کد خبر : 5667

ایست خدمت سربازی – شرایط  پذیرش و نحوه دریافت

هدفمان از ارائه و گذاشتن این عنوان و مقاله توضیح کوتاهی در مورد ایست خدمت سربازی برای مشمولان  خدمت نظام وظیفه می باشد.


مطالب سایت ما را دنبال کنید…


ایست خدمت سربازی : به دلیل این که  و از آن جایی که امکان تحصیل کردن  همزمان با خدمت سربازی  نیز وجود ندارد و همچنین  لازم است سربازان و مشمولانی  که در حین انجام خدمت سربازی و در مقاطع کارشناسی و نیز  بالاتر پذیرفته می شوند با مراجعه به دانشگاه  محل تحصیل خود و  برای انجام دادن  مراحل ایست خدمت سربازی اقدام کنند. این دسته از مشمولان باید پس از مراجعه به دانشگاه و دریافت برگه معافیت تحصیلی و  از طریق مراجعه به سازمان وظیفه عمومی محل اعزام به خدمت خود باید  پیگیر ایست خدمتی خود  باشند. سازمان وظیفه عمومی پس از بررسی شرایط و وضعیت مشمولان و سربازان نیز  تایید نهایی را به دانشگاه تحصیل  مورد نظر ارسال می کند و داوطلب  همچنین می تواند پس از گذراندن مراحل تسویه حساب  ثبت نام خود را در دانشگاه پذیرفته شده انجام دهد.


شرایط  پذیرش دریافت کردن  ایست خدمت سربازی

  • برای آن دسته از سربازان و مشمولانی  که در حین انجام خدمت نظام وظیفه  فرار کرده اند حتی در صورت نداشتن غیبت و  مجاز به استفاده از ایست خدمت  نیز نمی باشند.
  • با توجه به قوانین و مقررات  سازمان  نظام وظیفه و  پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی و بالاتر می توانند از ایست خدمت سربازی استفاده کنند به عبارت دیگر ایست خدمت سربازی برای قبول شدگان دوره های کاردانی  نیز صادر نمی شود.
  • در صورتی که  مشمولان و سربازان متقاضی ایست خدمت نیز  غیبت داشته باشند نمی توانند برای آن اقدام کنند زیرا برگه معافیت تحصیلی به مشمولان دارای غیبت صادر نمی شود.
  • مشمولان و سربازانی که از ایست خدمت سربازی استفاده می کنند باید پس از اتمام مدت تحصیل  برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند.
  • در جهت فراهم نمودن امکانات و شرایط مساعد برای تحصیل داوطلبان آقا  محدودیت یک ساله فراغت از تحصیل تا اشتغال به تحصیل در مقطع بعدی برای این دسته از داوطلبان لحاظ نمی شود و اگر از زمان انصراف آن ها بیش از یکسال نیز گذشته باشند و  از خدمت ترخیص خواهند شد.
  • امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد و حتی در صورت موافقت دانشگاه مورد نظر و همچنین از سوی نظام وظیفه این موضوع امکان پذیر نمی باشد.

نحوه  دریافت کردن  ایست خدمت پزشکی

ایست خدمت سربازی 99: مشمولان و سربازانی  که دارای بیماری هایی نیز  هستند که موجب معافیت دائم یا موقت از خدمت نظام وظیفه می شود  و  بر اساس نوع بیماری خود از معافیت دائم یا ایست خدمت پزشکی بهره مند می شوند. این دسته از افراد بنا به تشخیص شورای پزشکی شامل یکی از موارد زیرمی باشد که به صورت زیر هست:

  • کافی نبودن رشد و نمو عضلانی و جسمی و ناتوانی در انجام تکالیف نظامی ((ایست خدمت دائم))
  • افت احشاء به همراه اختلال های عملی ((ایست خدمت دائم))
  • مبتلا شدن به بیماری های قابل علاج که مدت زمان لازم برای درمان بیشتر از یک ماه می باشد و همینطور عمل جراحی و  بنا به تشخیص شورای پزشکی از شش ماه الی یک  سال ایست خدمت موقت بهره مند می شود.
  • بیماری های پوستی و  بیماری های غدد مترشحه داخلی و بیماری های داخلی اعصاب و مغز ، بیماری های روانپزشکی ، بیماری های ریه بیماری های اسکلتی بیماری های دستگاه تناسلی ادراری نیز از جمله بیماری هایی هستند که شامل ایست خدمت سربازی می باشند.

قانون و اصطلاحات خدمت سربازی:

1- مشمول :

مشمول به فردی گفته می شود که در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی باشد. افراد از 18 سالگی تمام تا 50 سالگی تمام شامل قانون وظیفه عمومی می باشند.

2- دوره آموزشی :

خدمت سربازی به دو دوره آموزشی و خدمت سربازی تقسیم می شود. دوره اول که 2 تا 3 ماه به طول می انجامد دوره آموزشی نام دارد. در این دوره  آموزش های مختلفی مانند اسلحه شناسی مسیریابی در شب و روز و  تیراندازی و غیره  به سربازان تعلیم داده می شود.

3- دوره خدمت :

پس از اتمام دوره آموزشی دوره خدمت شروع می شود. سربازان پس از اتمام دوره آموزشی با توجه به میزان تحصیلات خود درجه نظامی اخذ می کنند و پس از تقسیمجهت انجام خدمت سربازی به شهرهای مختلفی اعزام می شوند.

4- اضافه خدمت :

وقتی فردی که به سن قانونی برای اعزام به خدمت می رسد ولی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمی کند و یا سربازی که در طول دوران خدمت به هر دلیلی تنبیه می شود که مدت زمان بیشتری از زمان قانونی به خدمت ادامه دهد  و  به آن اصطلاح اضافه خدمت اطلاق می شود.

5- معافیت تحصیلی :

مشمولانی که مشغول به تحصیل هستند تا زمانی که در حال تحصیل هستند  به آن ها معافیت تحصیلی تعلق می گیرد. در واقع معافیت تحصیلی از نوع معافیت موقت است چرا که پس از اتمام تحصیل می بایست به خدمت بروند و فقط تا زمان تحصیل معاف از خدمت می باشند.


سامانه صدای مشاور

به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی