کد خبر : 9290

شرایط معافیت تیروئید هاشیموتو

در این عنوان و مقاله هدفمان سعی داریم بپردازیم و توضیح کوتاهی را ارائه دهیم در مورد معافیت سربازی تیروئید هاشیموتو و همچنین قوانین معافیت پزشکی این بیماری نیز چگونه می باشد.

تیروئید هاشیموتو چیست؟؟ یکی از انواع کم‌کاری تیروئید که ناشی از حملة سیستم ایمنی بدن به این غده است و  تیروئیدیت هاشیموتو نامیده می‌شود. می‌دانید که وظیفه این غده تولید و ترشح هورمون‌های تی 3 و تی 4 در خون است که با این عمل فرآیندهای متابولیک بدن  قلب و  تنفس و اندام‌های دیگر را کنترل می‌کند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با این نوع از کم‌کاری تیروئید و عوامل و عوارض آن کاملا آشنا شوید.

بدن انسان دارای یک سیستم دفاعی منسجم و کارآمد است که با کمک گلبول‌های سفید خون و  آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که به جنگ میکروب‌ها و ویروس‌های وارد شده به بدن می‌روند و آنها را کاملا نابود می‌کنند  گاهی این سیستم با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است به اشتباه به اندام‌های داخلی حمله کند که در این صورت مشکلاتی پیش خواهد آمد.

علائم بیماری هاشیموتو چگونه می باشد؟

معافیت سربازی تیروئید هاشیموتو: این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند و موجب تخریب تیروئید و افت سطح هورمون تیروئید در خون می‌گردد. علائم این بیماری همانند بیماری کم کاری تیروئید می‌باشد.

علائم کم کاری تیروئید  بسته به شدت کمبود و  متفاوت می‌باشد. در ابتدا علائمی از قبیل خستگی و سستی رخ می‌دهند. اما هم چنان که بیماری پیشرفت می‌کند  که علائم آن به شرح زیر می باشد:

  • افزایش حساسیت به سرما
  • یبوست
  • پوست خشک و رنگ پریده
  • صورت پف کرده
  • صدای گرفته
  • افزایش میزان کلسترول خون
  • افزایش وزن ((اغلب 3 تا 6 کیلو))
  • درد عضلانی  حساسیت به لمس و خشکی (به خصوص در شانه ها و باسن)
  • درد و سفتی مفاصل، ورم زانو یا مفاصل کوچک دست و پا
  • ضعف عضلانی به خصوص در پایین تنه
  • افزایش میزان خون ریزی عادت ماهیانه یا طولانی شدن آن
  • افسردگی
  • فراموش کاری و کند بودن فرایند تفکر

شرایط معافیت تیروئید هاشیموتو 1


عوارض بیماری هاشیموتو

1- گواتر:

بزرگ شدن غده تیروئید را گواتر می‌نامند. کم کاری تیروئید یکی از عل ایجاد گواتر می‌باشد. گواتر موجب بروز مشکلاتی در تنفس و بلع غذا می‌گردد.

2- مشکلات قلبی:

به علت افزایش مقدار کلسترول بد (LDL)، برخی مشکلات قلبی به وجود می‌آید. کم کاری تیروئید موجب افزایش اندازه قلب و ناتوانی در قلب می‌گردد.

3- مشکلات روانی:

ابتدای بیماری هاشیموتو، افسردگی رخ می‌دهد و هرچه زمان بگذرد، این افسردگی بدتر می‌شود. بیماری هاشیموتو، می‌تواند باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان گردد و می‌تواند عملکرد ذهنی را کند کند.

4- نقص نوزاد هنگام تولد:

کودکانی که از مادران مبتلا به هاشیموتو متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر نواقص هنگام تولد می‌باشند. این کودکان در بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات فکری و رشد بدنی می‌باشند. ممکن است کودکان متولد

قوانین معافیت پزشکی غده تیروئید هاشیموتو

در ادامه مقاله و مطلب میخواهیم توضیح و بپردازیم به شرایط و قوانین معافیت بیماری تیروئید  هاشیموتو در سازمان نظام وظیفه عمومی نیز چگونه می باشد که این قوانین و بندها به صورت و شرح زیر می باشد:

بيماري های غدد تيروئيد هاشیموتو :

الف)) هيپرتيروئيد با داشتن علائم واضح بالينی ‌ و آزمايشگاهی   ( در مراكز دانشگاهی يا نيروهای مسلح) در صورت عدم پاسخ به درمان:معاف دائم

ب)) هيپرتيروئيدی و هيپوتيروئيدی با داشتن علائم واضح بالينی ‌و آزمايشگاهی (( در مراكز دانشگاهی يا نيروهای مسلح)) در صورت پاسخ به درمان : معاف از خدمات رزمي

توضیحات بند(2) جزء (ب) : مشمولان مبتلا هیپوتیروئید ساب کلینیکال سرباز و هیپوتیروئید ساب کلینیکال به استناد جزء (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

ج)) گواترهاي حجيم با ميزان بيش از cc100‌ با اثر فشاري و علائم انسدادی مجــاري تنفــسي خارج ريوی( كه با اسپيرومتری ثابت شده باشد ) : معاف دائم

توضيحات جزء (ج): جهت بررسی اثر فشاری گواتر حجیم و  اسپیرومتری یا سی تی اسکن در نظر قرار گیرد.

گواترهای سمی غیر حجیم با علایم بالینی و آزمایشگاهی (در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی) در صورت عدم پاسخ به درمان طبق جزء (الف) و در صورت پاسخ به درمان و فقدان علایم بالینی برابر جزء (ب) همین بند قابل رسیدگی می باشد.

د)) تيروئيديتد های حاد و تحت حاد : شش ماه معاف موقت

توضيحات جزء (د): در خصوص تیروئیدهای حد بعد از شش ماه معافیت موقت که بهبود نیافته اند طبق جزءهای (الف-ب) بند (2) همین بخش قابل رسیدگی می باشد.


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی