جهت مشاوره در زمینه نحوه استفاده از خدمات سایت رتبه بندی معلمان

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 45666

ورود به سامانه رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir

ورود به سامانه رتبه بندی معلمان | سایت اصلی رتبه بندی فرهنگیان
آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش امکان رتبه بندی معلمان را به سامانه my.medu.ir اضافه کرده است تا از تشکیل پرونده‌های کاغذی و پر هزینه جلوگیری نماید. از این پس سایت رتبه بندی معلمان، همان سایت ضمن خدمت فرهنگیان است.


ورود به سامانه رتبه بندی معلمان آموزش و پرورش

سایت قبلی رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir بود، آدرس سایت جدید رتبه بندی معلمان my.medu.ir است. برای ورود به سامانه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان که پرونده الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی http://my.medu.ir که برای معلمان و فرهنگیان سراسر کشور است، لینک ورود به سامانه رتبه بندی را انتخاب نمایید:

وزارت آموزش و پرورش ارائه خدمات رتبه بندی معلمان را از طریق سامانه my.medu.ir انجام می دهد تا از تشکیل پرونده‌های کاغذی و پر هزینه جلوگیری نماید. از این پس سایت رتبه بندی معلمان و فرهنگیان به نشانی ،my.medu.ir است.

ورود به سامانه رتبه بندی معلمان مای مدیو my.medu.ir


ورود به سامانه رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir 2

تنها سامانه رسمی رتبه بندی معلمان و فرهنگیان به نشانی http://my.medu.ir است. وزارت آموزش و پرورش سامانه رتبه بندی معلمان را فعال کرد…


مدارک مورد نیاز برای رتبه بندی معلمان 1401-1402

باسمه‌تعالی
آیین‌ نامه نظام رتبه‌بندی معلمان

توجه:

🔅همکاران گرامی و مدیران محترم:

اگر در سایت my.medu.ir توانستید اطلاعات خود را ویرایش کنید یعنی هنوز در سامانه رتبه بندی ، مستندات شما تایید نشده است و فورا با مدیر خودتان در تماس باشید. در غیر اینصورت پیام قرمز بالا را نمایش می دهد و کار انجام شده و نگران نباشید.
⭕️⭕️مدیران محترم، این پیام رو به اطلاع همه همکاران آموزشی خود برسانید
⭕️⭕️ ضمناً بررسی کنید عزیزان بازنشسته واحد سازمانی شما از تایید مستندات رتبه بندی جا نمانند. 

رتبه های معلمین مشخص شد

📲ابتدا با نام کاربری و رمز وارد سایت مای مدیو بشید
📩سپس در پنل کاربری خود روی گزینه “نتیجه رتبه بندی” کلیک کنید تا رتبه خود را مشاهده نمایید.

ورود به سامانه رتبه بندی معلمان برای رتبه بندی

🥇لازم به ذکر است رتبه تمامی معلمین قابل مشاهده نیست و ممکن است رتبه شما هنوز تعیین نشده باشد.
👨‍💻 جای نگرانی نیست، رتبه این معلمین هم اکنون در این سایت در حال درج شدن است.

هیأت وزیران در جلسه اخیر به پیشنهاد شماره 9431 وزارت آموزش و پرورش، که با همکاری سازمان برنامه بودجه کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تهیه شده است، به استناد ماده 9 قانون نظام رتبه­ بندی معلمان مصوب مجلس شورای اسلامی، در راستای تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آیین­ نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

سامانه رتبه‌بندی معلمان بازشده است و به‌ صورت رسمی شروع به کار کرده است. 

امکان ثبت اعتراض به رتبه بندی معلمان نیز در سامانه رتبه بندی معلمان (مای مدیو)، فراهم شده است. 

نتایج رتبه بندی معلمان

آدرس سایت رتبه بندی معلمان چیست؟

فعالیت سامانه رتبه بندی معلمان شروع شده است. برای ورود به سامانه رتبه بندی معلمان به ادرس my.medu.ir مراجعه نمایید در همین صفحه لینک ورود مستقیم به سامانه رتبه بندی معلمان را در اختیار فرهنگیان عزیز قرار داده ایم. می توانید کلیه مراحل را اجرا کرده و فرم‌ها را استفاده کنید.

در صورت داشتن رمز ورود به پروفایل سامانه رتبه بندی معلمان، می‌توانید از کد ملی به عنوان کاربری و رمز سامانه پروفایل برای ورود به سامانه استفاده نمایید.

سامانه رتبه‌بندی در سال 1402 به طور رسمی در دسترس معلمان قرار گرفت.

  • به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: محور تحول در آموزش و پرورش معلم است و یکی از کارهایی که برای معلمان باید انجام شود آن است که معلم در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند به افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت کمک کند.
  • لایحه رتبه‌ بندی فرهنگیان براساس سند تحول بنیادین نوشته‌شده است و اجرای آن در طول این سال‌ها با موانعی مواجه شد که نهایتاً در سال گذشته لایحه خامی از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد که دولت تأمین مالی نشده بود.
  • پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، به دلیل این‌که برنامه دولت اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود و به دلیل اینکه این لایحه دولت قبل تأمین مالی نشده بود، می‌توانست آن را پس بگیرد، اما دولت این کار را نکرد و با همکاری مجلس بودجه‌ای برای لایحه رتبه‌بندی معلمان، مصوب شد.
  • وی، قانون رتبه‌بندی معلمان را در راستای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و صلاحیت‌های معلمی و ایجاد رقابت در نظام تعلیم و تربیت و بهبود معیشت فرهنگیان دانست و افزود: در مورد قانون رتبه‌بندی فرهنگیان فقط نباید موضوع سوم آن دیده شود و کلیت این قانون که به نفع نظام تعلیم و تربیت است باید بیان شود.
  • نوری بابیان این‌که پس از رفع ایرادات آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان که توسط کمیسیون تلفیق مجلس اعلام‌شده بود، این ایرادات اصلاح شد و در پانزدهم مردادماه سال جاری آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان نهایی شد، تصریح کرد: سامانه رتبه‌ بندی معلمان هم‌اکنون بازشده است تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند، سامانه رتبه‌بندی فرهنگیان برای تمامی معلمان است تا بتوانند مدارک خود را در آن بارگذاری کنند.

💢آدرس جدید سامانه رتبه بندی و نحوه بارگذاری مدارک

👤رییس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش:

  • ▫️ آدرس سامانه بارگذاری مدارک رتبه بندی my.medu.ir است و آدرسی که پیش از این اعلام شده بود سامانه rtb.medu.ir بود که هم اکنون غیر فعال است.
  • ▫️ همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه رتبه بندی داشتند وارد شوند گفت: اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است.

نحوه ثبت نام در سامانه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان my.medu.ir

معلمان گرامی در سراسر کشور می توانند برای بهره مندی از مزایای طرح تبه بندی وارد سامانه رتبه بندی معلمان شوند. لازم است در زمان مشخص شده با استفاده از کد ملی و رمز عبور وارد پروفایل خود در سامانه رتبه بندی معلمان شوید.

 اگر رمز حساب کاربری سامانه پروفایل را در اختیار ندارید، در سایت ثبت نام نمایید، در ادامه نحوه ثبت نام در سامانه رتبه بندی معلمان my.medu.ir  را شرح داده ایم:

نحوه ورود به سامانه رتبه بندی معلمان

به نشانی سامانه رتبه بندی معلمان یعنی my.medu.ir مراجعه کنید.

1- در مرورگر خود آدرس سامانه مای مدیو به نشانی my.medu.ir را جستجو کنید.

2- نام کاربری و رمز عبور خود را به عنوان فرهنگی وارد کنید. نام کاربری برای ورود به سامانه رتبه بندی ملعمان، کد ملی است و رمز عبور سامانه جدید رتبه بندی (مای مدیو)، همان رمز سامانه قبلی رتبه بندی معلمان است.

ورود به سامانه رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir 3

بعد از وارد کردن رمز عبور و نام کاربری، وارد پنل شخصی (میز کار) خود در سایت مای مدیو می شوید. برای مشاهده نتایج رتبه بندی معلمان، می توانید مطابق تصویر زیر، روی آیکن  “نتیجه رتبه بندی”، کلیک کنید:

ورود به سامانه رتبه بندی معلمان برای رتبه بندی


نحوه بازیابی رمز در سامانه رتبه بندی معلمان

یکی از مشکلاتی که کاربران سامانه طرح رتبه بندی معلمان با آن مواجه هستند، فراموشی رمز عبور می باشد. اگر رمز سامانه رتبه بندی معلمان را گم کرده یا فراموش کرده اید، نگران نباشید؛ می توانید برای بازیابی رمز در سامانه رتبه بندی معلمان اقدام کنید.

برای بازیابی رمز سامانه رتبه بندی معلمان به ترتیب زیر اقدام کنید:

  • روی عبارت فراموشی رمز کلیک کنید، در صفحه جدید کد پرسنلی، کد ملی و شماره همراه خود را وارد کنید.
  • برای بازیابی رمز سامانه رتبه بندی معلمان لازم است حتما شماره موبایل، متعلق به خودتان باشد و به نام شما ثبت شده باشد و در دیگر سامانه های آموزش و پرورش با همان شماره فعالیت خود را انجام داده باشید. به این معنی که شماره موبایل شما باید از قبل در سیستم آموزش و پرورش ثبت و احراز هویت شده باشد.
  • حالا می توانید از روش اعتبار سنجی برای بازیابی رمز در سایت رتبه بندی معلمان، استفاده کنید و یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید:

1- ارسال پیامک از گوشی: عدد اعلام شده را به شماره 3000200 ارسال کنید.

2- دریافت پیامک از پنل : عددی برای شما پیامک می شود و باید در مرحله بعد در سامانه وارد کنید.


ورود به سامانه رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir 4



در این مرحله، به سادگی رمز خود را در سامانه مای مدیو، بازیابی کرده اید و می توانید با کلمه عبور جدید وارد پنل خود در سایت my.medu.ir شوید. فرهنگیان و معلمان عزیز می توانند بعد از دریافت رمز، از خدمات این سامانه نظیر دریافت فیش حقوقی، استفاده کنند:

نحوه دریافت فیش حقوقی فرهنگیان


بازیابی رمز در سامانه رتبه بندی معلمان

✔️ بازیابی رمز سامانه رتبه بندی معلمان از طریق تماس تلفنی نیز امکانپذیر است. معلمان و فرهنگیان عزیز می توانند به راحتی، از طریق تماس تلفنی، رمز سایت my.medu را بازیابی کنند.

✔️ برای بازیابی رمز در سامانه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان، می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره تلفن ده رقمی 9099071613 تماس بگیرید. امکان تماس هر روز حتی در ایام تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 شب فراهم شده است.

بهترین مشاور انتخاب رشته در تهرانورود به سامانه رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir 5



نحوه ثبت اطلاعات در سامانه رتبه‌ بندی معلمان

  • همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری به سامانه مای مدیو وارد شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش‌بینی شده است.
  •  فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.
  • سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت تست‌های فنی نشان می‌دهد که نباید مشکل خاصی در زمینه تعداد بالای کاربران به سایت مای مدیو داشته باشیم. سرورها و پهنای باند ویژه اختصاص داده شده و اقدامات زیرساختی و سخت‌افزاری انجام شده و مسئله خاصی وجود نداشته است. با این حال همکاران ما رصد لحظه‌ای خواهند داشت.

نحوه اعتراض به رتبه بندی معلمان

در فیلم زیر، نحوه اعتراض به رتبه بندی معلمان شرح داده شده است:

1- در مرورگر خود آدرس سامانه مای مدیو به نشانی my.medu.ir را جستجو کنید.

2- نام کاربری و رمز عبور خود را به عنوان فرهنگی وارد کنید. نام کاربری برای ورود به سامانه رتبه بندی ملعمان، کد می است و رمز عبور سامانه جدید رتبه بندی (مای مدیو)، همان رمز سامانه قبلی رتبه بندی معلمان است.

بعد از وارد کردن رمز عبور و نام کاربری، وارد پنل شخصی (میز کار) خود در سایت مای مدیو می شوید. برای مشاهده نتایج رتبه بندی معلمان، می توانید مطابق تصویر زیر، روی آیکن “نتیجه رتبه بندی”، کلیک کنید.

اگر نسبت به نتیجه رتبه بندی خود، معترض هستید، می توانید اعتراض خود را در همین پنل ثبت کنید.  گزینه ثبت اعتراض در این سامانه یک امکان جدید است و میز کار معلمان در بخش رتبه بندی در حال به روزرسانی و تکمیل است.

اگر برای ثبت اعتراض به نتیجه رتبه بندی، با مشکل یا سوال روبرو شده اید، می توانید از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور، با شماره ده رقمی 9099071613 (سامانه مشاور تحصیلی)، تماس حاصل فرمایید.

ورود به سامانه رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir 5 تلفن مرکز مشاوره تحصیلی صدای مشاور

کارشناسان این سامانه راهنما و پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند و در صورتی که مشکل فنی در میز کار سایت رتبه بندی وجود نداشته باشد، مراحل دریافت نتیجه رتبه بندی و ثبت اعتراض به نتایج رتبه بندی معلمان و فرهنگیان را برای متقاضیان انجام می دهند.

نکات مهم در ثبت اعتراض به رتبه بندی در سامانه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان:

  • 1- در صورتی که هر یک از ارزیابی شوندگان نسبت به نحوه رسیدگی و ارزیابی و رتبه تعیین شده خود، اعتراضی داشته باشد می‌تواند حداکثر ظرف ۱۰ روز از ابلاغ رتبه، درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیئت ممیزه سطح بالاتر ارائه کند. در صورت وارد بودن اعتراض متقاضی، رتبه وی توسط هیئت ممیزه رسیدگی کننده به اعتراض تعیین و تاریخ اجرای حکم وی از تاریخ استحقاق خواهد بود.
  • 2- به استناد قسمت ب از جز ۵-۲- بند ۵ شیوه نامه ابلاغی کارگروه تخصصی نظارت و رسیدگی به اعتراضات با مسئولیت مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و با عضویت نمایندگان دفتر حقوقی و دفتر هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و نیز کارگروه متناظر آن صرفاً در سطح، استان تحت نظر هیئت ممیزه ذیربط تشکیل می‌شود.


کدام بخش وزارتخانه پاسخگوی مشکلات سامانه رتبه بندی معلمان است؟

  • سیاح در پاسخ به اینکه در صورت بروز مشکل، کدام بخش وزارتخانه پاسخگو است و فرهنگیان باید با چه شماره‌ای تماس بگیرند؟ گفت: تمام مناطق آموزش و پرورش موظف شده‌اند میزکار رتبه‌بندی داشته باشند. امروز اطلاعیه‌ای از سوی امور اداری یا مرکز سنجش منتشر و شماره تماس و نحوه پشتیبانی قید خواهد شد تا همکاران بتوانند پیگیری کنند.
  • لازم به ذکر است صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفته، معلمان بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و مبتنی بر شماره ملی خود می‌توانند مدارک و مستندات خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا بر اساس آن، نظام رتبه‌بندی و شایستگی و صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد و در بازه زمانی یک ماهه اقدامات لازم انجام شود.
  • به گفته وی و بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه‌بندی شهریور ماه به صورت علی‌الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه‌بندی اقدام کرد.

ماده و تبصره های رتبه بندی معلمان

  • ماده 1️⃣- تعاریف و اختصارات
    در این آیین‌نامه تعاریف مندرج در ماده دو قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ملاک عمل بوده و به جهت رعایت اختصار به وزارت آموزش و پرورش «وزارت» و به نظام رتبه‌بندی معلمان «رتبه‌بندی» و به قانون نظام رتبه‌بندی معلمان «قانون» اطلاق می شود.
  • ماده 2️⃣ – دایره مشمولان
    افرادی که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امورتربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی
  • تبصره 1️⃣: افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب 58/9/17 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می‌شوند.
  • تبصره 2️⃣: آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذیربط از رتبه بندی برخوردار نمی‌شوند.
  • ماده 3️⃣
    معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه، خود با رعایت ضوابط مندرج در قانون و این آیین‌نامه در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه به ترتیب آموزش‌یارمعلم، مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار می‌گیرند.
    ماده
  • 4️⃣- فرایند رتبه‌بندی
    فرایند رتبه‌بندی برای مشمولین بر مبنای امتیازات مکتسبه ناشی از معیارهای ذیل و با رعایت ترتیب اولویت انجام می‌شود:.باسمه‌تعالی
    آیین‌ نامه نظام رتبه‌بندی معلمان
    هیأت وزیران در جلسه –/–/– به پیشنهاد شماره 9431 وزارت آموزش و پرورش، که با همکاری سازمان برنامه بودجه کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تهیه شده است، به استناد ماده 9 قانون نظام رتبه­ بندی معلمان مصوب مجلس شورای اسلامی، در راستای تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آیین­ نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
  • ماده 1️⃣- تعاریف و اختصارات
    در این آیین‌نامه تعاریف مندرج در ماده دو قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ملاک عمل بوده و به جهت رعایت اختصار به وزارت آموزش و پرورش «وزارت» و به نظام رتبه‌بندی معلمان «رتبه‌بندی» و به قانون نظام رتبه‌بندی معلمان «قانون» اطلاق می شود.
  • ماده 2️⃣ – دایره مشمولان
    افرادی که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امورتربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی
  • تبصره 1️⃣: افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب 58/9/17 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می‌شوند.
  • تبصره 2️⃣: آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذیربط از رتبه بندی برخوردار نمی‌شوند.
  • ماده 3️⃣
    معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه، خود با رعایت ضوابط مندرج در قانون و این آیین‌نامه در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه به ترتیب آموزش‌یارمعلم، مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار می‌گیرند.
    ماده
  • 4️⃣- فرایند رتبه‌بندی
    فرایند رتبه‌بندی برای مشمولین بر مبنای امتیازات مکتسبه ناشی از معیارهای ذیل و با رعایت ترتیب اولویت انجام می‌شود:.

اخبار رتبه بندی معلمان 

اخبار رتبه بندی معلمان:

مذاکره با سازمان برنامه‌وبودجه برای اضافه پرداخت‌های رتبه‌بندی به‌صورت علی‌الحساب

  • با سازمان برنامه‌وبودجه مذاکراتی صورت گرفته است تا بخشی از اضافه پرداخت‌های ناشی از رتبه‌بندی تا زمانی که رتبه‌های معلمان به‌طور کامل مشخص شود به‌صورت علی‌الحساب به معلمان پرداخت شود.
  • وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برخی از تأخیرهایی که در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به وجود آمد به دلیل این بود که تعدادی از فرهنگیان شامل این قانون نمی‌شدند که با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت و رفت‌وبرگشت‌هایی که پیدا کرد، آنان نیز مشمول این قانون شدند و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار نفر از معلمان، مشمول قانون رتبه‌بندی فرهنگیان خواهند شد.
  • وی به اقدامات تحولی در یک سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش، اشاره و عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی کند. یکی از اولویت‌های رهبر معظم انقلاب اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، لذا یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود و اولین اقدام تحولی ایجاد تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی تربیت‌معلم

آموزش و پرورش اخیراً آیین‌نامه نظام رتبه‌ بندی معلمان را تدوین کرده است.

طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از همان طرح‌های بلاتکلیف‌مانده و پربحث در نظام تعلیم و تربیت است که هرچند در سند بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین در مورد آن صحبت شده است اما از طرح موضوع تا اجرا، مسیری ۱۰ساله طی شد تا رتبه‌بندی معلمان بعد از توقف در ایستگاه‌های پاستور و بهارستان سرانجام برای معلمان به سرانجام برسد و آن‌طور که شواهد و اظهارات مسئولان آموزش و پرورش نشان می‌دهد  قابلیت اجرا دارد.

طرحی که بعد از کش‌وقوس فراوان میان شورای نگهبان و مجلس، سرانجام در اسفند ماه تصویب و به قانون تبدیل شد، بر این اساس ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این قانون را برای اجرایی شدن به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد؛ وزارت آموزش و پرورش هم موظف است ضمن تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون، آن را به مرحله اجرا درآورد.

آموزش و پرورش اخیراً آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را تدوین کرده است و عباس نجار سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری این وزارتخانه مدعی شد: در تدوین آیین‌نامه مشارکت نمایندگان و معلمان را داشتیم.

ملاک‌های اصلی در رتبه‌ بندی معلمان

آن‌طور که آیین‌نامه تدوین‌شده آموزش و پرورش نشان می‌دهد، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترام‌آمیز با دانش‌آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و… با ۳۰۰ امتیاز تأثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد، بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر ۷۵ امتیاز، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد با حداکثر امتیاز ۳۰، تألیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز ۲۰ و… قرار می‌گیرد.

با وجود تمام بحث و بررسی‌هایی که بر سر نحوه، زمان و چگونگی اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان وجود داشت، نسخه نهایی از آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان عوامل مؤثر در این کار را شامل شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه در نظر گرفته است.

هر رتبه معلمان چه امتیازی نیاز دارد؟

با این ملاک‌ها سرانجام معلمان در ۵ گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه‌بندی می‌شوند که برای دستیابی به هر کدام از این رتبه‌ها به‌جز آموزشیار معلم که تا ۵۰۰ امتیاز را شامل می‌شود برای سایر رتبه‌ها به‌ترتیب حداقل ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۵۰ و ۹۰۰ امتیاز ضرورت دارد.

ورود به سامانه رتبه بندی فرهنگیان آموزش و پرورش rtb.medu.ir 7

البته وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبه‌بندی برای دریافت مدارک و مستندات معلمان هم اقدام کند و داده‌های دریافت‌شده در این سامانه به‌طور شفاف قابل رصد باشد.

مسیر معکوس رتبه‌ بندی معلمان

با توجه به قوانین وضع‌شده برای قانون رتبه‌بندی معلمان، معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون را کسب کرده‌اند، هر سه سال یک‌بار دوباره طبق ضوابط این آیین‌نامه اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر امتیاز لازم را برای حفظ رتبه کسب نکنند، به رتبه پایین‌تر تنزل خواهند کرد و به‌دنبال این موضوع موظف به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش می‌شوند و اگر این مورد برای بار دوم تکرار شود، معلم از رسته آموزشی و فرهنگی خارج خواهد شد.

علاوه بر این موضوع به‌طور کلی اجرای نظام رتبه‌بندی دو سال بعد از اجرا مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین و تأثیر بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت مورد بررسی و در صورت نیاز بازنگری می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره در زمینه نحوه استفاده از خدمات سایت رتبه بندی معلمان

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 5 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی