کد خبر : 13385

معافیت پزشکی غدد پاراتيروئيد – بیماری های غدد مترشحه داخلی

این مقاله قصد داریم بپردازیم و توضیح دهیم برای آن دسته از افراد و مشمولانی که دارای بیماری های غدد مترشحه داخلی مانند بيماري های غدد پاراتيروئيد و بیماری همچون بيماری های  غدد هيپوفيزو همچنین غدد تيروئيد نیز هستند و به دنبال این میباشند که با داشتن چنین بیماری هایی آیا امکان معاف شدن از طریق معافیت پزشکی برای آنها وجود دارد؟ آیا با این بیماری ها از خدمت سربازی آنها کم میشود؟ آیا شرایط خاصی را برای این افراد سازمان نظام وظیفه عمومی در نظر گرفته است؟  معافیت پزشکی غدد پاراتيروئيد که در دسته بیماری غدد داخلی قرار دارد چگونه میباشد.

غده پاراتیروئیدچیست؟؟ غده پاراتیروئید چهار غده بیضی شکل و مجزا در قسمت پشتی غده تیروئید هستند که با ترشح هورمون پاراتورمون وظیفه کنترل سطح سرمی کلسیم را برعهده دارند. این چهار غده معمولاً در قسمتهای بالا و پایین لوب های راست و چپ تیروئید در سطح پشتی قرار گرفته‌اند.

این غدد هورمونی به نام هورمون پاراتیروئید یا پاراتورمون تولید می‌کنند. این هورمون بر استخوان و  روده ها و کلیه اثر دارد وباعث می شود که سطح کلسیم خون در محدوده طبیعی حفظ شود.

اختلالات غدد پاراتیروئید شامل موارد زیر میباشد:

  • تولید اضافى هورمون‌ پاراتورمون که شامل هايپرپاراتيروئيديسم اوليه (پركاري غدد پاراتيروئيد) می باشد.
  • تولید کم هورمون‌ پاراتورمون که شامل هيپوپاراتيروئيديسم اولیه (كم كاري غدد پاراتيروئيد) می باشد.

پركاری غدد پاراتيروئيد چيست؟

غدد پاراتيروئيد چهار عدد غده هستند كه در خلف تيروئيد واقع شده اند و وظيفه ي توليد هورمون پاراتورمون را به عهده دارند كه اين هورمون سطح كلسيم خون را تنظيم مي كند. در بيماري پركاري غدد پاراتيروئيد  و  ميزان هورمون پاراتورمون بيش از حد توليد مي شود و اين موضوع سبب افزايش سطح كلسيم خون مي شود. هايپرپاراتيروئيديسم اوليه شايع ترين فرم هايپرپاراتيروئيديسم مي باشد و شايع ترين علت آن رشد و بزرگ شدن يك يا تعداد بيشتري از غدد پاراتيروئيد می باشد و علت ناشايع تر آن هم سرطان غده ي پاراتيروئيد است.


قوانین وشرایط  معافیت پزشکی غده پاراتیروئید

در ادامه مطلب های گفته میپردازیم که قوانین و شرایط معافیت پزشکی غده پاراتیروئید در نظام وظیفه عمومی چگونه میباشد.

بيماريهاي غدد تيروئيد:

الف) هيپرتيروئيدی با داشتن علائم واضح باليني‌ و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت عدم پاسخ به درمان:معاف دائم
ب) هيپرتيروئيدي و هيپوتيروئيدي با داشتن علائم واضح باليني ‌و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت پاسخ به درمان : معاف از خدمات رزمي

توضیحات بند(2) جزء (ب) : مشمولان مبتلا هیپوتیروئید ساب کلینیکال سرباز و هیپوتیروئید ساب کلینیکال به استناد جزء (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

ج)گواترهاي حجيم با ميزان بيش از cc100‌ با اثر فشاري و علائم انسدادي مجــاري تنفــسي خارج ريوي ( كه با اسپيرومتري ثابت شده باشد ) : معاف دائم

توضيحات جزء (ج): جهت بررسی اثر فشاری گواتر حجیم، اسپیرومتری یا سی تی اسکن ندنظر قرار گیرد.

– گواترهای سمی غیر حجیم با علایم بالینی و آزمایشگاهی (در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی) در صورت عدم پاسخ به درمان طبق جزء (الف) و در صورت پاسخ به درمان و فقدان علایم بالینی برابر جزء (ب) همین بند قابل رسیدگی می باشد.

د) تيروئيديتهاي حاد و تحت حاد : شش ماه معاف موقت

توضيحات جزء (د): در خصوص تیروئیدهای حد بعد از شش ماه معافیت موقت که بهبود نیافته اند طبق جزءهای (الف-ب) بند (2) همین بخش قابل رسیدگی می باشد.

بيماريهاي غدد پاراتيروئيد :

الف)هيپرپاراتيروئيدی : معاف دائم
ب) هيپوپاراتيروئيدی : معاف دائم


سامانه صدای مشاور

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی