جهت مشاوره در زمینه تغییرات کنکور 1403

با مشاوران متخصص ما از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از ساعت 8 صبح الی 12 شب تماس بگیرید.

شماره تماس از سراسر کشور: ۱۶۱۳ ۹۰۷ ۹۰۹

کد خبر : 25694

تغییرات کنکور 1403

تغییرات کنکور 1400

در این مقاله از تغییرات کنکور 1403 کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مطلع می شوید. شرایط متفاوت در کنکور سال آینده وجود دارد. داوطلبان برای تغییرات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری آماده باشند.

تغییرات کامل کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و آزمون دکترای تخصصی برای سال


تغییرات کنکور‌های سراسری

 انقلابی ترین تغییرات کنکور سراسری در سال 1402 به شرح زیر اعلام شد:
  1. کنکور سراسری سال جاری با تغییرات گسترده ای همراه بوده است. برای بهترین عملکرد در آزمون، داوطلبان شرکت در کنکور گروه های مختلف باید با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ آشنا شوند و خود را با آن ها هماهنگ کنند. بعضی از فاکتورهای مهم و اثرگذار در آزمون سال های قبل، در کنکور سال جاری حذف شده اند و دیگر هیچ تاثیری ندارند.
  2. تغییرات کلی کنکور سراسری شامل افزایش تاثیر سوابق تحصیلی، برگزاری آزمون در دو مرتبه در سال، حذف درس های عمومی از آزمون کنکور و حذف زیر گروه ها است. نحوه محاسبه نمره و معیار پذیرش در کنکور ۱۴۰۲ هم با تغییراتی همراه بوده است. داوطلبان نیاز دارند که با جزئیات این تغییرات آشنا شوند و برنامه ریزی های لازم را برای شرکت در آزمون انجام دهند.
  • کنکور سراسری در چند سال گذشته با مشکلات بسیاری روبرو بوده است. به همین جهت، شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به ایجاد تغییراتی در برگزاری کنکور کرده تا این مشکلات را برطرف کند و مسیر جدیدی را برای داوطلبان به ارمغان آورد. افزایش تأثیر معدل و حذف دروس عمومی از جمله تغییرات مهمی هستند که در کنکور 1402 توسط شورای عالی انقلاب اعمال شده است. مطابق گزارش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری، آن از این پس در دو مرحله برگزار خواهد شد.
  • به طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، داوطلبان در صدد کسب رتبه‌های بالاتر در کنکور، بسته به سابقه تحصیلی سال دوازدهم خود و بر مبنای 10 درسی که آزمون آنها به صورت استاندارد کشوری برگزار می‌شود، رتبه‌بندی می‌شوند. این تغییرات به دانش آموزان این امکان را می‌دهد که با توجه به سوابق تحصیلی و عملکرد خود، به رتبه‌های بالاتر در کنکور دست یابند و با آسانی مسیر آینده خود را تعیین کنند.

دو بار ثبت نام برای کنکور 

  1. برگزاری کنکور سراسری به عنوان مطمئن ترین روش برای ارزیابی توانایی ها، پیشرفت و دانش داوطلبان و دانش آموزان در ایران شناخته شده است. با این حال، برخی از روسای دانشگاه های معتبر کشور به نحوه برگزاری کنکور سراسری اعتراض دارند و برخی داوطلبان منتظر حذف کنکور هستند.
  2. تغییراتی مانند چند مرحله شدن کنکور سراسری می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا در صورت عدم قبولی در یک نوبت، در نوبت بعدی مجدداً شرکت کنند
  3. همچنین دیگر نگرانی و استرسی نیز نخواهند داشت و درصد قبولی نیز در داوطلبان افزایش می یابد. دانش‌آموزان برای شرکت در کنکور دولتی زمان و هزینه‌های زیادی را می‌گذارند، اما ممکن است به دلایلی نظیر بیماری، فشار روانی، حوادث اجتماعی و… عملکرد خوبی در کنکور نداشته باشند و لذا لازم است راه حلی برای مقابله با این موارد در نظر گرفته شود.
  4. در کنکور ۱۴۰۲، آزمون به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند در هر دو مرحله یا تنها در یکی از آن‌ها شرکت کنند. نمره یکی از مراحل به انتخاب داوطلب به عنوان نمره آزمون ثبت خواهد شد. با این تغییر، داوطلبان دو فرصت برای شرکت در آزمون دارند و می‌توانند نمره بالاتر را ثبت کنند. این تغییر می‌تواند به کاهش استرس داوطلبان کمک کند.
  5. ثبت نام برای کنکور ۱۴۰۲، دو بار انجام شد. ثبت نام برای نوبت اول در روزهای ۸ تا ۲۲ آبان صورت گرفت و ثبت نام برای نوبت دوم که در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد،نیز در روزهای ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام شد. داوطلبانی که هم در نوبت اول و هم در نوبت دوم شرکت می‌کنند، تنها با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری می‌توانند در نوبت دوم شرکت کنند و نیازی به ورود اطلاعاتی مانند نوبت اول ندارند.

تاثیر دروس عمومی از کنکور سراسری کنکور

دروس عمومی حذف نمی شود.


افزایش میزان تاثیر سوابق تحصیلی

  1. در کنکور ۱۴۰۲، سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد و به صورت قطعی در تاثیرگذاری نمره داوطلبان در کنکور سراسری اعمال می‌شود. با این تغییر، سوابق تحصیلی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و بخش مهمی از نمره شما را در کنکور تشکیل می‌دهد. در صورتی که معدل شما پایین است، می‌توانید با شرکت در آزمون‌های بهبود معدل، شانس قبولی در کنکور را افزایش دهید. بنابراین، به امتحانات نهایی پایه دوازدهم و سوابق تحصیلی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

حذف زیر گروه ها

  1. در سال‌های اخیر، در گروه‌های آزمایشی مختلف کنکور مانند ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر، زیرگروه‌هایی وجود داشت که هر درس به عنوان منبع آن‌ها دارای ضریب خاصی در زیرگروه مربوطه بود. با تغییرات کنکور ۱۴۰۲، این زیرگروه‌ها حذف شده‌اند و نمره داوطلبان برای تمام دروس و به صورت یکتا برای همه رشته‌ها تاثیرگذار است. با حذف زیرگروه‌ها، پیچیدگی‌های قبلی در انتخاب دروس و مطالعه آن‌ها بر اساس ضریب بالاتر در زیرگروه خاص، از بین رفته است.

تغییر در معیارهای پذیرش در دانشگاه ها

  1. در دانشگاه‌های ایران، با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲، معیار پذیرش داوطلبان نیز تغییر کرده است. در دوره‌های قبل، نمره تراز کنکور مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در پذیرش داوطلبان بود، اما با تغییرات جدید، تاثیر سوابق تحصیلی بر نمره نهایی داوطلبان به ۶۰ درصد رسیده است و برای پذیرش در دانشگاه‌ها، نمره نهایی داوطلبان بر اساس مجموع نمره کنکور سراسری و نمره کسب شده بر اساس سوابق تحصیلی به دست می‌آید. بنابراین، با افزایش نمره سوابق تحصیلی، شانس قبولی داوطلبان بالاتر خواهد رفت و برعکس، در صورتی که داوطلب نمره سوابق مناسبی نداشته باشد، شانس قبولی وی کاهش خواهد یافت.
  2. در کنکور سراسری ۱۴۰۲، معدل شما به صورت یک جا بر روی تراز کنکور تاثیر نمیگذارد و در هر درس، نمره امتحان نهایی شما بر روی تراز همان درس تاثیر مثبت خواهد داشت. در نهایت، تراز های مربوط به درس های مختلف جمع آوری شده و تراز نهایی شما بدست می آید. معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ با تاثیر مثبت ۴۰ درصدی محاسبه می شود و اگر تراز مربوط به نمره کسب شده در یک درس خاص بیشتر از تراز به دست آمده در آزمون باشد، تراز نهایی شما مقداری به سمت بالا می رود.
  3. معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای داوطلبان فارغ التحصیل در رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی با تاثیر مثبت ۴۰ درصدی محاسبه می شود. اما برای داوطلبان نظام های قدیم و جدیدی که در رشته های فنی و حرفه ای یا کاردانش فارغ التحصیل شده‌اند، طرح تاثیر معدل برای آن‌ها لازم نیست. نحوه دقیق محاسبه تاثیر معدل برای داوطلبان مشخص نشده است، اما بر اساس یک فرمول خاص محاسبه می شود. به همین دلیل، داوطلبان باید در امتحانات نهایی رشته خود شرکت کرده و سعی کنند نمرات خود را بهبود دهند.


در زمان انتخاب رشته اگر داوطلب معدل صحیح را یکبار دیگر تایید نکند اجازه انتخاب رشته نخواهد داشت

  • وی افزود: در زمان انتخاب رشته اگر داوطلب معدل صحیح را یکبار دیگر تایید نکند اجازه انتخاب رشته نخواهد داشت. معدل باید همانی باشد که در زمان ثبت نام در دانشگاه ارائه دهد. در زمان ثبت نام دانشگاه تمام مدارک خوداظهاری داوطلب کنترل می‌شود و اگر مغایرتی وجود داشته باشد از ثبت نام جلوگیری می‌شود و قبولی داوطلب کان لم یکن می‌شود.
  • رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تغییرات در بخش انتخاب رشته کنکور سراسری گفت: در حال حاضر قرار است تسهیلات بیشتر برای داوطلبان ایجاد کنیم. تغییر در جهت ارائه تسهیلات بیشتر است. تعداد انتخاب رشته محل تغییری نمی‌کند اما فرآیند انتخاب رشته هوشمندتر می‌شود تا داوطلب بهتر انتخاب رشته کند.
  • وی از داوطلبان کنکورهای سراسری خواست که با سازمان سنجش در برگزاری آزمون‌ها همراهی کنند تا همگام با هم آزمون‌ها برگزار شوند.

استفاده برخی داوطلبان از امکانات غیراستانداردی که تحت عنوان تقلب از آن یاد می‌شود

  • رئیس آموزش و پرورش با اشاره به استفاده از امکانات غیراستانداردی که تحت عنوان تقلب از آن یاد می‌شود، گفت: بدون هیچ گونه اغماضی و با شدت زیاد، امنیت آزمون را زیر پوشش داریم. هر گونه وسیله اضافی به منزله تقلب است. در واقع هر وسیله اضافه ای که شبهه داشته باشد تقلب محسوب می‌شود و با سختی با متقلب برخورد می‌شود.
  • وی گفت: داوطلبان کنکور فریب شبکه‌هایی که تبلیغ می‌کنند را نخورند. این شبکه‌ها تبلیغ می‌کنند و پول هنگفتی از داوطلب می‌گیرند و افرادی بوده‌اند که پول داده‌اند اما چیزی در دست ندارند و بعد هم مشخص شده است که کسی که از آنها پول گرفته وجود خارجی نداشته است. داوطلبان فکر نکنند که به آنها یک کیت خاصی می‌دهند که بیاورند سر جلسه و به امید تقلب بتوانند از آن استفاده کنند. تمام این کیت‌ها توسط دستگاه‌های کاشف حوزه‌های امنیتی و حفاظتی کشف می‌شود و کشف آن به منزله تقلب متقن و قطعی محسوب می‌شود.
  • دستگاه‌های حفاظتی و امنیتی بر فضای مجازی هم تسلط دارند و می‌دانند که کدام داوطلبی که فعالیت مجازی دارد کجا نشسته است. امسال هم بیش از گذشته این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد.رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: هر گونه وسیله غیراستانداردی که کشف شود و این وسیله توسط دوستان در حفاظت آزمون، حراست کل و وزارت اطلاعات و پلیس فتا کشف می‌شود و با شدت و حدت حافظ امنیت آزمون و حافظ منافع و رعایت عدالت آموزشی هستند و حتی به طور رندوم هم داوطلبان کنترل می‌شوند. ضمن اینکه دستگاه‌های حفاظتی و امنیتی بر فضای مجازی هم تسلط دارند و می‌دانند که کدام داوطلبی که فعالیت مجازی دارد کجا نشسته است. امسال هم بیش از گذشته این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد.

سهمیه‌های کنکور : از سهمیه مناطق تا بهیاری

  • سهمیه‌های «مناطق»، «رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا» و «بهیاری» از سهمیه‌های کنکور سراسری سال هستند و تمام متقاضیان واجد شرایط این سهمیه‌ها باید کد مربوطه را در فرم ثبت نام درج کنند.
  • هر متقاضی می‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیهه ای مصوب مندرج در بندهای زیر شود:
  • ۱) سهمیه مناطق:
  • شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جزو یکی از مناطق ۱، ۲، ۳ محسوب می‌شوند:
  • الف) برای متقاضیان نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).
  • ب) برای متقاضیان نظام ترمی واحدی و سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.
  • ج) برای متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.
  • د) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی متقاضیان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه متقاضی براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.
  • ه) فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (برای متقاضیان دارنده مدرک کاردانی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستند دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی)، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲، ۳ محسوب می‌شوند.
  • و) متقاضیانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.
  • ز) همه متقاضیان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.
  • چنانچه متقاضی، بخش‌های محل اخذ مدرک تحصیلی خود را اشتباه درج کند به طوری که سهمیه منطقه وی تغییر کند، قبولی او لغو خواهد شد. متقاضیان در درج صحیح کد بخش‌های محل اخذ مدارک تحصیلی دقت کنند.
  • ۲) سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا:
  • هر یک از متقاضیان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند بر اساس شرایط خود متقاضی این سهمیه شوند.

سهمیه بهیاران:

  • طبق مصوبات جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ از سال سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت در تمامی دوره‌های (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامی و) … به جز رشته محل‌های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می‌یابد.

سامانه صدای مشاور

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613


تغییرات کنکور 1403 1


2/5 - (2 امتیاز)
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 1 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

داود پنج‌شنبه , 26 نوامبر 2020 - 2:14

لطفا”سازمان سنجش مشخص کند با سهمیه‌ها چکار میکند.تصمیم گیری را به لحظه آخر میگذارد و بعد میگوید به امسال نمیرسه.چرا ؟!!!

نصب اپ دانش آموزی