کد خبر : 13727

مراحل دریافت معافیت پزشکی اختلال دوقطبی چیست؟

در این مطلب و مقاله قصد  و سعی داریم توضیح بدهیم برای آن دسته از مشمولانی که به دنبال راه هایی میباشند که از خدمت سربازی معاف شوند. گرفتن معافیت در شرایط مختلف چگونه میباشد؟ معافیت ها چند نوع هستند؟  آیا با گرفتن معافیت پزشکی به آینده شغلی مشمول آسیبی وارد نمیشود؟یکی از این معافیت ها داشتن بیماری عصبی  میباشد که این بیماری در نظام وظیفه عمومی در دسته بيماری های اعصاب و روان  است. در ادامه توضیح خواهیم داد که مراحل اخذ معافیت بیماری استخوان و ((اسکلت)) به چه صورت نیز میباشد. و یکی دیگر از سوال مشمولان این است که مراحل دریافت معافیت پزشکی اختلال دوقطبی چگونه است؟

اختلال دوقطبی چیست؟ اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی نوعی اختلال خلقی است. افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند. اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوائل دوره بزرگسالی تظاهر پیدا می‌کند. این بیماری انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین انواع آن اختلال دوقطبی نوع یک و اختلال دو قطبی نوع دو است. تفاوت این دو اختلال در وجود دوره شیدایی است و در نوع یک این حالت اتفاق می‌افتد ولی در نوع دو فرم خفیف‌تری از آن که نیمه‌شیدایی است، بروز می‌کند. شروع بیماری معمولاً با دوره‌ای از افسردگی می‌باشد و پس از یک یا چند دوره از افسردگی و  دوره شیدایی بارز می‌شود. در تعداد کمتری از بیماران شروع بیماری با دوره شیدایی یا نیمه شیدایی است.


اختلال عصبی دوقطبی

شيوع اختلالات دو قطبي:

در حدود يک نفر از هر 100 بزرگسال در طول زندگي خود دچار اين اختلال مي‌گردد. معمولا اين اختلالات بعد از سنين نوجوانی اتفاق مي‌افتد. در سنين بالاتر از 40 سال اين اختلالات غير معمول است. مردان و زنان به يک اندازه در معرض ابتلا به اين اختلالات قرار دارند.

دوره شیدایی چگونه دوره ای میباشد؟

دوره‌های شیدایی از چند روز تا چند ماه به طول می‌انجامند و معمولاً شدت آن‌ها باعث می‌شود که بیمار نیازمند درمان جدی به صورت بستری یا همراه با مراقبت زیاد باشد. با فروکش کردن علایم به خصوص در اوایل سیر بیماری  معمولاً فرد به وضعیت قبل از بیماری خود برمی‌گردد و به همین دلیل بسیاری از بیماران یا خانواده‌های آنان تصور می‌کنند بیماری کاملاً ریشه کن شده و دیگر نیازی به ادامه درمان وجود ندارد و  بنابراین درمان خود را قطع می‌کنند. اما قطع زودهنگام درمان خطر برگشت بیماری را بسیار افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که بیماری در فاصله چند ماه عود کند.


قوانین دریافت معافیت پزشکی اختلال دوقطبی

مراحل دریافت معافیت پزشکی اختلال دوقطبی: در ادامه مطالب هایی که گفته شده است در این قسمت میپردازیم و توضیح خواهیم داد که شرایط و قوانین معافیت اخلال دو قطبی در سازمان نظام وظیفه عمومی برای آن دسته از مشمولانی که دارایی چنین بیماری هستند چگونه میباشد در بندهای یک و دو سه قوانین اختلال دوقطبی به شرح زیر است:

بند 1:

پسيكوزها :
الف) اسكيزوافكتيو، اسكيزوفرنی ، اختلالات هذياني و پسيكوزهاي آتيپيک مزمن : معاف دائم
ب) اختلال سايكوز گذرا : شش ماه معاف موقت

توضيحات بند(1)جزء(ب): پس از شش ماه(معافیت موقت)تحت درمان در مراکز درمانی نیرو های مسلح و یا دانشگاهی توسط پزشکان متخصص معتمد در صورت بهبودی به استناد قسمت(الف)بند سایر بیماریها(معاف از رزم)قابل رسیدگی می باشد.

بند 2:

اختلالات خلقي :
الف)ابتلا به بيماري دوقطبي نوع يك در هر مرحله و فاز : معاف دائم
ب) اختلال افسردگي اساسي : معاف دائم

توضيحات بند(2)جزء(ب):دراین جزءنوع شدید بیماری مدنظر می باشد و در موارد اختلال متوسط به استناد قسمت (الف)بند سایر بیماریها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

ج) انواع اختلال خلقي افسردگي خفيف (ديس تايمي و سايكلو تايمي ) ، اختلال خلقي دو قطبي نوع دوم (هايپومانيا) در صورتيكه با دارو تحت كنترل بوده و يا تهديد كننده خود و اطرافيان نباشد : معاف از خدمات رزمي

توضيحات جزء(ج):اختلال دو قطبی نوع دوم شدید ومقاوم به درمان به استناد قسمت (الف)بند سایر بیماریها(معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

د) در صورتيکه حداقل شش ماه از حمله حاد(اولين حمله حاد مانيا) و افسردگی گذشته باشد و هيچ گونه علامتی نداشته باشد : معاف از خدمات رزمي

بند 3:

انواع اختلالات شخصيتي :
الف) انواع سايكوپات(ضداجتماعي) ، مرزی ، اسكيزوئيد ، اسكيزوتايپال و پارانوئيد : معاف دائم

توضيحات بند (3)جزء(الف):جهت بررسی های تشخیصی،اقدامات درمانی و اثبات بیماری سایکوپات(ضد اجتماعی)در مراکز درمانی معتمد و طرف قرارداد به استناد (ّب)بند سایر بیماریها(شش ماه معاف موقت)منظور می گردد.در صورت بهبودی به استناد قسمت(الف)بند سایر بیماریها(معاف از رزم)ودر صورت تایید واثبات بیماری و تعلق معافیت دایم لازم است مراتب در شورای عالی پزشکی نیز تایید گردد.

ب) انواع ديگر اختلال شخصيت در صورتيكه ناتوان كننده نباشد : معاف از خدمات رزمی
توضيحات جزء (ب) :صفات شخصیت مرزی از مصادیق این جزء می باشد.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی