کد خبر : 15828

شرایط اخذ پروژه جایگزین خدمت

در این مقاله و عنوان میخواهیم برای آن دسته از مشمولان و فارغ  تحصیل هایی که به هر دلیل و دلایلی  نمخواهند به خدمت سربازی بروند و به دنبال این هستند که با شرایط اخذ پروژه جایگزین خدمت که همواره یکی از دغدغه های اصلی فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و PHD، خدمت مقدس سربازی بوده است.

شرایط اخذ پروژه جایگزین خدمت: اخیرا این امکان برای دانشجویان این مقاطع فراهم شده است که با گذراندن طرح جایگزین خدمت موفق به جایگزینی خدمت سربازی خود با انجام طرح شوند.

پروژه جایگزین خدمت چیست؟؟ پروژه جایگزین خدمت یک پروژه تحقیقاتی می باشد که توسط ستاد کل نیروهای مسلح برای افرادی که دارای شرایط علمی ویژه هستند تعریف می‌شود و انجام آن به منزله انجام خدمت وظیفه (سربازی) برای فرد است. فرایند شناسایی و انتخاب افراد برتر به عهده بنیاد ملی نخبگان است. نکته قابل‌توجه آن است که در این طرح صرفاً دانش‌آموختگان ((فارغ‌التحصیلان)) دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و نیز دانشجویان دوره دکتری تخصصی که از طرح‌نامه‌ی رساله (پروپوزال) خود با موفقیت دفاع کرده و وارد مرحله پژوهش شده‌اند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته فارغ‌التحصیلان کارشناسی نیز در شرایط خاصی می‌توانند از این طرح استفاده نمایند.


نکته: بهره‌مندی دانشجویان دوره دکتری از این تسهیل منوط به موافقت استاد راهنما و تأیید دانشگاه محل تحصیل آن‌ها میباشد.


شرایط استفاده از تسهیلات جایگزین خدمت سربازی

دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی داخل کشور در صورت احراز شرایط زیر به عنوان دانش‌آموخته­ی ‌برتر می­توانند از تسهیلات خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی بهره­مند ‌شود:

الف) بیش ­از سه سال از تاریخ دانش ­آموختگی آنان در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی نگذشته باشد.
ب) دانش‌آموختگان دوره دکتری تخصصی دست‌کم 180 امتیاز و دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ­ارشد دست‌کم 130 امتیاز از جدول 1 را کسب کرده باشند. دانشجویان دورۀ دکتری تخصصی که از پیشنهاد رساله­‌ی دکتریِ خود با موفقیت دفاع کرده باشند، در صورت کسب دست‌کم 150 امتیاز از جدول 1 مشمول مزایای این شیوه­نامه می‌شوند.
ج) دانش آموختگان مؤسسه‌های علمی خارج از کشور و  به منظور بهره‌­مندی از تسهیلات نظام‌وظیفه­‌ی تخصصی دانش‌آموختگانِ غیر مقیم می‌توانند به سایت بخش بین‌المللی (http://international.bmn.ir ) مراجعه نمایند. حداکثر زمان استفاده از این تسهیلات برای دانش آموختگان مؤسسه‌های علمی خارج از کشور شش سال پس از پایان تحصیلات در نظر گرفته­‌شده‌­است.

نکته 1: در دوره خدمت نظام‌وظیفه تخصصی، فرد باید در ایران حضور داشته باشد. هرگونه خروج از کشور تنها با مجوز بنیاد نخبگان نیروهای مسلح امکان‌پذیر است.

نکته 2 : مشمولان، همزمان با انجام خدمت نظام‌وظیفه تخصصی مجاز نیستند (مگر در دوره گذراندن رساله دکتری) به تحصیل اشتغال داشته باشند. در صورت ادامه تحصیلِ فرد مشمول در حین خدمت نظام‌وظیفه تخصصی در دوره تحصیلیِ دیگر، فرد می‌بایست برای استفاده از این تسهیلات در پایان دوره تحصیلی بعد، مجدداً اقدام نماید



بیشتر بدانید:

استعلام سربازی با کد ملی

مدت خدمت سربازی در سال 1401 چند ماه است

ترتیب درجه های نظامی بر حسب مدرک تحصیلی 


.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده  طرح جایگزین خدمت

مدرک لازم برای نخبگان:

گواهی ثبت نخبگی بنیاد ملی نخبگان به همراه نامه ی معرفی بنیاد نخبگان نیروهای مسلح

مدارک لازم برای متقاضیان طرح تحقیقاتی:

گواهی اشتغال به تحصیل یا فراغت از تحصیل و یا داشتن گواهی اشتغال به خدمت برای سربازان
کپی کارت ملی و شناسنامه
یک قطعه عکس
پروپوزال تایید شده توسط دانشگاه مربوطه



سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی