کد خبر : 6039

سنوات تحصیلی طلاب علوم دینی سال 1401-1402

در این مقاله و عنوان قصد داریم توضیح دهیم سنوات تحصیلی طلاب علوم دینی سال 1401-1402 و کلیه ماده های معافیت تحصیلی را ارائه دهیم.


مطالب سایت ما را دنبال کنید…


سنوات تحصیلی طلاب علوم دینی سال 1401-1402: بر خلاف باور عمومی عده زیادی از طلاب و روحانیون نیز مشمول خدمت وظیفه عمومی هستند  و در صورت فراغت از تحصیل باید به سربازی و انجام آن  اعزام شوند. لذا این افراد نیز مانند دانشجویان در صورتی که در سن مشمولیت باشند فقط تا زمانی که به تحصیل مشغول باشند از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند بود و مجوز تحصیل ایشان منوط به ارائه معافیت تحصیلی توسط سازمان نظام وظیفه خواهد بود.

همچنین طلبه مشمول به شخصی اطلاق و گفته  می شود که در سن مشمولیت برابر ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه علمیه در یکی از حوزه های علوم دینی پذیرش شده و یا اینکه قبل از سن مشمولیت مشغول به تحصیل گردیده و به سن مشمولیت رسیده اند.


کلیات معافیت تحصیلی برای طلاب

ماده 31 :

دانش آموزان مدارس و دانشجويان مراكز آموزش عالي وابسته به وزارت آموزش و پرورش و يا مورد تأييد آن وزارت و دانشجويان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتي يا غير دولتي داخلي و خارجي مورد تأييد وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌هاي علميه كه در حين تحصيل به سن مشموليت رسيده و يا مي‌رسند تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه مي‌دهند و  از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف مي‌باشند.

ماده 32 :

طلاب علوم دینی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت و یا اعزام هم طبقه خود طبق ضوابط مركز مدیریت حوزه‌هاي علمیه یا نمایندگان رسمی آن و يا با مجوز رسمي شوراي عالي حوزه‌هاي علميه در شهرستان‌ها به تحصیل اشتغال ورزند در مدت تحصیل می‌توانند از مزایای ماده 31 قانون استفاده کنند. ارزشیابی میزان تحصیل با شورای مدیریت و یا نماینده آن خواهد بود.

تبصره: مشمولان دیپلمه که دوره سطح و یا حداقل 6 سال دوره خارج را گذرانده باشند به ترتیب همانند مشمولان لیسانس و دکتر خواهند بود و چنانچه بدون دیپلم دوره‌های مذکور را گذرانده باشند همانند مشمولان فوق دیپلم و فوق لیسانس می‌باشند و در هر صورت طلابی که به درجه اجتهاد نایل گردند همانند مشمولین دکترا می‌باشند.

ماده 33 :

صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان دانشجویان و طلاب علوم دینی و موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طريق مراجع ذي ‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهي پايان تحصيلات در هر مقطع مي‌باشد.

ماده 34 :

دانش‌آموزان و دانشجويان و طلاب علوم ديني مشمول و در صورت ترك تحصيل و یا  اخراج و انصراف يا فراغت از تحصيل و همچنین   بايد براي خدمت دوره ضرورت خود را معرفي نمايند. مقامات مسئول مكلفند صورت اسامي اين قبيل مشمولين را با ذكر مشخصات كامل و نشاني و رشته تحصيلي به طور انفرادي بدون تأخير به سازمان محل ارسال دارند.

تبصره یک : مهلت معرفي مشمولين مذكور حداكثر يك سال پس از تاريخ انصراف، ترك تحصيل و اخراج و فراغت از تحصيل است.

تبصره سه : متخلفين از اجراء اين ماده براي بار اول به توبيخ كتبي و درج در پرونده و براي بار دوم علاوه بر توبيخ كتبي به يك ماه انفصال از خدمت و براي بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محكوم مي‌شوند.


سنوات تحصیلی طلاب دینی

سطح یک:

  • از پایه یک  تا پایه ششم
  • بطور متوسط 6 سال و حداکثر 9 سال مجاز به تحصیل است.

سطح دو:

  • از پایه هفتم  تا پایه نهم
  • بطور متوسط سه  سال و حداکثر 6 سال مجاز به تحصیل است.

سطح سه:

  • پایه دهم و 2 سال حضور در کلاس خارج فقه
  • بطور متوسط 3 سال و حداکثر 5 سال مجاز به تحصیل است .

سطح چهارم:

  • تحصیل در دروس خارج فقه
  • مادامی که مرکز مدیریت حوزه علمیه قطع رابطه تحصیلی آنان را اعلام نکند و  همچنان از معافیت تحصیلی استفاده خواهند نمود.

دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مورد تأیید آن وزارتخانه و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و  غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند و تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند و  از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف هستند. آن طور که در قوانین سازمان نظام وظیفه آمده است، طلاب علوم دینی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت و یا اعزام هم طبقه خود طبق ضوابط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا نمایندگان رسمی آن و یا با مجوز رسمی شورای عالی حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها به تحصیل اشتغال ورزند در مدت تحصیل می‌توانند از مزایای ماده 31 قانون استفاده کنند. ارزشیابی میزان تحصیل با شورای مدیریت و یا نماینده آن خواهد بود.

** احتمال تغییر شرایط و قوانین مذکور وجود دارد.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی