جهت مشاوره در زمینه ثبت نام دانشجویان ایرانی روسیه و اوکراین در سامانه نقل و انتقال وزارت بهداشت

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 44443

شرایط انتقال دانشجویان علوم پزشکی از اوکراین و روسیه به ایران

شرایط انتقال دانشجویان علوم پزشکی از اوکراین و روسیه به ایران

شرایط انتقال دانشجویان علوم پزشکی از اوکراین و روسیه به ایران اعلام شد. دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی از تدوین برنامه وزارت بهداشت برای انتقال دانشجویان ایرانی از روسیه و اوکراین خبر داد و گفت:دانشجویان خارج از کشور ملزم به گذراندن آزمون ارزیابی می شوند.


شرایط انتقال دانشجویان علوم پزشکی از اوکراین و روسیه به ایران

شرایط انتقال دانشجویان علوم پزشکی از اوکراین و روسیه به ایران به شرح زیر است:

  • دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های روسیه و اوکراین که در رشته‌های علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند و علاقمند به بازگشت به ایران هستند در سامانه انتقال دانشجویان از خارج به داخل مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت باید ثبت نام کنند.
  • این دانشجویان باید مدارک خود را در آن سامانه بارگذاری کنند. مدارک آنها بررسی می‌شود و تا جایی که امکان کمک وجود داشته باشد و بر اساس ضوابط و آزمون‌هایی که از این دانشجویان گرفته می‌شود، امکان انتقال آنها وجود دارد.

امکان ثبت نام دانشجویان ایرانی روسیه و اوکراین در سامانه نقل و انتقال وزارت بهداشت:

  • این دانشجویان از هفته آینده می‌توانند وارد سامانه مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت شوند و ثبت نام خود را انجام دهند. پرونده‌های آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر ضرورت داشته باشد برای این افراد هم یک آزمون برگزار می‌شود.
  • دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی از تصویب آزمون ارزیابی برای دانشجویان ایرانی که قبل از سال ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های خارج از کشور ثبت نام کرده بودند، خبر داد و گفت: برای دانشجویان ایرانی که قبل از ۲۰۱۹ وارد دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت شده بودند ولی تحصیل آنها به دلیلی با آئین نامه‌های وزارت بهداشت مطابقت نداشته است، آزمون ارزیابی طراحی شد.

تصویب آزمون ارزیابی برای دانشجویان ایرانی در شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی

  • به طور مثال آن زمان افرادی با کسر معدل دیپلم مواجه بوده‌اند و متاسفانه به آنها گفته شده است که کسر معدل دیپلم خود را جبران کنند در حالی که این موضوع کاملاً غیرمنطقی و غیرطبیعی است. ما در آموزش و پرورش موضوعی با عنوان جبران معدل دیپلم نداریم بلکه موضوع جبران نمره یک یا چند درس است.
  • متاسفانه اتفاقات خوبی در این زمینه نیافتاده است و مستنداتی به وزارت بهداشت رسید که نشان داد مشکلاتی در این زمینه وجود داشت. از همین رو به این گروه از دانشجویان اعلام شد که افرادی که کمبود نمره معدل تا اندازه نیم نمره داشته‌اند یا در دانشگاه تحصیل شان براساس زمانی که رفته‌اند و ثبت نام کرده‌اند، نمره شان بررسی شود و مساعدتی صورت گیرد.

ملاک تنها زمان ثبت نام فرد در آن دانشگاه و مطابقت با آئین نامه همان سال وزارت بهداشت است

  1. دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی یادآور شد: شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مصوب کرد که دانشجویانی که قبل از سال ۲۰۱۹ به دانشگاه‌های مورد تایید رفته‌اند و مشکلات تحصیلی دارند ملزم می‌شوند در یک آزمون ارزیابی شرکت کنند.
  2. نکته مهم برای این دانشجویان این است که بر اساس آئین نامه زمان خودشان بررسی می‌شوند. ممکن است فردی سال ۲۰۱۶ به دانشگاهی رفته باشد که مورد تایید وزارت بهداشت بوده اما آن دانشگاه سال بعد مورد تایید نبوده باشد، بنابراین خللی در ارزیابی فرد ایجاد نمی‌شود و ملاک تنها زمان ثبت نام فرد در آن دانشگاه و مطابقت با آئین نامه همان سال وزارت بهداشت است.
  3. وی خاطرنشان کرد: آزمون ارزیابی برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برگزار می‌شود. آزمون شامل ۲۰۰ سوال است که سوالات شامل دو گروه دروس دانشگاهی و دبیرستانی است که منظور از دروس دانشگاهی دروسی است که معمولاً در همه جای دنیا در دو سال اول دانشگاه گذرانده می‌شود و همچنین دروس دبیرستان نیز که گذرانده‌اند.
  • منابع این دروس، منابع آزمون و نوع سوالات به طور کامل به اطلاع دانشجویان رسانده می‌شود. دستورالعمل مورد نظر مصوب شده و پس از امضای وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی برنامه ریزی ابلاغ می‌شود.

آزمون ارزیابی برای دانشجویان واجد شرایط یک بار در سال برگزار می‌شود

  • این آزمون ارزیابی برای دانشجویان واجد شرایط یک بار در سال برگزار می‌شود و امیدواریم پس از ابلاغ آن را برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ اجرا کنیم. آزمون تا سه سال یعنی در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

آزمون ارزیابی به منزله پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های داخل کشور نیست

  • دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی اضافه کرد: نکته مهم این است که این آزمون به منزله پذیرش دانشجویان در داخل کشور نیست. در واقع این آزمون جایگزین آن کسری‌های نمره می‌شود و با گذراندن این آزمون پرونده افراد واجد شرایط در شورای نقل و انتقال دانشجویان مطرح می‌شود تا بتوانند مجوز لازم را دریافت کنند و پس از آن از دانشگاه‌های داخل کشور پذیرش بگیرند.
  • وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب اگر قرار باشد که مدارک این گروه از افراد ارزیابی شود می‌توان با این آزمون یک ارزیابی دقیق و با معیار کمی و مناسب آن را بررسی کرد. همچنین از فشارهایی که ممکن است به اشکال مختلف وارد شود که افراد با شرایط غیر آئین نامه پذیرش شوند نیز جلوگیری می‌شود.

پرونده دانشجویان با حداقل ۶۰ درصد نمره قابلیت طرح در شورای نقل و انتقال را پیدا می‌کند

  • حسن زاده اظهار داشت: آزمون ارزیابی دارای یک حدنصاب است و افراد باید حداقل ۶۰ درصد نمره را کسب کنند تا پرونده این دسته از دانشجویان قابلیت طرح در شورای نقل و انتقال از خارج به داخل را داشته باشد.
  • دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی درباره تصمیم وزارت بهداشت برای دانشجویانی که بعد از سال ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل خود را آغاز کرده‌اند، گفت: آئین نامه وزارت بهداشت می‌گوید برای بعد از سال ۲۰۱۹، انتقال به داخل کشور ممنوع است اما شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است که وزارت بهداشت برای این موضوع باید آئین نامه بنویسد.

طراحی آئین نامه برای افرادی که بعد از سال ۲۰۱۹ تحصیل خود را شروع کرده‌اند

  • وی افزود: ما در وزارت بهداشت در مرکز خدمات آموزشی، شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، مرکز سنجش آموزش پزشکی و همچنین معاونت حقوقی وزارت بهداشت در حال طراحی آئین نامه‌ای برای افرادی هستیم که بعد از سال ۲۰۱۹ تحصیل خود را شروع کرده‌اند، تا بتوانیم بررسی دقیق‌تری در این زمینه داشته باشیم که به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ نهایی شود.
  • حسن زاده اظهار داشت: متاسفانه در مدت کوتاهی مصوبات و آئین نامه‌های زیادی تصویب شده که کارها را به مراتب مشکل کرده است و امیدواریم به گونه‌ای شود که افرادی که محق هستند به حق خود برسند.
به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره در زمینه ثبت نام دانشجویان ایرانی روسیه و اوکراین در سامانه نقل و انتقال وزارت بهداشت

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی