کد خبر : 16218

چگونه معافیت سربازی بگیریم

در این مطلب قصد داریم توضیح بدهیم برای آن دسته از مشمولان و سربازانی که به دنبال معافیت سربازی هستند و میخواهند بدانند که چگونه معافیت سربازی بگیریم  از آنجایی که معافیت های مختلفی در دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی تعریف شده است و  مراحل مختلفی نیز برای انواع معافیت های خدمت سربازی تعریف می شود.

معافیت کفالت خدمت سربازی در واقع یک فرصت برای افرادی است که به دلیل برخی از محدودیت ها و  از رفتن به سربازی معاف می شوند. اما مشمول معافیت شدن به سادگی صورت نمی پذیرد و تابع قوانین و ضوابط بسیاری است  که آگاهی از آن ها بسیار حائز اهمیت است.


مراحل معافیت سربازی چیست؟

اولین قدم برای فردی که برای سربازی قدم برمی‌دارد و  معاینه شدن به ‌وسیله پزشک  و دکتر است. عده خاصی از فراد به دلیل ناتوانی و مشکلات جنسی از سربازی رد می‌شوند که اصطلاحا به این نوع معافیت، معافیت پزشکی می‌گوییم. بیماری‌های شکمی و گوارشی  بیماری‌های غدد مترشحه و داخلی بیماری‌های تناسلی و  ادراری،بیماری‌های چشمی و بینی و  بیماری‌هایی هستند که با احتمال 90% درصد به بالا باعث معاف شدن شما خواهند شد.

مدارک معافیت سربازی:

برگه واکسن تکمیل‌شده توسط مرکز بهداشت
تصویر پشت و روی کارت ملی
تصویر تمامی صفحات شناسنامه
برگه وضعیت مشمولان که توسط خود مشمول تکمیل شده
برگه معاینه اولیه که توسط پزشک تکمیل می‌شود

شرایط معافیت کفالت سربازی

بر اساس قوانین معافیت کفالت  و  عده ای از مشمولین که شرایط مورد نظر برای استفاده از این نوع معافیت ها را داشته باشند ، می توانند کارت معافیت از خدمت نظام وظیفه عمومی را دریافت کنند . لیست این مشمولین به شرح زیر است : چگونه معافیت سربازی بگیریم

یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت
یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر
تنها برادر تنی سرپرست خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور
یگانه نوه ذکور نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند
یگانه سرپرست برادر کمتر 18 سال تمام


 شرایط معافیت پزشکی

چنان چه شورای نیروی مربوطه تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت مقرر که کمتر از شش ماه نیست و  ترمیم نشود یا بهبود نیابد، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول وظیفه به یگان خدمتی مربوط اعلام می‌کنند تا نسبت به ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

* حین خدمت موضوع این ماده، طول مدت قانونی خدمت دوره ضرورت از زمان اعزام تا پایان خدمت است.

تبصره : کارکنان وظیفه‌ای که در حین خدمت به سبب بیماری مورد معاینه قرار می‌گیرند و به تشخیص شورای نیرو، براساس ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، شرایط معافیت دائم یا موقت را داشته باشند، چنانچه بیماری آنان مربوط به قبل از اعزام باشد، با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام تا نسبت به ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.



سامانه صدای مشاور

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی