کد خبر : 7062

شرایط معافیت پزشکی بيماريهاي غدد تيروئيد

در این مقاله و عنوان قصد داریم بپردازیم و توضیح دهیم برای آن دسته از مشمولانی که آرزوی معاف شدن خدمت سربازی را دارند و دنبال یک راه حل برای انجام این کار می باشند که ما در ادامه این مقاله هدفمان توضیح و ارائه دادن در مورد شرایط معافیت پزشکی بيماريهاي غدد تيروئيد و همچنین مدارک این معافیت چه چیزهایی نیز می باشد. و بیماری تیروئید در چه اثر در بدن به وجود می آید. در ادامه مطالب در مورد این بیماری توضیح خواهیم داد.


مطالب سایت ما را دنبال کنید…



سامانه صدای مشاور

تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره 9099071613

 تماس از  8  صبح تا 12 شب

         حتی ایام تعطیل         

بيماری های غدد تيروئيد چیست؟؟

غده تیروئید یک غده پروانه ای در قسمت گلوست که کارهای مهمی در بدن انجام می دهد. از طریق هورمون هایی که غده تیروئید تولید می کند و همچنین  می تواند تقریبا بر روی همه فرایندهای سوخت و ساز در بدن تاثیر بگذارد. اختلالات تیروئید می تواند یک گواتر بی ضرر (بزرگ شدن غده) باشد که نیاز به درمان ندارد یا یک سرطان کشنده باشد. رایج ترین بیماری های مربوط به تیروئید عبارتند از تولید غیر طبیعی هورمون تیروئید. تولید بیش از حد هورمون تیروئید منجر به بروز شرایطی به نام پرکاری تیروئید   ((hyperthyroidism)) می شود و عدم تولید این هورمون به اندازه کافی منجر به بروز شرایطی به نام کم کاری تیروئید ((hypothyroidism)) می شود.

شرایط معافیت پزشکی بيماريهاي غدد تيروئيد 1


در پرکاری تیروئید غده تیروئید بیش فعال است. بیش از حد هورمون تولید می کند. پرکاری تیروئید حدود 1% درصد از خانمها را مبتلا می کند . در مردان کمتر دیده می شود.

بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است که در حدود 70 درصد از مبتلایان به تیروئید بیش فعال وجود دارد. گره در تیروئید، گواتر سمی گره دار و یا گواتر مولتی مدولار همچنین می تواند باعث تولید بیش از حد هورمون های غده تیروئید شود.


بیشتر بدانید:

استعلام سربازی با کد ملی

مدت خدمت سربازی در سال 1401 چند ماه است

ترتیب درجه های نظامی بر حسب مدرک تحصیلی 



علایم پرکاری تیروئید :

  •  بی قراری
  •  عصبی بودن
  •  تپش قلب
  •  تحریک پذیری
  •  افزایش تعریق
  • لرزش
  •  اضطراب
  • مشکل خواب
  •  پوست نازک
  • مو و ناخن های شکننده
  •  ضعف عضلانی
  •  کاهش وزن
  •  چشم های برجسته ((در بیماری گریوز))

 شرایط و قوانین  معافیت سربازی کم کاری تیروئید

شرایط معافیت پزشکی بيماريهاي غدد تيروئيد: بيماريهاي غدد تيروئيد به  صورت نیز می باشد که به شرح زیر می باشد:

1) هيپرتيروئيدي با داشتن علائم واضح باليني‌ و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت عدم پاسخ به درمان:معاف دائم می باشد.

2) هيپرتيروئيدي و هيپوتيروئيدي با داشتن علائم واضح باليني ‌و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت پاسخ به درمان : معاف از خدمات رزمي


بيماريهاي غدد هيپوفيز شامل موارد زیر می باشد:

آكرو مگالي ، ژيگانتيسم ، سندروم كوشينگ، ديابت بي مزه ، آدنوم هيپوفيز، هيپوفونكسيون كلّي هيپوفيز : معاف دائم


توضیحات بند (یک):

میکروآدنوم های (کمتر از یک سانتی متر) بدون علامت و اختلال عملکرد به استناد بند (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد. – برای تشخیص دیابت بی مزه، ارائه مدارک و سوابق بستری معتبر و همچنین اثبات بیماری در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی لازم است. – — در مورد سندروم کوشینگ ناشی از دارو، ابتدا به استناد جزء (ب) قسمت سایر بیماری ها شش ماه معاف موقت و در صورت تداوم بیماری پس از مهلت مذکور به استناد جزء (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.


توضیحات بند(دو) جزء(ب):

مشمولان مبتلا هیپوتیروئید ساب کلینیکال سرباز و هیپوتیروئید ساب کلینیکال به استناد جزء (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

ج)گواترهاي حجيم با ميزان بيش از cc100‌ با اثر فشاري و علائم انسدادي مجــاري تنفــسي خارج ريوي ( كه با اسپيرومتري ثابت شده باشد ) : معاف دائم

توضیحات جزء (ج):

جهت بررسی اثر فشاری گواتر حجیم، اسپیرومتری یا سی تی اسکن ندنظر قرار گیرد.

ز) گواترهای سمی غیر حجیم با علایم بالینی و آزمایشگاهی (در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی) در صورت عدم پاسخ به درمان طبق جزء (الف) و در صورت پاسخ به درمان و فقدان علایم بالینی برابر جزء (ب) همین بند قابل رسیدگی می باشد.

د) تيروئيديتهاي حاد و تحت حاد : شش ماه معاف موقّت

توضیحات جزء (د):

در خصوص تیروئیدهای حد بعد از شش ماه معافیت موقت که بهبود نیافته اند طبق جزءهای (الف –ب) بند ((2)) همین بخش قابل رسیدگی می باشد.

           

سامانه صدای مشاور  

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی