کد خبر : 10287

شرایط دریافت درجه سرلشکری

در این عنوان میخواهیم بپردازیم و توضیح بدهیم در مورد شرایط دریافت درجه سرلشکری و همچنین سطح های درجه های نظامی و افسران نیز چگونه می باشد.

شرایط دریافت درجه سرلشکری: سرلشکر در نیروهای نظامی ایران به درجهٔ نظامی بالاتر از سرتیپ و پایین‌تر از سپهبد گفته می‌شود. معادل آن در نیروی هوایی به همین نام و در نیروی دریایی ایران دریابان است. نشان آن عبارت است از نشان تیمساری ((که در هر ارتشی متفاوت است)) به علاوهٔ دو ستاره است . این درجه بالاترین درجه‌ای است که در پس از انقلاب به یک نظامی اعطا شده‌ است. بلندپایه‌ترین فرماندهان نظامی ایران یعنی محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و  غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا  حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر همگی سرلشکر هستند. فرمانده نیروی انتظامی ایران معمولاً یک سرتیپ است.

سرتیپ دوم کیست؟؟

سرتیپ دوم درجه‌ای است که در نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کار می‌رود. این درجه بالاتر از درجهٔ سرهنگی و پایین‌تر از درجهٔ سرتیپی قرار دارد. ترفیع افسران به این درجه بر اساس لیاقت و طبق نظر مقامات بالای نظامی امکان‌پذیر می‌باشد.

در ارتش جمهوری اسلامی ایران افسرانی موفق به اخذ این درجه می‌شوند که دوره‌های مقدماتی و عالی ارتش را طی کرده باشند و توانسته باشند دورهٔ دافوس ارتش را نیز باموفقیت پشت سر گذاشته باشند. البته طی سه دورهٔ فوق دلیلی بر دریافت این درجه نیست بلکه لزوم اخذ درجهٔ سرتیپ دومی گذراندن دوره‌های فوق می‌باشد.

این درجه در ارتش شاهنشاهی ایران وجود نداشته است و از سال 1366 به کار گرفته شده است. همانند درجهٔ دریادار دوم در نیروی دریایی در بسیاری از ارتش‌های جهان معادلی ندارد.

 سطح های  درجه نظامی

به صورت کلی درجه بندی های نظامی را به شما بگوییم به ترتیب پایین به بالا درجه سربازی  و  درجه داران یا مدرجین  افسران جزء ، افسران ارشد و در نهایت امراء ( امیران ) را می توانیم نام ببریم. برای مثال سرجوخه و سرباز از درجه سربازها  و  گروهبان و استوار از درجه های مدرجین  و  ستوان و سروان از درجه افسران جزء  و سرگرد و سرهنگ از درجه افسراد ارشد و همچنین سرتیپ و همچنین  سرلشکر و سپهبد از درجه های امیران ( امراء ) محسوب می شوند و نواع درجه های نظامی به صورت زیر می باشد:

• سطوح درجه سربازی در نظام

• سطوح درجه مدرجین ( درجه دارها ) در نظام

• سطوح درجه افسران جزء در نظام

• سطوح درجه افسران ارشد در نظام

• سطوح درجه امراء در نظام


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی