کد خبر : 14395

معافیت پزشکی بیضه نزول نکرده

در این مقاله و عنوان میخواهیم توضیح دهیم برای آن دسته از مشمولان و افرادی که به دنبال راه هایی هستند تا از خدمت سربازی معاف شوند. یکی از این راه ها معافیت پزشکی میباشد که این معافیت انواع مختلفی را دارد و همچنین شرایط خاصی را نیز دارا هستند. که در ادامه توضیح خواهیم داد که معافیت پزشکی چگونه است؟ و همچنین شرایط بیماری دستگاه نتاسلی برای افرادی  که دارای چنین بیماری نیز هستند چگونه میتواند معاف شوند. یکی از این بیمار ی که در این دسته از بیماری دستگاه ادراری تناسلی قرار دارد  معافیت پزشکی بیضه نزول نکرده میباشد.

در حالت کلی اگر بخواهیم بگوییم بیضه نزول نکرده چگونه عمل میکند: (کریپتورکیدیسم) به بیضه‌ای گفته می‌شود که قبل از تولد تا محل اصلی خود یعنی کیسه پوستی آویزان از زیر آلت تناسلی (کیسه بیضه یا اسکروتوم) پایین نیامده است. معمولاً فقط یک بیضه حالت نهفته دارد و اما در ده درصد موارد هر دو بیضه داخل شکم پنهان است. بیضه نزول نکرده در کل عارضه شایعی نیست و عموماً در میان نوزادان پسر نارس مشاهده می‌شود.

علت ایجاد بیضه نزول نکرده چیست؟

بیضه ها مهم ترین عضو تولید مثل مردانه هستند و دو وظیفه مهم تولید اسپرم و هورمون تستوسترون را برعهده دارند.

به صورت طبیعی بیضه ها در دوران جنینی، داخل شکم جنین، تکامل پیدا می کنند. وقتی آنها به طور کامل تکامل یافتند  پس از ماه هفتم حاملگی، درون شکم از مسیر مشخصی پایین می آیند تا داخل کیسه بیضه قرار بگیرند.

مسیر نزول بیضه، کانال اینگوینال یا مجرای مَغبِنی است که در کشاله ران قرار دارد. اگر پایین آمدن بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن((عدم نزول بیضه)) یا ((بیضه نزول نکرده)) می گویند. ولی اگر بیضه از مسیر طبیعی خود خارج و نزول آن متوقف شود به آن ((بیضه نابجا)) گفته می شود.

علت دقیق نهان بیضگی شناخته شده نیست. ترکیبی از ژنتیک و  سلامت مادران و دیگر عوامل محیطی می تواند بر هورمون ها، تغییرات فیزیکی و فعالیت عصبی موثر بر رشد و حرکت بیضه ها تاثیر بگذارد و روند طبیعی قرار گیری آنها در بیضه را مختل کند.

علائم:

مشاهده نشدن و حس نکردن بیضه در کیسه بیضه علامت اصلی بیضه نزول نکرده است. بیضه در دوران جنینی در شکم شکل می‌گیرد و در ماه‌های پایانی رشد جنین به تدریج در شکم پایین می‌آید، از مجرای لوله مانند واقع در کشاله ران (کانال مغبنی) می‌گذرد و وارد کیسه بیضه می‌شود. اما اگر این روند متوقف شود یا به هر دلیلی با تاخیر مواجه شود، برای توصیف مشکل از اصطلاح بیضه نزول نکرده استفاده می‌کنیم.

علل:

علت دقیق نهفته بودن بیضه داخل شکم مشخص نیست. ترکیبی از عامل‌های ژنتیکی و  سلامت مادر و دیگر عوامل محیطی تعادل هورمونی را به هم می‌زند و تغییرات جسمی و فعالیت عصبی تاثیرگذار بر رشد بیضه را مختل می‌کند.

عوامل خطر:

عوامل زیر احتمال پایین نیامدن بیضه نوزاد را افزایش می‌دهد:

• وزن پایین نوزاد
•زایمان زودرس
• سابقه خانوادگی بیضه نزول نکرده یا دیگر مشکلات مربوط به رشد دستگاه تناسلی
• عارضه‌های دوران جنینی مانند سندرم داون یا نقص دیواره شکم که رشد را محدود می‌کند.
• مصرف الکل توسط مادر در دوران بارداری
• کشیدن سیگار توسط مادر یا قرار گرفتن مادر در معرض دود دخانیات
• قرار گرفتن والدین در معرض بعضی حشره کش‌ها و آفت کش‌ها

عوارض:

برای این که بیضه رشد کند و عملکرد طبیعی داشته باشد، دمای آن باید اندکی از دمای بدن پایین‌تر باشد. کیسه بیضه (اسکروتوم) این محیط سردتر را فراهم می‌کند. قرار نگرفتن بیضه در محیط مناسب عوارضی را به دنبال داد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

سرطان بیضه: سرطان بیضه معمولاً از سلول‌های داخل بیضه شروع می‌شود که اسپرم نارس تولید می‌کنند. دلیلی تبدیل شدن این سلول‌ها به سلول‌های سرطانی مشخص نیست. آقایان دچار مشکل بیضه نزول نکرده بیش از دیگران مستعد ابتلا به سرطان بیضه هستند. احتمال بروز سرطان در صورت قرار داشتن بیضه در شکم بالاتر از حالتی است که بیضه تا کشاله ران پایین آمده است. همچنین در صورت نهفته بودن هر دو بیضه احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است. اگر عمل جراحی برای رفع این مشکل انجام شود، احتمال ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد اما از بین نمی‌رود.

مشکلات باروری: تعداد پایین اسپرم‌ها، کیفیت نامناسب آنها و باروری کاهش یافته از مشکلات شایع آقایانی است که سابقه نهفته بودن بیضه داشته‌اند. این ارتباط احتمالاً از رشد کردن بیضه داخل شکم نشأت می‌گیرد و هر چه درمان دیرتر انجام شود، شدت آن نیز بیشتر می‌شود.


شرایط معافیت پزشکی بیضه نزول نکرده در نظام وظیفه عمومی

در ادامه مطالب های گفته در مورد بیماری بیضه نزول نکرده و همچنین علائمی که باعث به وجود آمدن آن در فرد بیمار میشود را توضیح دادیم درادامه توضیح خواهیم داد که این نوع از بیماری در بندهای 30 و 31 سازمان نظام وظیفه عمومی به چه صورت نیز میباشد.

بند 30:

واريكوسل يكطرفه يا دو طرفه :

الف) در صورتيكه نياز به عمل جراحي داشته باشد (جهت عمل جراحي) : شش ماه معاف موقت
ب) در صورتيكه بعداز عمل عود نمايد و درجه 3 و بالاتر باشد : معاف دائم

توضيحات بند 30 (ب): منظور از عود بیماری در این بند،مواردی است که واریکوسل از نظر شدت و درجه و ضرورت انجام عمل وجراحی،بدواًبه تایید اعضای شورای پزشکی رسیده و پس از عمل جراحی در مراکز درمانی معتبر(مراکز دانشگاهی و نیرو های مسلح)مجدداًعود نماید .

ج) فقط در مشمولين قبل از اعزام ،عمل نشده در هر درجه اي و نيز عمل شده بدون عارضه : معاف از خدمات رزمي

بند 31:

بيضه :
الف) اكتوپي و يا فقدان بيضه و آتروفي شديد دو طرفه :معاف دائم
ب) آتروفي ، اكتوپي يا فقدان بيضه يكطرفه : معاف از خدمات رزمي


سامانه صدای مشاور

بیشتر بدانید:

استعلام سربازی با کد ملی

مدت خدمت سربازی در سال 1401 چند ماه است

ترتیب درجه های نظامی بر حسب مدرک تحصیلی 

به این مقاله امتیاز دهید
منابع : ناموجود
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 2 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

احمد امیری جمعه , 1 ژانویه 2021 - 23:23

سلام وقت بخیر ببخشید من بیست و سه ساله،هستم من از بچگی یک بیضه داشتم بد الان فهمیدم که یک بیضه هم تو شکم،دارم چیکار کنم

نصب اپ دانش آموزی