جهت مشاوره در زمینه مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی چند ترم و چند سال است؟

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 51974

مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی چند ترم و چند سال است؟

مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی (رشته داروسازی چند ترم است)

در این مقاله می خوانید که مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی چقدر است و رشته داروسازی چند ترم است؟ علاوه بر این می توانید نظرات دانشجویان رشته داروسازی را در همین صفحه بخوانید. اگر در رشته داروسازی قبول شده اید و یا از علاقمندان به ادامه تحصیل در این رشته  هستید، این مطلب مناسب شماست، در ادامه شرح داده ایم که هر ترم داروسازی چند ماه است و برای دکترای تخصصی چند سال باید درس خواند, علاوه بر این مدت کارآموزی داروسازی را نیز شرح داده ایم:

اگر داوطلب کنکور هستید، لازم است بدانید که برای قبولی در داروسازی لازم است بیشترین تمرکز را روی دروس زیست شناسی، زمین شناسی و شیمی بگذارید. ضریب دروس زیست شناسی و شیمی در کنکور سراسری ۱۲ لحاظ شده، بهتر است تست های مربوط به این درس بالای ۶۰-۷۰ درصد زده شود.

دروس عمومی مانند ادبیات، معارف و… نیز مانند رشته های دیگر با میانگین ۵۰ درصد برای قبولی در کنکور درصد قابل قبولی است. از کنکور تجربی الزامی برای تمرکز بیش از حد روی درس های ریاضی و فیزیک وجود ندارد اما با توجه به ضرایب ۹ و ۶ به ترتیب برای هر یک، اهمیت آن ها قابل چشم پوشی نیست.

از بین دانشگاه های پذیرنده رشته داروسازی، می توان از دانشگاه تهران و شهید بهشتی تهران به عنوان قوی ترین و دانشگاه های مراکز استان ها مثل دانشگاه اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و… نام برد که ظرفیت تقریبی آن ها حدود ۷۰ نفر در سال است.


مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی

یکی از سوالاتی که برای علاقمندان به رشته داروسازی ممکن است ایجاد شود، این است که مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی، چقدر است. برای داوطلبان و ورودی های جدید این رشته ابهامات بسیاری در این زمینه که رشته داروسازی چند ترم است دکترای داروسازی چند سال است وجود دارد و ما پاسخ تمام این سوالات را به طور کامل شرح داده ایم:

حداقل مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی ۶ سال و حداکثر ۵/۹ سال است . اما در مورد بازارکار این رشته، حدود ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند که‌ از این‌ میان‌ بیش‌ از ۸۰ درصد جذب‌ داروخانه‌ها و مابقی‌ در صنایع‌ داروسازی‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو) و کارخانه‌های‌ آرایشی‌ ـ بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار می‌شوند یا در کارهای‌ اجرایی‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فعالیت‌ می‌کنند.

از سوی‌ دیگر در حال‌ حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای‌ مورد نیاز کشور (از نظر عددی‌) در کارخانه‌های‌ متعدد داروسازی‌ داخل‌ کشور ساخته‌ می‌شود و بدون‌ شک‌ این کارخانه‌ها به‌ کارشناسان‌ داروسازی‌ نیاز دارند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اکثر کارخانه‌های‌ داروسازی‌ کشور دارای‌ واحدی‌ به‌ نام‌ واحد تحقیقات‌ هستند و امکان‌ فعالیت‌های‌ تحقیقاتی‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ علاقه‌مند مهیا است.

همچنین ما در این مقاله سعی بر ان داشته ام مطالب مفید در زمینه رشته داروسازی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم امیداواریم مطالب مورد رضایت شما دوستان قرار گیرد


رشته داروسازی چند ترم است

مدت زمان تحصیل در دکترای عمومی 6 سال است. رشته داروسازی در طول دوره عمومی 12 ترم است که در 6 سال طی می شود و هر سال دو ترم دارد. برای تحصیل در دوره دکتری تخصصی لازم است 9 سال زمان صرف کنید که در همین صفحه به شرح طول دوره دکتری عمومی و تخصصی پرداخته ایم.


هر ترم داروسازی چند ماه است

هر ترم داروسازی در دوره دکتری عمومی که از طریق کنکور سراسری تجربی دانشجوی می پذیرد، به مدت 6 سال است. دانشجویانی که نتوانند طی 6 سال تمام دروس داروسازی را طی کنند، حداکثر تا 9/5 سال فرصت گذراندن دروس باقی مانده را پاس کرده و فارغ التحصیل شوند. هر ترم داروسازی شامل 16 هفته آموزشی و به عبارتی 4 ماه است و دانشجویان هر یک سال ، 2 ترم را می گذرانند. تعداد کل واحد های درسی رشته داروسازی 211 واحد است که در دو مرحله زیر ارائه می شوند :


مرحله اول داروسازی

در مرحله اول داروسازی شامل 180 واحد درسی زیر است:

  • دروس اختصاصی نظری
  • عملی
  • کارآموزی
  • پایان نامه

مرحله دوم داروسازی

مرحله دوم رشته داروسازی شامل 31 واحد درسی اختصاصی ، کارآموزی داروخانه شهری ، کارآموزی مقدماتی صنعت و پایان نامه 2 و 3 است.  داروسازی در مجموع از 24 واحد درسی عمومی ، 58 واحد درسی پایه و 129 واحد درسی اختصاصی و پایان نامه می باشد. دانشجویان داروسازی باید 140 واحد درسی را بگذرانند تا بتوانند واحد پایان نامه را اخذ کنند و فاصله زمان ثبت موضوع پایان نامه تا زمان دفاع نباید کمتر از یکسال باشد. هر واحد کارآموزی رشته داروسازی به مدت 51 ساعت است:

  1. کارآموزی داروخانه شهری (1) : 2 واحد معادل 102 ساعت
  2. کارآموزی داروخانه بيمارستانی : 2 واحد معادل 102 ساعت
  3. کارآموزی داروخانه شهری (2) : 2 واحد معادل 102 ساعت
  4. کارآموزی در عرصه داروخانه شهری : 6 واحد معادل 306 ساعت
  5. کار آموزی مقدماتی صنعت : 2 واحد معادل 102 ساعت

مدت زمان تحصیل در دکترای تخصصی 

مدت زمان تحصیل در دکترای تخصصی، 9 سال است. در این دوره تخصصی دانشجویان باید حدود ۴۰ واحد درسی پیشرفته را که بخش عمده آن به پایان نامه تعلق می گیرد، در حدود ۳ تا ۴ سال بگذرانند. در پایان، پس از نگارش و دفاع از پایان نامه موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی می شوند.

داروسازی دارای گرایش های تخصصی زیادی است که برگرفته از ماهیت چند بعدی این رشته و ارتباط نزدیک آن با علوم پایه و علوم بالینی است که عنوان برخی از آن ها، شیمی دارویی، دارو شناسی، بیوتکنولوژی دارویی و… است. دانش آموختگان مقطع دکترای عمومی داروسازی مانند دانشجویان پزشکی می توانند در آزمون ورودی دوره های تخصصی شرکت کنند تا بتوانند در گرایش یا تخصص دلخواهشان مدرک دکترای تخصصی یا پی اچ دی را کسب کنند.

دوره تحصیل برای رشته داروسازی حداقل ۱ سال کمتر از پزشکی است(تا ورودی های دو سه سال پیش علوم پایه داروسازی ٢سال و نیم بود ولی ازچند دوره پیش علوم پایه دارو ٢ ساله شده وهم اکنون اگر دروس به موقع گذرانده شوند ۵ سال و نیم بیشتر طول نمی کشد در حالی که پزشکی حداقل ٧ سال طول می کشد در بعضی جاها مثل کرمان دوره ٧ سال و نیم دارد . ) ضمن اینکه شما میتونین بدون گذروندن دوره سربازی در امتحانات تخصص شرکت کنید تخصصها شامل : داروسازی بالینی . داروسای هسته ای . فارماکوگنوزی . داروسازی صنعتی . آرایشی – بهداشتی . شیمی دارویی . فارماکولوژی . سم شناسی . (که همه ساله برتعداد گرایش های تخصص این رشته افزوده می شود ) هستند شما بایستی حد نصاب لازم در آزمونهای تافل یا ielts رو هم کسب کرده باشید.

نظرات دانشجویان رشته داروسازی

در این قسمت از مطلب، مصاحبه با دانشجویان داروسازی دانشگاه تهران و نظرات دانشجویان رشته داروسازی و پزشکی و داروسازان را در مورد رشته داروسازی می خوانید:

سخت ترین درس داروسازی چیست؟

  • برای هر کس فرق داره. در نظرات دانشجویان رشته داروسازی اومده که سخت ترین درس داروسازی، درس دارودرمان هست. مطالب زیاد و پیچیده و اغلب مشابه که واقعا قاطی می شه. ولی دروس شیمی دارویی و فارماکولوژی هم ممکنه برای بعضیا سخت باشه.

نظرات دانشجویان رشته پزشکی درباره داروسازی

  • شاید بپرسید در مطلب نظرات دانشجویان رشته داروسازی به نظرات دانشجویان پزشکی چکار داریم؟ راستش خیلی از پزشکی ها میگن که کاش می رفتیم داروسازی! واسه همین شاید بد نباشه این مطلبم اضافه کنم که رشته پزشکی از نظر درسی ممکنه سخت تر باشه اما بعد از چند ترم، دروس نظری تموم میشه و بقیش عملیه و اساسا سختی خاصی جز سختی فیزیکی ! نداره.

سختی های رشته داروسازی

نظر دانشجویان رشته داروسازی در مورد این رشته:

  • اولا دروس این رشته کاملا حفظی هست.
  • دوما مطالب زیاده
  • سوما مطالب عمیقه
  • چهارما تا ترم 11 که ترم آخره باید درس بخونین و جزوه و کتاب

مصاحبه با داروسازان و نظر درمورد داروسازی

  • نظر دانشجویان رشته داروسازی در مورد این رشته این است که در حال حاضر به طور تخصصی مصاحبه با داروسازان صورت نگرفته به جز چند مستند ایرانی و خارجی که جای کار داره. اگر هر سوالی در این مورد داشتید من درخدمتم. میتونید در قسمت نظرات مطرح بفرمایید.
  • مهم ترین چیز در انتخاب رشته، علاقه ست. علاقه به داروسازی باید در وجود شما باشه که وسط راه کم نیارین. من هم بارها به فکر افتادم که چرا داروسازی رو انتخاب کردم؟ ولی در نهایت به این نتیجه رسیدم که داروسازی با تمام سختی هاش رشته شیرینیه. هر کس نظر خودش رو داره. این نظر من بود. نظرات دانشجویان رشته داروسازی دیگه میتونه متفاوت باشه.

رشته داروسازی برای خانم ها

  • نظر دانشجویان رشته داروسازی در مورد این رشته برای خانم ها این است که قطعا رشته داروسازی یکی از رشته های محبوب برای خانم هاست. هم سختی کار کمتری داره و هم تمیز تره! اساسا وقتی در بیمارستان کار کنین، با صحنه های دلخراش متعددی مواجه میشین، اگه به خون علاقه ندارین! بهتره رشته داروسازی رو انتخاب کنین. پس رشته داروسازی برای خانم ها میتونه مناسب باشه. نظرات دانشجویان رشته داروسازی رو میتونین در همین صفحه همیشه دنبال کنین.

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :

جهت مشاوره در زمینه مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی چند ترم و چند سال است؟

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی