کد خبر : 13247

قطعی بند انگشت چه معافیتی دارد؟

در این مقاله هدفمان پرداختن و توضیح کوتاهی را ارائه دادن در مورد معافیت پزشکی که برای عده ای از مشولینی که میخواهند به خدمت سربازی بروند بسیار پرطرفدار میباشد. و همچنین بپردزیم در مورد بیماری های استخوانی که به چه صورت میباشند. و آیا این امکان وجود دارد که اگر مشمولی دارای یکی از بیماری های استخوانی  و قطعی بند انگشت بود از خدمت سربازی معاف شوند؟ یکی دیگر سوال های که در ذهن مشولان هست  این میباشد که در صورت داشت نقص عضو مثل قطعی بند انگشت و داشتن هرگونه قطعی از اعضای بدن خود میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند؟

انواع بیماری‌های استخوانی و مفاصلی:

استئوآرتریت:

ازجمله اشکال شایع التهاب مفصلی استئوآرتریت می باشد. این بیماری نوعی بیماری مزمن است که در آن غضروف مفصلی دچار آسیب می شود. در نتیجه استخوانها به راحتی بر روی یکدیگر لغزیده و با هم تماس می یابند و منجر به سفتی ، درد و کاهش حرکت مفصل می شوند.

استئوپروزیس ( پوکی استخوان ):

استئوپروزیس از جمله شایعترین بیماریهای استخوانی است که زنان و مردان را درگیر می کنند. این بیماری با افزایش سن ایجاد می شود. خوشبختانه با انجام اقداماتی خاص می تـوان شانس بروز این بیماری را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد و از بروز شکستگیهای استخوانی است.

روماتیسم مفصلی:

روماتیسم مفصلی بیماریی است که سبب درگیری مفاصل می شود. این بیماری منجر به بروز سفتی و درد و تورم مفاصل می شود. اگر یک زانو یا دست مبتلا به این بیماری شود سایر مفاصل نیز درگیر خواهند شد. این بیماری معمولاً بیش از یک مفصل را درگیر کرده و هر مفصلی را دچار میشوند.

نقرس:

نقرس یکی از دردناک ترین بیماریهای التهاب مفصلی است . این بیماری زمانی رخ می دهد که میزان اسید اوریک خون بسیار زیاد شده و در بدن رسوب می کند. زمانیکه اسیداوریک خون بسیار زیاد می شود، در مفاصل و بخصوص در مفصل انگشت شست پا بصورت کریستال های تیزی رسوب می کند.

معافیت سربازی قطع انگشتان چگونه است؟

در ادامه مطالب های گفته شده میخواهیم توضیح دهیم در مورد قوانین و شرایط قطعی بند انگشت دست و پا  و قطع انگشت دست در سازمان نظام وظیفه عمومی چگونه میاشد.


مطالب سایت ما را دنبال کنید…


بر همین اساس موارد ذکر شده در  زیر در اخذ معافیت پزشکی انگشت دست موثر می باشند که به شرح زیر است:

  • قطع انگشت به صورت کامل یا یک بند و یا دو بند آن
  • کارایی انگشت قطع شده بر اساس میزان آسیب دیدگی
  • قطع انگشت در یک دست و یا در هر دو دست
  • تعداد انگشتان قطع شده یا دارای نقص

همچنین مطابق با بند های قانون و شرایط در نظام وظیفه عمومی در بند  19 و 20 بیماری های استخوان و  معافیت سربازی قطع انگشت شامل موارد زیر میباشد:

بند 19:
فقدان كامل شست(از مفصل M.C.P) و يا فقدان ارزش كاري آن در يك دست : معاف دائم

توضيحات بند 19: فقدان کامل شصت از مفصل (M.C.P) و یا فقدان ارزشی کاری آن در یک دست. (منظور از فقدان ارزش کاری شصت در یک دست و  به عنوان مثال فلج کامل انگشت شصت، فیوژن کامل مفصل M.C.P می باشد.)
تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر : معاف ازخدمات رزمی

بند 20:
فقدان انگشتان دست:
الف) سه انگشت و يا بيشتردر يك دست : معاف دائم
تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر، بيش از سه انگشت و يا انگشت شست بهمراه دو انگشت در يک دست : معاف دائم
ب)قطع يک بند انگشت شست يا سبابه ويا بيش از دو بند در ساير انگشتان يک دست : معاف از خدمات رزمی


سامانه صدای مشاور

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی