غیردولتی، توسط مؤسسان و مدیران هر مدرسه به صورت جداگانه تعیین می‌شود.

3- استخدام آموزش و پرورش از طریق تبدیل وضعیت

سومین راه از راههای ورود به آموزش و پرورش، استخدام از طریق تبدیل وضعیت است. بر اساس قوانین تصویب شده در سال‌های اخیرکه از سوی دولت تعریف شده، شرایط و نحوه استخدام آموزش و پرورش به گونه ای طراحی شده تا افراد واجد شرایط و علاقه‌مند، توسط این سازمان جذب شوند.

  • بر اساس این مصوبه، بسیاری از افراد که در قالب آموزشیار، آموزش دهنده نهضت سوادآموزی، مربی پیش دبستانی، معلم حق‌التدریس و خرید خدمت، مشغول به فعالیت بوده‌اند، با دارا بودن شرایط لازم، جذب سازمان آموزش‌ و پرورش می‌شوند.
  • علاوه بر روش‌های فوق، در شرایط کنونی با توجه به نقش پررنگ اینترنت در زندگی افراد امکان دورکاری شغل معلم وجود دارد. در واقع فرد می‌تواند به صورت مجازی در جهت افزایش آگاهی دانش‌آموزان تلاش کند.
  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش، مانند هر آزمون دیگری، دارای یک سری شرایط عمومی و اختصاصی است که فرد با دارای بودن آن‌ها مجاز به شرکت در این آزمون است. بر این اساس برای شرکت در این آزمون، نیاز است فرد دفترچه مربوط به آزمون را دانلود و از شرایط و ضوابط مربوط به آن آگاهی پیدا کند.

راههای جدید ورود به آموزش و پرروش

رئیس دانشگاه فرهنگیان آخرین مصوبات جلسه هیأت امنای این دانشگاه را درباره راههای جدید استخدام در آموزش و پرورش  را تشریح کرد.

  • صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان به اصلاح ساختار و سازمان دانشگاه اشاره کرد و گفت: از سال آینده دانشجومعلمان در دو مرحله وارد دانشگاه خواهند شد؛ یک گروه در مهر (دبیری متوسطه اول و دوم) و گروه کثیری (از جمله معلمان ابتدایی) در بهمن وارد دانشگاه می‌شوند. مصاحبه عمومی و علمی در سال آینده ۳۰ درصد از نمره کل را به خود اختصاص می‌دهد و گزینش مستمر در طول تحصیل اتفاق خواهد افتاد.
  • وی ادامه داد: علت پذیرش در دو گروه در نیمسال اول و دوم این است که می‌خواهیم فرصت کافی برای گزینش در اختیار داشته باشیم. اکنون کل بازه زمانی برای گزینش ۱۲ روز و زمان اندکی است، اما با این تصمیم چهارماه فرصت برای این‌کار در اختیار داریم.

کسب حداقل معدل برای ورود به آموزش و پرورش

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه گزینش برای ما بسیار مهم است در مورد کسب حداقل معدل برای ورود به آموزش و پرورش برای ورود به این سازمان گفت:

  • کف تراز سال آینده ۷۰۰۰ خواهد بود و ۵۰۰ نمره اضافه شده و معدل باید برای گروه علوم انسانی حداقل ۱۵ و برای گروه ریاضی، فنی و تجربی حداقل ۱۴ باشد.
  • صحرایی افزود: در مصاحبه‌ها تفاوت‌های جدی با سال‌های گذشته داریم. سنجش شخصیت و تست‌های شخصیتی انجام می‌شود و معلمان باید هم هویت دینی و هم هویت ملی راسخ داشته باشند. معلم، رکن رکین تحول جامعه است. انتظار ما این است که آموزش و پرورش برای تربیت مصاحبه‌گران حرفه‌ای هرچه سریعتر تصمیم بگیرد، ما برای انجام اقدامات مربوطه آمادگی داریم.
  • او ادامه داد: در طرح رتبه بندی ۲۵۰۰ ارزیاب حرفه‌ای تربیت شدند که می‌توان از آنها نیز برای امر گزینش و مصاحبه استفاده کرد. ما آماده ایجاد تحول در این حوزه هستیم.


بیشتر بدانید:

دانلود دفترچه استخدام آموزش و پرورش



استخدام استعدادهای درخشان دانش آموزی و دانشجویی 

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه از دیگر مباحث مهم سال آتی اهتمام ما به راههای ورود به آموزش و پرورش برای استخدام معلم و تامین کسری معلم سال ۱۴۰۳ است، به یک شیوه جذب جدید در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: با احتساب پیش بینی خروجی دانشگاه فرهنگیان ما اعلام کردیم می‌توانیم از سال آینده از مقطع ارشد، دانشجومعلم بپذیریم.

وی افزود: شیوه دیگر، جذب از استعدادهای درخشان دانشجویی و دانش آموزی است. دانشگاه فرهنگیان با همکاری بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی همگی دست در دست هم داده‌اند تا شیوه نامه مستقل جذب نخبگان دانش آموزی تصویب و اجرایی شود.



بیشتر بدانید:

توجهزمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

توجه استخدام معلم فقط از دانشگاه فرهنگیان

توجه شرايط جديد استخدام معلم در آموزش و پرورش

توجه تعداد شرکت کنندگان آزمون استخدامی آموزش پرورش



دو مدرکی یا بورسیه معلمی سال آخری از راههای ورود به آموزش و پرورش

جذب به شیوه «دومدرکی» یا «بورسیه معلمی سال آخری» از سال آینده از راههای ورود به آموزش و پرورش و استخدام معلم است. رئیس دانشگاه فرهنگیان در مورد نحوه استخدام آموزش و پرورش و راههای ورود به آموزش و پرورش گفت:

  •  روش بعدی که در شورای گسترش وزارت علوم تصویب شده و به زودی شیوه نامه آن از سوی وزارت علوم ابلاغ خواهد شد و ما به کمک دانشگاه‌های برتر برای مهر ۱۴۰۲ برنامه ریزی کرده ایم که دانشجو بپذیریم شیوه‌ای معروف به “دو مدرکی” است که برای نخستین بار در تاریخ ایران اجرا می‌شود. در این شیوه، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر کشور نسبت به پذیرش دانشجومعلم به طور مشترک اقدام خواهند کرد.
  • وی افزود: بر این اساس این دانشجومعلمان حداقل دوسال از تحصیل خود را در دانشگاه اصلی یا دانشگاه مادر هستند و در آنجا فقط دروس تخصصی را می‌گذرانند و در صورت تایید صلاحیت عمومی آنها،  از ابتدای سال سوم  و یا چهارم برای گذراندن دروس تخصصی حرفه معلمی به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شوند. این اقدام باعث جذب افراد برجسته فراوانی به دانشگاه فرهنگیان خواهد شد.
  • رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه امیدواریم با این شیوه به علوم پایه کمک جدی کنیم گفت: معتقدیم دانشگاه فرهنگیان می تواند نقش مهمی در تقویت علوم پایه ایفا کند. این شبوه فعلا در پنج رشته است که آموزش ریاضی، فیزیک، شیمی زیست شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه از این جمله است.
  • وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان اجرای طرح جذب معلم به شیوه دومدرکی گفت: این شیوه یکی از روش‌های کاهش کسری نیرو در آموزش و پرورش و به نوعی جایگزین شیوه ماده ۲۸ خواهد بود. طرح بورسیه معلمی بیش از شش ماه است که در وزارت آموزش و پرورش است و توقع داریم وزارتخانه و سازمان اداری استخدامی زودتر در این باره تصمیم بگیرند تا زمان را از دست ندهیم. ما این طرح را ارائه کرده‌ایم و برای اجرا باید در گروه هماهنگی وزارت آموزش و پرورش تصویب شود. دانشگاه آماده اجرای این گام بزرگ تحولی است.
  • رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در صورت تصویب نهایی، این شیوه جذب از دانشجویان سال چهارم دانشگاه‌ها که نامش را بورسیه معلمی سال آخری گذاشته‌ایم، از دانشجویان فراخوان و ثبت نام خواهیم کرد گفت: رتبه‌های برتر خواهند آمد و برای آنها که رتبه کنکور و معدل حداقل ۱۷ در رشته‌های انسانی و زبان و ۱۶ در علوم پایه، فنی مهندسی و هنر دارند گزینش انجام خواهد شد و البته این شرایط بسته به نوع دانشگاه متفاوت است و ضریبی به دانشگاه‌های برتر داده می شود.
  • صحرایی افزود: بعد از مصاحبه ۱.۲ تا ۱.۵ برابر ثبت نام کنندگان را پذیرش کرده و افراد قبول شده دوره یک ساله می‌گذرانند و پس از قبولی در آزمون صلاحیت معلمی، معرفی خواهند داشت. همچنین پذیرش بومی خواهد بود.
  • وی درباره تفاوت جذب از روش بورسیه با جذب از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان گفت: تفاوت نخست این است که در طرح بورسیه ما خودمان افراد را انتخاب می‌کنیم. در پذیرش براساس ماده ۲۸ گاهی تا ۵۰ ساله ها را می‌پذیرند، اما در این روش خیر. سوم اینکه ما از بین داوطلبان دانشگاه‌ها انتخاب می کنیم و از هر دانشگاهی دانشجو نمی‌پذیریم.
  • رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: این دانشجویان سال چهارمی، همزمان در دو دانشگاه درس می‌خوانند و پودمان های معلمی را در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند و تعهد دبیری نخواهند داشت و استخدامی هستند.
به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره در زمینه نحوه استخدام در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی و کنکور سراسری

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی