کد خبر : 9458

آیا دیابت پدر باعث معافیت سربازی می شود

در این مقاله و عنوان میخواهیم توضیح بدهیم و بپردازیم و ارائه دهیم دیابت پدر باعث معافیت سربازی می شود و همچنین بیماری دیابت در اثر چه چیزهایی به وجود می اید. در مورد دیابت پدر در مورد این معافیت باید اشاره کنیم که چنین معافیتی  نیز وجود ندارد.

 بیماری دیابت چیست؟؟

دیابت (Diabetes) یک بیماری خطیر است که در آن بدن شما نمی تواند قند مصرف شده را جهت تولید انرژی بسوزاند. سالانه در آمریکا 200 هزار نفر بعلت دیابت می میرند. دیابت شایعترین علت بیماریهای قلبی عروقی، سکته ها، نارسائی کلیه، کوری و قطع اندام می باشد. بیماران دیابتی دو برابر افراد عادی مبتلا به بیماری قلبی شده و دو برابر افراد عادی از بیماری قلبی فوت می کنند.
هر چیزی که ما می خوریم در دستگاه گوارش هضم شده و سرانجام تبدیل به مولکول قند یا همان گلوکوز می شود. در بدن ما هورمونی وجود دارد بنام انسولین که قفل سلولها را باز کرده و سبب می شود که گلوکوز وارد سلول شده و به مصرف انرژی برسد. دیابت (Diabetes) وقتی حادث می شود که در بدن ما انسولین کافی برای وارد کردن گلوکوز بداخل سلولها وجود نداشته باشد. این سبب می شود که گلوکوز در خون تجمع بیابد و در اصطلاح می گوئیم که قند خون افزایش پیدا کرده است.



بیشتر بدانید:

همراه داشتن موبایل در سربازی


 انواع بیماری دیابت برای معافیت سربازی

بطور کلی دو نوع بیماری قند یا دیابت وجود دارد:

•• نوع یک که در آن بدن یا انسولین تولید نمی کند و یا اینکه انسولین کم تولید می کند. فقط  10-5% درصد دیابتها از نوع یک هستند و بیشتر در کودکان دیده می شود. در این نوع، بیمار باید روزانه انسولین تزریق کند.

•• نوع دو که در آن بدن مقداری انسولین تولید می کند ولی سلولها به انسولین پاسخ نمی دهند. در حدود 95-90 درصد دیابت از نوع دو می باشد. این نوع دیابت بیشتر در مردان بالای 40 سال که چاق هستند دیده می شود. میلیونها نفر از مردم در سرتاسر دنیا مبتلا به دیابت نوع دو هستند ولی از وجود آن خبر ندارند.

تشخیص دیابت:

دیابت پدر باعث معافیت سربازی می شود: دیابت (Diabetes) نوع یک را اغلب می توان در عرض چند روز یا چند هفته تشخیص داد چون علائم آن شدید هستند. این علائم به صورت زیر می باشد:

تکرر ادرار که در آن حجم ادرار زیاد شده است. بیمار هر بار که ادرار می کند مقادیر زیادی ادرار دفع می کند.
خشکی دهان و تشنگی بیش از حد
احساس ناگهانی خستگی
کاهش وزن بدون دلیل
تاری دید


بیشتر بدانید:

استعلام سربازی با کد ملی



بند 1:

بيماريهاي غدد هيپوفيز شامل:آكرو مگالي ، ژيگانتيسم ، سندروم كوشينگ، ديابت بي مزه ، آدنوم هيپوفيز، هيپوفونكسيون كلّي هيپوفيز : معاف دائم

توضیحات بند(1): میکروآدنوم های (کمتر از یک سانتی متر) بدون علامت و اختلال عملکرد به استناد بند (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد. – برای تشخیص دیابت بی مزه، ارائه مدارک و سوابق بستری معتبر و همچنین اثبات بیماری در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی لازم است. – – در مورد سندروم کوشینگ ناشی از دارو، ابتدا به استناد جزء (ب) قسمت سایر بیماری ها شش ماه معاف موقت و در صورت تداوم بیماری پس از مهلت مذکور به استناد جزء (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

بند 2:

بيماريهاي غدد تيروئيد :
الف) هيپرتيروئيدي با داشتن علائم واضح باليني‌ و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت عدم پاسخ به درمان:معاف دائم
ب) هيپرتيروئيدي و هيپوتيروئيدي با داشتن علائم واضح باليني ‌و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت پاسخ به درمان : معاف از خدمات رزمي

توضیحات بند(2) جزء (ب) : مشمولان مبتلا هیپوتیروئید ساب کلینیکال سرباز و هیپوتیروئید ساب کلینیکال به استناد جزء (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

ج)گواترهاي حجيم با ميزان بيش از cc100‌ با اثر فشاري و علائم انسدادي مجــاري تنفــسي خارج ريوي ( كه با اسپيرومتري ثابت شده باشد ) : معاف دائم

توضيحات جزء (ج): جهت بررسی اثر فشاری گواتر حجیم، اسپیرومتری یا سی تی اسکن ندنظر قرار گیرد.

 گواترهای سمی غیر حجیم با علایم بالینی و آزمایشگاهی (در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی) در صورت عدم پاسخ به درمان طبق جزء (الف) و در صورت پاسخ به درمان و فقدان علایم بالینی برابر جزء (ب) همین بند قابل رسیدگی می باشد.

د) تيروئيديتهاي حاد و تحت حاد : شش ماه معاف موقّت

توضيحات جزء (د): در خصوص تیروئیدهای حد بعد از شش ماه معافیت موقت که بهبود نیافته اند طبق جزءهای (الف-ب) بند (2) همین بخش قابل رسیدگی می باشد.

بند 3:

بيماريهاي غدد پاراتيروئيد :
الف)هيپرپاراتيروئيدي : معاف دائم
ب) هيپوپاراتيروئيدي : معاف دائم

بند 4:

بيماريهاي غدد فوق كليوي :
الف)پركاري غده فوق كليوي : معاف دائم
ب) كم كاري غده فوق كليوي : معاف دائم

بند 5:

ژنيكوماستي شديد كه با انجام سونوگرافي بافت فيبروندولار گزارش شده باشد و در ارزيابي مراحل رشد بلوغ در حد تانر3و يا بالاتر(جنس مؤنث ) باشد : معاف دائم
توضيحات بند(5): در صورت گزارش بافت نظیر (چربی، مصنوعی و …) در سونوگرافی به استناد بند(الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

بند 6:

سندروم كلاين فلترو سندرم كالمن : معاف دائم

بند 7:

بيماريهاي غدد ديگر:
الف) تومورهاي خوش خيم و بدخيم هيپوفيز : معاف دائم

توضيحات بند (7) جزء (الف): میکروآدنوم های بدون اختلال عملکرد جزء این بند محسوب نمی گردد و در مورد تومورهای خوش خیم سایر غدد بدون اختلال عملکرد به استناد بند (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

ب) هرمافروديسم ها : معاف دائم

بند 8:م

بيماريهاي تغذيه و متابوليك :
الف) ديابت قندي تيپI: معاف دائم
ب) ديابت غير وابسته به انسولين (تيپ II) که با وجود درمان، هموگلوبين A1C بالاتر از 7 وقند ناشتاي بيش از 126 اثبات شده طي بستري در مراکز درماني نيروهاي مسلح ويا دانشگاهي داشته باشد : معاف دائم

توضيحات بند (8): برای تشخیص دیابت (نوع یک و دو) داشتن سوابق و مدارک معتبر در طی بستری در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی مدنظر قرار گیرد.
ج) هيپرانسولينيسم همراه با هيپوگليسمي اثبات شده در مراکز درماني نيروهاي مسلح ويا دانشگاهي : معاف دائم

بند 9:

مشمولين پزشک که از سلامتي کامل در خصوص هر يک از بيماريهاي فوق برخوردار نباشند (بيماري آنان در حد معافيت دائم باشد) ليکن قادر به طبابت در نيروهاي مسلح باشند : معاف از خدمات سنگين

بند 10:

ساير بيماريها :
الف) ساير بيماريهاي موضوع اين بخش که منطبق با دسته دوم ماده 2 آيين نامه مي باشند : معاف از خدمات رزمي
ب) ساير بيماريهاي موضوع اين بخش که منطبق با دسته سوم ماده 2 آيين نامه مي باشند : شش ماه معاف موقت
ج) ساير بيماريهاي موضوع اين بخش که منطبق با دسته چهارم ماده 2 آيين نامه مي باشند : معاف دائم


سامانه صدای مشاور


به این مقاله امتیاز دهید
منابع :
کانال تلگرام خبرینو
پیج اینستاگرام خبرینو
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی :
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نصب اپ دانش آموزی