کد خبر : 10240

همه چیز درباره دانشگاه علوم انتظامی امین


در این مطلب و عنوان میخواهیم توضیح کوتاهی را ارائه بدهیم در مورد معرفی و درباره دانشگاه علوم انتظامی امین برای آن دسته از داوطلبان و دانشجویانی که علاقه مند و خواستار تحصیل کردن در این د انشگاه نیز می باشد.

درباره دانشگاه علوم انتظامی امین: دانشگاه علوم انتظامی امین (دانشگاه پلیس) دانشگاه افسری زیرمجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، که وظیفه آموزش و تعلیم افسران پلیس در ایران را برعهده دارد.ریشه‌های تاسیس این دانشگاه به سال 1322 و راه‌اندازی آموزشگاه عالی شهربانی بازمی‌گردد. ساختمان مرکزی دانشگاه علوم انتظامی امین در تهران مستقر می‌باشد و هم‌اکنون از هفت  دانشکده و سه  مرکز آموزشی تشکیل می‌شود.

 قابل توجه می باشد که این دانشگاه تنها دانشگاه پلیس و بزرگترین مرکز آموزش علوم و فنون پلیسی در ایران است.

دانشجویان این مرکز از بدو ورود استخدام رسمی ناجا هستند و دارای بیمه نیروهای مسلح هستند.دانشجویان حین ورود به این عرصه مهم و خطیر باید به این عرصه علاقه داشته وبعد اعلام آمادگی مراحل گزینشی را پشت سر بگذارند. دانشجویان این دانشگاه به سرو قامتان سبز پوش معروف اند.

افرادی که پا به این عرصه خطیر میگذارند،هم از نظر اخلاقی و اعتقادی و هم نظر بدنی و فیزیکی افرادی خاص و شغل شان در جامعه از مشاغل خاص محسوب می شود و در بین مردم از احترام بالایی یرخوردار می باشند.


دانشکده‌های دانشگاه علوم انتظامی امین کدام‌اند؟؟


دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی:

گروه‌های آموزشی کشف علمی جرائم، اطلاعات، مبارزه با مواد مخدر و علوم اجتماعی و همچنین  تشخیص هویت و علوم پزشکی و حفاظت در این دانشکده مستقر هستند و همچنین کارگاه‌های آموزشی تخصصی و بررسی صحنه جرم، انگشت‌نگاری، عکاسی و فیلم‌برداری جنایی و همچنین  مواد مخدر، آزمایشگاه تحقیقات جنایی، مصاحبه و بازجویی و کارگاه پشتیبانی و عملیات در این دانشکده فعالیت داشته و آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه می‌کنند. این دانشکده به‌منظور تولید و گسترش تخصصی علوم امنیتی و جنایی اقدام به چاپ و انتشار ((فصل نامه تخصصی پلیس علمی)) کرده است.


دانشکده علوم فنون راهنمایی و رانندگی:

در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی کشورهای درحال‌توسعه و حتی  مشکل حجم بالای ترافیک عبوری در معابر و همچنین عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط کاربران سامانه حمل‌ونقل، بالا بودن آمار تصادفات و خسارت ناشی از این حوادث است و  بنابراین پیچیدگی و تخصصی بودن فعالیت‌های پلیسی راهنمایی و رانندگی و همچنین ورود علوم جدید و فناوری‌های نوین در مدیریت حمل‌ونقل، لزوم اجرای این آموزش‌های تخصصی را برای افسران رسته راهور بیش‌ازپیش ضروری کرده است که با همین نگرش دانشکده تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی در مردادماه سال 1380 به‌منظور تحقق اهداف نیروی انتظامی در خصوص دانشکده های تخصصی تشکیل شد. دانشکده دارای معاونت‌های تخصصی آموزش و پژوهش واداری پشتیبانی بوده و گروه علمی عملیات ترافیک نیز در آن به فعالیت می‌پردازد.


دانشکده علوم فنون اداری و پشتیبانی:

با گسترش روزافزون علوم مختلف و صنعتی شدن جوامع و  ساختار اجتماعی و بنیادی دچار تحولات اساسی شده است و بالطبع جرائم نیز ازلحاظ پیچیدگی دگرگون و ارتکاب جرائم از سنتی به مدرن تغییریافته است و بنابراین لزوم برخورد علمی و تخصصی با این جرائم کاملاً محسوس است و با توجه به حوزه‌های مأموریتی نیروی انتظامی، ضروری است برای مبارزه با جرائم پیچیده و جدید کنونی نسبت به تربیت افسران متخصص اقدام شود.

گروه‌های آموزشی کشف علمی جرائم و  اطلاعات، مبارزه با مواد مخدر، علوم اجتماعی، تشخیص هویت و علوم پزشکی و حفاظت در این دانشکده مستقر هستند و همچنین کارگاه‌های آموزشی تخصصی، بررسی صحنه جرم، انگشت‌نگاری و  عکاسی و فیلم‌برداری جنایی، مواد مخدر، آزمایشگاه تحقیقات جنایی، مصاحبه و بازجویی و کارگاه پشتیبانی و عملیات در این دانشکده فعالیت داشته و آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه می‌کنند. این دانشکده به‌منظور تولید و گسترش تخصصی علوم امنیتی و جنایی اقدام به چاپ و انتشار ((فصلنامه تخصصی پلیس علمی)) کرده است.


مجتمع آموزش عالی زنان پلیس (کوثر):

مجتمع آموزشي زنان پليس محل تحصيل دانشجويان دختر است که به‌صورت متمرکز در تهران قرار دارد. داراي فضاهاي متعددي ازجمله کلاس‌های درس، کارگاه رايانه، کارگاه نقشه‌خوانی، واحد سمعي و بصری و کتابخانه و اطلاع‌رسانی و  پايگاه اينترنتي و ساير فضاهاي لازم در بخش آموزش و پژوهش است و همچنين دانشجويان به علت شبانه‌روزی بودن در بخشي از سال‌های تحصيلي می‌توانند از فضاي خوابگاه‌ها و سلف‌سرویس و ساير خدمات رفاهي استفاده کنند. به اين دانشجويان علاوه بر دروس مصوب وزارت علوم و  تحقيقات و فن‌آوری و  دروس تخصصي شامل دروس حقوقي، جنايي، قضایی، جامعه‌شناسی، روانشناسي، علوم ديني و غیره  ورزش‌های رزمي و تخصصی  نيز به‌منظور تقويت قواي جسماني و کسب مهارت‌های لازم در ورزش‌های رزمي و دفاع شخصي در سه رشته ورزشي تکواندو کاراته و جودو ارائه می‌گردد.


دانشکده فرماندهی و ستاد:

در حال حاضر دانشکده فرماندهی و ستاد دارای یک‌رشته مصوب مورد تأیید ستاد کل قوا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت عنوان ((فرماندهی و مدیریت انتظامی)) است، اما اخیراً رشته مذکور از طریق ستاد کل قوا به سه رشته فرماندهی و مدیریت انتظامی، مدیریت عملیات انتظامی و مدیریت پشتیبانی انتظامی تغییریافته و مراحل تصویب نهایی را در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری طی می‌کند. همچنین این دانشکده برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد سایر رشته‌ها را بر عهده دارد. ضمن اینکه از سال 1391 دوره‌های دکتری در سه رشته پیشگیری انتظامی و  مدیریت ترافیک و جرم یابی در این دانشکده برگزار می‌شود. دافوس در کنار اجرای مأموریت‌های آموزشی خود و همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی موردنیاز در محیط آموزش عالی ناجا، با استفاده از ساختارهای پژوهشی و همچنین  قابلیت‌های علمی استادان و گروه های علمی تابعه و  مأموریت پرداختن به حوزه تولید دانش نو پلیسی (نهضت شکستن مرزهای دانش) را به عهده دارد.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی