کد خبر : 4893

لیست معافیت های سربازی ۱۴۰۳

در این مقاله هدفمان این است که توضیحی بدهیم برای مشمولان و سربازان عزیزی که می خواهند از آخرین اخبار لیست معافیت های سربازی ۱۴۰۳ اطلاع پیدا کنند پس این مقاله را دنبال کنید.


مطالب سایت  ما را دنبال کنید…


لیست معافیت های سربازی ۱۴۰۳: قانون های  جدید معافیت از زرم  سربازی هر ساله در حال تغییر نیز می باشد  و تمامی مشمولین یا افرادی که می خواهند خود را به خدمت سربازی معرفی کنند دائم این استرس را دارند که اگر به خدمت سربازی اعزام شوند شاهد چه نوع تغییراتی  نیز خواهند بود . عموما برای تمامی افرادی که می خواهند به خدمت سربازی اعزام شوند دائم این سوال را از خود می پرسند که باید چه مدت و چند ماه خدمت کنند و اگر دفترچه خود را پست کنند تغییراتی شامل حالا آنها  می شود یا خیر؟؟

طبق آخرین اخبار  و همچنین نیز  جدیدترین تغییراتی که برای خدمت زرم  سربازی واقع گردیده شده  به این صورت می باشد  که در حال حاضر مدت زمان انجام خدمت سربازی برای مناطق غیرنظامی 21 ماه و مناطق عملیاتی و درگیر با شرایط سخت 18 ماه  نیز خواهد بود و چنانچه فردی امریه سربازی بگیرد مدت زمان انجام خدمت سربازی اش 24 ماه خواهد بود و مدت خدمت سربازی در سال ۱۴۰۳ به همین شکل  که توضیح داده شد می باشد. در صورت تغییر در شرایط، سعی می کنیم این مطلب را به روزرسانی کنیم، علاوه براین می توانید برای اطلاع از اخبار جدید، با شماره تلفن مندرج در همین صفحه تماس بگیرید.


لیست معافیت های سربازی ۱۴۰۳ 1


انواع معافیت های دائم نظام وظیفه

به طور کلی  می توان گفت که معافیت‌های نظام وظیفه به دو دسته دائم و موقت تقسیم  نیز می شوند. به عنوان مثال و نمونه  معافیت تحصیلی از نوع معافیت موقت می‌باشد.

 معافیت‌های دائم نظام وظیفه به شرح زیر نیز می باشد:

  • معافیت ایثارگران
  • معافیت کفالت
  • معافیت پزشکی
  • معافیت موارد خاص

معافیت ایثارگران:

این نوع معافیت به افرادی تعلق می‌گیرد که همسر و  فرزند یا در شرایطی سایر نزدیکان یک جانباز، آزاده یا رزمنده باشند. به عنوان مثال کلیه‌ی فرزندان شهدا و رزمندگان جاوید الاثر از خدمت سربازی معاف‌اند. همچنین افرادی که سابقه حضور در جبهه دارند می‌توانند به ازای هر 30 ماه سابقه‌ی رزمندگی و %25 درصد جانبازی یا 24 ماه آزادگی یکی از فرزندان خود را معاف کنند. تلفیق امتیازات موارد مذکور نیز ممکن است. به عنوان مثال فردی که داری 25 ماه جبهه و 5% درصد جانبازی باشد و به علت کسب امتیاز 30 می‌تواند یکی از فرزندان خود را معاف کند. در تمامی موارد تصمیم‌گیری درباره این که کدام فرزند از معافیت استفاده کند بر عهده شخص ایثارگر می‌باشد.

همچنین برای همسر بانوان دارای حداقل 25% درصد جانبازی و  برادر شهید، جانباز یا آزاده دفاع مقدس فاقد فرزند پسر و افرادی که خود دارای حداقل 10% درصد جانبازی هستند و فرزندخوانده‌ی قانونی جانبازانی که نمی‌توانند صاحب فرزند شوند، در قوانین امکان معافیت از سربازی پیش‌بینی شده است.

معافیت کفالت:

این نوع معافیت مخصوص مشمولینی است که متکفل امور یکی از بستگان خود هستند و به همین دلیل برای انجام خدمت سربازی معذور هستند. موارد کلی تصریح شده معافیت در ماده 44 قانون به صورت زیر می باشد:

  • یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد.
  • یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر
  • تنها برادر تنی سرپرست خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور غیر محجور
  • تنها برادر سرپرست برادر کبیر نیازمند مراقب و فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور غیر محجور و فاقد شغل
  • یگانه سرپرست برادر کمتر از هجده سال تمام
  • یگانه نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند
  • مشمولی که همسرش فوت نموده و از او دارای فرزند صغیر بوده مادامی که ازدواج مجدد نکرده است و یا همسری دارد که بعد از ازدواج معلول شده و نیازمند مراقبت باشد.

معافیت پزشکی:

به دلیل شرایط خاص خدمت نظام وظیفه و نیاز به آمادگی جسمی مناسب مشمولان و سربازان  به منظور انجام امور محوله و همچنین  مواردی از بیماری‌ها در قوانین نظام وظیفه پیش‌بینی شده است که مشمولین مبتلا به این بیماری‌ها و مشکلات یا به طور کل از خدمت معاف گشته یا از امور رزمی و تشدید کننده‌ی بیماری در حین خدمت معاف می‌شوند. تفصیل و توضیح بیماری‌ها نیز در قوانین به صورت صریح آورده شده است.


معافیت موارد خاص

این نوع معافیت خود به سه دسته متفاوت نیز  تقسیم می‌شود که  به شرح زیر می باشد:

معافیت مددجویان:

این نوع از معافیت رزم و خدمت  مختص و مخصوص  مشمولانی  است که خود یا بستگان ایشان تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند. موارد تصریح شده در قانون به صورت زیر می باشد:

معافیت یک فرزند مادر فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی
معافیت مشمول دارای فرزند معلول
معافیت تنها پسر خانواده‌هایی که دارای سه فرزند دختر می‌باشند
معافیت مشمولانی که با بانوان دارای معلولیت جسمی و حرکتی ازدواج کنند.


معافیت عفو رهبری ((بخشودگی سنی)):

اين معافيت با توجه به مدرك تحصيلي و سن مشمولان  به پنج  گروه زیر  تقسيم مي‌گردد که به شرح زیر است:

زير ديپلم، ديپلم، فوق ديپلم ((متولدين تا پايان 1354))
ليسانس ((متولدين تا پايان 1354))
فوق ليسانس (متولدين تا پايان 1352)
دكتري غيرپزشكي ((متولدين تا پايان 1350))
دكتري پزشكي و دامپزشكي ((متولدين تا پايان 1344))

** احتمال تغییر در شرایط وجود دارد، ما سعی می کنیم این مقاله را به روزرسانی کنیم، پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از اخبار جدید معافیت سربازی و ثبت و پیگیری اینترنتی درخواست ها، با شماره تلفن ده رقمی مندرج در همین صفحه تماس بگیرید.

سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 6 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی یازرلو سه‌شنبه , 29 دسامبر 2020 - 20:03

با سلام ببخشید یه سوال داشتم
پدر من 37ماه جنگ بوده و15درصد جانبازی داره
الان20سالمه ب دلیل مشکلاتی نتونستم تو سن18سالگی برم آیا کسری یا معافیت به من میخوره

ابوالفضل دوشنبه , 2 نوامبر 2020 - 21:18

من متولد 55 هستم و سیکل دارم ومتاهلم و 3 فرزند دارم اخبار اعلام کرد متولدین 55معاف هستند ایا درسته؟

امین چهارشنبه , 14 اکتبر 2020 - 22:47

باسلام.من تک پسر خانواده و دارای سه خواهر می‌باشم ولی خودم جز کمیته امام و بهزیستی نیستم ام مادر بزرگ هام جز کمیته امام و بهزیستی هستند. آیا مشمول این نوع معافیت میشم؟

ولی نژاد علی یکشنبه , 11 اکتبر 2020 - 15:20

سلام علیکم بنده متولد 6\10\1355هستم و مدرک سطح سه حوزه را دارم آیا معافیت برایم تعلق میگیرد چون اخیرا از اخبار شنیدم متولدین ۵۵ معاف هستند
از راهنمای شما خیلی سپاسگزارم

نصب اپ دانش آموزی