کد خبر : 13902

تفاوت پاسدار وظیفه با سرباز عادی

در این عنوان و مقاله میخواهیم توضیح دهیم برای آن دسته از مشولان و سربازان نظام وظیفه  که به سن خدمت سربازی رسیده اند و این سوال در ذهن آنها است که بهترین ارگان برای سربازی کجا میباشد؟ آیا میتوانند در ارگان های مختلف در صورت داشتن مدرک تحصیلی خود امریه سربازی بگیرند؟ در پادگان ها چند نوع درجه سرباز وجود دارد؟ سرباز عادی به چه سربازی گفته میشود؟ پاسدار وظیفه به کسانی میگویند؟ و یکی دیگر از سوال های ذهن آنها این است که تفاوت پاسدار وظیفه با سرباز عادی در چه چیز میباشد.

سپاه  چگونه ارگانی است؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌برای مردم ايران نهاد و سازمانی كاملاً شناخته شده است و  لكن با توجه به هجمه‌‌های دشمنان و جريان ضد انقلاب به اين نهاد انقلابی معرفی  و توصيف سپاه به استناد منابع معتبر به ويژه براي نسل جوان در شرايط كنونی  يک  ضرورت است. برای شناخت سپاه مي‌توان مؤلفه‌هایی چون رسالت و فلسفه وجودي، اهداف و چشم‌انداز، دكترين، تاريخ و نحوه تأسيس و  ساختار و سازمان و  عملكرد و كار ويژه‌های  آن را مورد بررسی  و مطالعه قرار داد.
از آنجا كه سپاه يک نيروی مكتبی  نهادي انقلابی و سازمانی رسمی است و  منابع دينی  قانون اساسی اساسنامه سپاه و ديدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و  مهم‌ترين و معتبرترين منابع شناخت و اسناد بالادستي براي وصف و معرفي اين مجموعه است. شناخت سپاه و پاسدار خصوصاً برای نيروهای  انقلابی و خود پاسداران يک ضرورت است.


پاسدار چه کسانی هستند و چه تفاوتی با سرباز عادی دارد؟

در ادامه مطالب های گفته شده در این مقاله توضیح میدهیم که پاسدار کیست و تفاوت آن با یک سرباز عادی در چه چیزهایی میباشد.

تفاوت پاسدار وظیفه با سرباز عادی: در ماده 34 اساسنامه سپاه پاسدار اين‌گونه تعريف شده است: ((پاسدار به فردي اطلاق مي‌شود كه براي جهاد همه جانبه در راه خدا و نگهباني از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن به عنوان وظيفه شرعی با داشتن شرايط زير به عضويت سپاه پاسداران در آمده باشد.

الف*اعتقاد به مباني اسلام و انقلاب اسلامی و نظام جمهوري اسلامی
ب * اعتقاد و التزام عملي به ولايت فقيه
ج * التزام عملي به احكام اسلام و قوانين جمهوری اسلامی و رعايت موازين اخلاق اسلامی
د * عدم عضويت در احزاب و گروه‌ها و سازمان‌‌هی سياسی
هـ * حسن شهرت و عدم سوء سابقه

از منظر قانون، پاسدار يك مجاهد في سبيل الله است و اين جهاد در راه خدا و  نه به عنوان يک شغل بلكه به عنوان يك وظيفه شرعي تلقي مي‌شود. جايگاه جهاد و ارزش جهاد و دستاوردهاي جهاد، بسيار والاتر و بالاتر از آن است كه از آن به عنوان يك شغل نام‌برده شود.
حضرت علي (ع) در خصوص جهاد مي‌فرمايند: «ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اوليائی همانا جهاد  يكی از در‌‌‌های بهشت است كه خداوند آن را براي اولياي خاص خود گشوده است.»

پيامبر اكرم (ص)، فرد و جامعه‌اي را كه ترک جهاد نمايد  ذلت‌پذير توصيف كرده و مي‌فرمايند: (( فمن ترك الجهاد البسه الله ذلا في نفسه و  هر كس جهاد را ترک كند، خداوند جامه‌ خواري بر جان او پوشاند.))

اگر ملت ايران امروز از عزت ملي و عزت نفس برخوردار است و توانسته طي 36 سال گذشته با ايستادگي در برابر نظام سلطه و زورگويي‌‌هاي آن، از هويت مستقل اسلامي و ايراني خود دفاع كند، اين مهم به بركت جهادي حاصل شده كه پرچمداران آن، پاسداران انقلاب اسلامي هستند.
حضرت امام (ره) در توصيه‌اي به پاسداران مي‌فرمايند: ((از پاسداري خود پاسداري كنيد)) اين مهم را رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، اين‌گونه مورد تأكيد قرار مي‌دهند كه پاسداران بايد روح و حقيقت پاسداري را مورد توجه قرار دهند و عنوان والاي پاسداري را با خصوصياتش در وجود و در دل و روح و ذهنشان حفظ كنند.


داخل پادگان چند نوع سرباز وجود دارد؟

1- سرباز کفایتی ها:

سرباز کفایتی به دو نوع تقسیم  میشود:

الف- سربازی که دوره تکمیلی بسیج گذرونده باشند و این دوره مربوط به نیروی مقاومت باشه و این سرباز ها 15 روز آموزشی دارند .
ب-سربازی که دوره تکمیلی بسیج گذرونده باشند و این دوره مربوط به نیروی زمینی باشه و این سربازها 56روز آموزشی دارند .
* تشخیص نیروی مقاومت یا نیروی زمین توسط نیروی انسانی داخل پادگان انجام میشود.
* روز سوم و شاید هم روزی که بهتون کد میدن نوع کفایتتون مشخص میشود

2- پاسداروظیفه:

پاسدار وظیفه ها طرحی هست که اوایل ایجاد سپاه وجود داشت و بعد از چند سال لغو شد و الان دورباره راه افتاده ،و شما دوستان دوره سوم از این نوع هستین. پاسدار وظیفه ها حتی اگه کفایتی هم داشته باشن باید 45 روز اموزش ببینن و بخاطر تکمیلی بسیج اموزششون کمتر نمیشه مگه اینکه از پاسداروظیفه انصراف بدن و فقط از کفایتی استفاده کنند.پاسدار وظیفه ها برای استخدام در سپاه اولویت دارن و داخل پادگان اموزشی با بقیه سرباز ها تفاوتی ندارن،طبق دستورالعمل های جدید داخل پادگان با بقیه سرباز ها متفاوت هستند.

3- سرباز عادی:

سرباز عادی ها کسانی هستن که کفایتی ندارن و باید ۵۶ روز اموزش ببینند.سرباز عادی ها بیشترین نوع سرباز داخل پادگان هستند.

4- امریه ها

سربازان امریه کسانی هستند که قبل از اعزام توسط یک اداره جذب شدن و مثلا اداره جهاد  دادگستری وزارتخانه ها و خیلی ادارات دولتی
این سربازان هم 56 روز اموزش دارن و داخل پادگان اموزشی تفاوتی با بقیه ندارن ولی بعد از اموزشی به یگان نمیرن و مستقیم به اداره امریه کننده میرن،لباس نظامی نمیپوشند و درساعت اداری خدمت میکنند.


سامانه صدای مشاور


5/5 - (1 امتیاز)
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 1 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی